Miten treenata jos ei ole mahdollisuutta kuntosaliin? (videoita ja esimerkkitreenejä)

Heippa! Kuten tiedätte, teen kaikki omat treenini salilla, joko jumppien parissa tai kuntosalin puolella. Kotona ei juurikaan tule treenattua, lukuunottamatta satunnaisia venyttelyitä ja rullaushommia. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta kuntosalin tai jumppien käyttöön ja ajattelinkin omistaa tämän postauksen niitä tarpeita ajatellen. Kotosalla pystyy tehdä paljonkin erilaisia harjoituksia ja nyt kun kelit pikkuhiljaa paranevat voi ulkona myös treenata eri tavoilla, joista kerron lisää!

DSC01644

Olen aiemminkin kirjoittanut, että oman kehon painolla pystyy tehdä haastaviakin juttuja. Punnerukset, linkkarit ja kyykyt ovat hyviä liikkeitä. Isommat lihasryhmät tarvitsevat kuitenkin enemmän vastusta, jotta liikkeistä saadaan kunnolla tehoja. Ponnistukset ja hypyt ovat tehokkaita tapoja lisätä enemmän intensiteettiä treeniin. Lisäpainoja voi kehittää itse esimerkiksi täyttämällä tyhjiä 1,5-2 litran limsapulloja vedellä. HIIT treenit ovat hyviä kotitreenejä, sillä ne voi usein tehdä ilman lisäpainoja ja lisäksi niihin ei mene paljon aikaa. Youtubesta etsimällä löytyy vaikka millä mitalla videoita. Sieltä löytyy myös aika paljon ”kuraa”, joten hieman joutuu selailla, että löytyy hyviä harjoituksia. Löysin muutamia ihan hyvältä vaikuttavia videoita täältä, täältä ja täältä.

DSC01679

Sitten tietysti videot, jotka olen itse tehnyt. Ensimmäiseen ei tarvita välineitä, toiseen painot ja koroke.

Ohjeet alla olevaan core-treeniin täällä.

Ohjeet alla olevaan Circuit-treeniin täällä.

Ulkosalla pystyy tosiaan tehdä vaikka mitä. Jalkoja voi treenata tehokkaasti esimerkiksi loikkimalla tai tekemällä mäkivetoja. Salitreenaajillekin tekee hyvää antaa koiville välillä erilaista ärsykettä ja kokeilla korvata jalkatreenit loikkimalla tai juoksemalla. Tein videon seitsemästä eri loikasta, joista voi koostaa oman treenin. Itse olen aikoinaan hankkinut ponnistusvoiman ja räjähtävyyden tekemällä paljon tällaisia harjoituksia. Alkuun voi hölkätä 15 minuuttia lämmittelyksi ja sen jälkeen tehdä jokaista loikkaa 3 x12. Loikat tulisi tehdä aina todella räjähtävästi ja mahdollisimman tehokkaasti. Väliin pieni palautuminen, samaan tyyliin kuin saliharjoittelussa. Noissa yhden jalan kinkoissa voi valita toisen vaihtoehdon. Ponnistavan jalan kantapää tulisi koskettaa pakaraan jokaisessa kinkassa. Sama juttu kirppuhypyissä, ponnistus räjähtävästi ylös ja kantapää osuu pakaraan. Näillä saa todella kivat tuntumat persuksiin! 😀

Mäkivetotreenejä varten tarvitaan tietysi ylämäki. Laskettelukeskuksien mäet ovat parhaita mahdollisia, sillä ne ovat yleensä jyrkkiä ja pitkiä. Mäkeä ei tarvitse ravata ylös asti vaan 60-100 metrin veto riittää. Tehtiin kesällä tosi hyvä treeni niin, että hyvän lämmittelyn jälkeen juostiin 60 metrin pituinen veto jyrkkään mäkeen 5 kertaa putkeen. Väliin 3 minuutin tauko ja sama homma kolmesti, eli yhteensä 15 vetoa.

DSC01649


Helmikuun parhaat tekstit

Moikka! Mitäs tänne kuuluu? Mulle kuuluu oikeen hyvää. Aamun treenien jälkeen käytiin syömässä ja hieman kiertelemässä kauppoja, kun kerrankin oli aikaa. Jos joku vaasalainen ei ole vielä tietoinen kauppahallin Bistro ravintolasta, niin suosittelen ehdottomasti testaamaan. Sieltä saa mun mielestä kaupungin parhaat salaatit ja seuralaiseni mukaan myös tavallinen lounas buffee oli tosi jees. Söin lounaaksi katkarapusalaatin, jonka valitsen oikeestaan aina kun tuonne menen. 🙂

lounas

Tässähän mennään jo reilusti maaliskuun puolella, mutta ajattelin tapani mukaan laitaa jakoon edelliseen kuukauden luetuimmat postaukset Top 5.

Ensimmäisellä sijalla on jopa 11 000 katselua kerännyt teksti, jossa kirjoitin rasvanpoltosta ja lihaksien kasvatuksesta. Tämä teksti löytyy myös suosituimmista artikkeleistani. Katselin muuten tänään, että suosituinta tekstiäni on luettu tällä hetkellä yli 82 000 kertaa täällä Fitfashionin puolella (siirryin toukokuun lopussa tänne). Aivan järjetöntä!! 😀 Tekstihän on jo reilusti yli vuoden vanha, mutta se jaksaa edelleen kiinnostaa. 

DSC00340

Palataan kuitenkin takaisin helmikuuhun ja vuoteen 2014. Toiseksi suosituin kirjoitus oli Polttava pepputreeni, jossa jaoin oman pakaratreenini, millä sain todella hyvät tuntumat takamukseen! 🙂 Kolmannella sijalla komeilee teksti, jossa kerron omasta vatsalihastreenistä ja jaan vinkkejä tehokkaampaan core-treenin. Löydät tekstin täältä. Neljänneksi eniten teitä on kiinnostanu ajatukseni säästöliekistä ja pohdinnat siitä miksei paino putoa vaikka tekisi kaiken ”oikein”. 

IMG_5469

Viidennellä sijalla on postaus uusista Freddyn ”pyllypöksyistä”. Täytyy muuten mainita, että noiden housujen jälkeen ei ole enää paluuta normaaliin. Ne on ihan parhaat pökät, niin mukavat päällä ettei mitään järkeä. 

Illalla olisi vielä salideitit Even kanssa ja viikon viimeinen treeni hoidetaan kunnialla läpi. Sitä ennen ajattelin vetästä pienet nokoset ja loikoilla sohvalla uutta sarjaa katsellen. Ostettiin ”silta” – sarjan 1. tuotantokausi, vaikutti ihan hyvältä. Onko joku katsellut tätä sarjaa joskus?

 


Laitetaanko hyvä kiertämään?

Moikka! Viikonloppu on ovella, onko vähän ihanaa. Kuten jo mainitsin tämä on ollut todella hektinen viikko, hyvä kun on hengittämään ehtinyt. Tänään tsemppasin vielä työt ja Bodypumpin opettelun sekä ohjauksen. Oli tehokas setti tuo uusi ohjelma, tykkäsin tästä selkäbiisin ”muutoksesta”. Sai tehtyä voimaosuuden kunnolla ja pystyi lyödä tankoon kunnon painot, kun ”sykeosuus” oli erikseen ilman tankoa. Tykkään eniten spinning-bodypumpista yhdistelmänä, sillä spinussa saa kunnon hien päälle ja sen avulla vielä paremmat tehot pumpista. Meillä on siis niin, että spinning on 30 minuuttia ja Bodypump 45 minuuttia. Nyt on tosiaan kaikki ohjelmat opeteltu ja voi vihdoinkin huokaista helpotuksesta! Meidän kämppä näyttää kyllä siltä, ettei täällä ole ehtinyt kuin kävästä nukkumassa, joten yritän tsempata itseni vielä siivoilemaan, jotta on mukavampi alkaa viikonlopun viettoon.

1490575_10152024603389774_2134873126_o

Olen ollut hieman allapäin viime viikon aikana. Keskiviikkoinen postaus selvitti paljon omiakin ajatuksia ja sai puhdistaa mieltä. Eilen päätin, että tästä lähtien minä aion keskittyä vain hyviin juttuihin ja yritän pysyä positiivisena, no matter what. Tavoitteena on myös jakaa positiivisuutta muille ja yrittää esimerkiksi kehua ystäviä ja muita ihmisiä enemmän. Joka viikko yritän tehdä ainakin yhden ihmisen iloiseksi jollain teolla. Haluaisinkin haastaa teitä mukaan tähän! Yritettäisiin mielummin olla mukavia toisillemme oikeassa elämässä ja täällä blogimaailmassa. Myös me bloggaajat voisimme yrittää viljellä enemmän positiivisuutta ja tsempata toisia sen sijaan että esim.vertaillaan. Ootteko mukana? blogi4

Oma mieliala on paljon kiinni siitä, miten asioista ajattelee. Oikeastaan se on oma valinta onko hyvällä vai huonolla tuulella. Elämä ja onnelisuus ei muodostu siitä mitä tapahtuu, vaan miten ottaa tapahtumat vastaan.

Nyt otan imurin käteen! Nauttikaa viikonlopusta! <3

 


Uusi palautumisjuoma ja ylikuumentuneet aivot

Moikka! Ihan ensimmäisenä haluan kiittää kaikkia eiliseen postaukseen kommentoineille! KIITOS <3 Mä arvostan tosi paljon, että jaksatte olla noin ihania ja kannustavia. Mulla on ollut ihan kamala kiire koko viikon ja ajattelin tänään lukea kaikki kommentit vielä huolella ja vastata niihin.

Kiireestä päästäänkin otsikkoon, eli aivokapasiteetti on ollut aika kovilla viime päivinä. Sain mun LesMills-materiaalit, eli musiikit ja koreografiat maanantaina päivällä ja sen jälkeen oonkin opetellut tyyliin ohjelma per päivä. Maanantaina Bodyattack, tiistaina Bodycombat, keskiviikkona attack, tänään Bodystep. Tänään meinas jopa tulla pieni kiire stepin kanssa, kun töissä meni odotettua kauemmin. Oon siis istunut kaikki päivät naama ruudussa ja välillä heilunut olkkarissa koreoita harjoitellen. Nyt olisi enää Bodypump jäljellä ja se onkin huomisen agenda, kun ohjaan Spinning-Bodypumpin iltapäivällä! Ohjelmien opettelu on aina jollain lailla stressaavaa, varsinkin kun on jokin aikaraja mihin mennessä on pakko osata koreot. 😀 Tietenkin asian voisi tehdä itselleen helpoksi ja ohjata ensin vain vaikka puolet ja seuraavalla puolet uutta, mutta meikäläinen ei pysty! Pakko pitää ”oma rima” ylhäällä ja tarjota uutta ohjelmaa alusta loppuun silloin kun ne vaihtuu. Tykkäsin kovasti uudesta Bodystepistä. 🙂

image

Sain perjantaina paketin Fitnessgurulta ja siellä oli toivomani One Recovery palautusjuoma pötikkä! Olen käyttänyt salitreenien jälkeen pelkkää heraa ja syönyt banaanin. Palautumiseen tarvitaan sekä hiilareita että proteiinia, joten päätin sitten ”tilata” valmiin palariseoksen, jotta pääsee vähän helpommalla. 

One Recovery® on yhdistelmä maailman nopeinta hiilihydraattia Vitargoa®, sekä heraproteiini-isolaattia ja elektrolyyttejä. One Recovery® täyttää nopeasti ja tehokkaasti tyhjät glykogeenivarastot, mahdollistaa palautumisen ja parantaa suorituskykyä. One Recovery sopii erinomaisesti niille jotka haluavat antaa keholleen parasta kovan harjoittelun jälkeen. 

DSC01612

Purkissa lukee, että annoskoko on 2 kauhallista, joka on 281 kcal, mutta olen ottanut vain yhden kauhallisen, joka riittää mulle ihan hyvin. Pääsen yleensä syömään aika nopeasti salitreenin jälkeen kunnon ruuan. Kauhallisessa on siis n. 140 kcal, 18 g hh ja 16 g proteiinia. Käytän palautumisjuomaa yleensä vain salitreenien jälkeen, jotta kroppa saisi nopeesti energiaa ja koska mulla on aina toinen treeni vielä samana päivänä myöhemmin tai ollut aiemmin. 🙂

Makuna on double chocolate, joka maistuu todella hyvälle! En kyllä muutenkaan ole hirveen vaativa, tykkään melkein kaikista mauista. Hedelmäiset maut eivät kuitenkaan iske ihan yhtä hyvin kuin, suklaiset ja vaniljaiset systeemit.

DSC01619 DSC01618 DSC01617Tämä päivä alkoi perinteisellä RPV-ohjauksella, jonka päälle tein vielä rinta-selkätreenin. Kotiin päästyä oli niin kova nälkä, etten jaksanut kuoria kuin toisen bataatin. Toinen sai mennä kuorineen. 😀 Tällä kertaa tein niistä viipaleita ja paistoin uunissa. 

Nyt pakko heittää aivot narikkaan hetkeksi ja yritän tosiaan vielä vastailla kommentteihin tänään. 🙂

 One Recovery saatu blogin kautta


Kenellä on oikeus?

Tämä aihe on pyörinyt mun mielessä viime aikoina eräästä sattuneesta syystä. Monesti kummastellaan, jos jo valmiiksi ok kunnossa oleva tyyppi lähtee muokkaamaan kroppaa lihaksikkaammaksi, hoikemmaksi tai vaikka kiinteämmäksi. Miksei voi tyytyä jo siihen mitä on? Oma ”projektini” on aiheuttanut jonkun verran närästystä toisilla ihmisillä ja oon lukenut itsestäni mitä ihmeellisimpiä juttuja viime aikoina. Miten ihmiset voikin ymmärtää asiat niin eri tavalla? 

Mä en nyt lähde enää erikseen erittelemään miksi halusin paremman lihaserottuvuuden, mutta voin sanoa, että olen ollut ja olen edelleen täysin normaalipainon sisällä ja mistään näännyttämisestä ei ole missään vaiheessa ollut kysymys! Sekin on jotenkin hullua, että jos ihminen urheilee paljon, kuvitellaan automaattisesti, että tyyppi syö vain salaatinlehden ja vetää 10 tuntia jumppaa sen voimalla. Kaloriteoria on loppujenlopuksi vain kulutuksen ja syömisen välinen suhde. Voisin yhtä hyvin liikkua 30 min päivässä ja olla silti ”miinuksilla” tai ”plussalla”. Ideana ei ole ollut pröystäillä omalla ”kehityksellä” vaan lähinnä inspiroida ihmisiä sillä, että työtä tekemällä voi saada tuloksia. Se onkin tämän blogin yksi tärkein kulmakivi; inspiroida ja motivoida treenaamaan ja voimaan hyvin. 

Mun kiristely projekti on nyt ”loppu” ja keskityn vain ylläpitoon, eli syömään hyvin, riittävästi ja treenaamaan kuten ennen, ehkä hankkimaan hieman lisää lihasmassaa. Tämä kuva on ns. lopputulos.

IMG_5505

Tästä herääkin kysymys, että kenellä on sitten oikeus muokata vartaloa? Onko oikeus vain silloin jos on menossa kisaamaan fitnekseen? Jos minä olisin tähtäämässä kisalavoille, ei luultavasti mitään tekemisiäni olisi kyseenalaistettu. Mutta tekeekö kisaaminen dieettaamisesta tai vaikka rasvanpolttajien syömisestä jotenkin terveellisempää? Tai jos kilpailisin lajissa jossa on painoluokat ja mun pitäisi pudottaa painoa kisoja varten, olisko se silloin terveellisempää ja oikeutetumpaa, kuin ilman mitään sen suurempaa tavoitetta, kuin hyvä fiilis ja reipas olo?

Älkää ymmärtäkö väärin, mun mielestä syömishäiriöt ja nuorten syömättömyys on todella surullisia ja huolestuttavia asioita. Olenkin aina pyrkinyt painottamaan, että jos liikkuu paljon, täytyy syödä riittävästi. Mun mielestä on parempi näyttää mallia syömällä kunnon ruokaa ja tarpeeksi usein, kuin esim napostella karkkeja ja herkkuja joka välissä? Jos nyt oikeesti ajatellaan järjellä, niin onko tämän (ja monen muun) maan ongelmana liika laihuus? Tai ihmisten liiallinen treenaaminen? Vai onko se sittenkin ihan toisinpäin…Eikö kannattaisi panostaa niihin todellisiin ongelmiin ja yrittää saada ihmisiä syömään terveellisesti ja liikkumaan, mielummin kuin itkeä sitä, että tuo ja tuo treenaa liikaa ja joku voi alkaa matkia häntä? Saako lihavat bloggaajat kommenttia siitä, että näyttävät huonoa esimerkkiä olomuodollaan? Onko sellainen bloggaaja huono esimerkki joka liikkuu vain muutaman kerran viikossa, eikä täytä liikuntasuosituksia? Entäs bloggaaja, joka juhlii, käyttää alkoholia ja tupakkaa? Yllyttääkö hän nuoria, pahimmassa tapauksessa alaikäisiä lukijoita tekemään samaa? Blogien kirjoittajat ovat vain tavallisia ihmisiä, sellaisia ihmisiä mitä tämä maapallo on täynnä. Jos blogin avaamiseen olisi kriteeri ”oletko tarpeeksi hyvä esimerkki maailman väestölle” ei varmaan blogeja olisi.

big-sean-idol-mirror-quote-text-Favim.com-416050

Olen myös ”kuullut” juttuja, että minä en kuulemma nauti elämästäni, sillä siihen kuuluu vain treenaaminen ja terveellisesti syöminen. Tämä asia on siis oletettu blogitekstien perusteella. Kannattaa muistaa, että tämä on treeniblogi, jossa kirjoitan vain treeniin ja ravintoon liittyvistä asioista. Vaikka en kirjoita, että kävin wc:ssä niin se ei tarkoita, etten niin tekisi. Olin viikonloppuna baarissa ja sunnuntaina kävin vielä RAXissa syömässä, mutta mun mielestä ne asiat ei kuulu tämän blogin kategoriaan, jonka vuoksi en koe, että näistä asioista pitäisi tänne raportoida. One more time, blogi ei ole yhtä kuin blogin kirjoittaja.

IMG_5571

Mä myönnän, että olen ns. extreemi henkilö. Oon aina ollut sellainen. Jos teen jotain, niin teen sen täysillä ja vähän päälle. Teen asiat eri tavalla kuin monet muut, koska vihaan kaikkea tavallista ja normaalia. Vihata on aika vahva sana, mutta ehkä tajuatte pointin. Mä voisin leikkiä erilaista ihmistä ja kirjoittaa tänne kaikki asiat kuten niiden ”kuuluisi mennä”. Joku voi myös ajatella, että yritän antaa itsestäni kuvaa olemalla joku supermies, joka vain treenaa ja treenaa eikä väsy koskaan. Olen toki väsynyt joskus, joskus mua ei nappaa yhtään, mutta näitä oloja tapahtuu aika harvoin. Oon huomannut monesti elämäni aikana, että toiset ihmiset suorastaan ärsyyntyvät siitä, että joku on aina iloinen ja energinen. 😀 

70f0f80c190d9beada3bd58743a60277

Mua suorastaan ällöttää kaikki se ilkeys ja viha mitä tästä maailmasta löytyy! Mä en vaan ymmärä miksi toiset ihmiset haluavat aiheuttaa tahallaan toiselle pahan mielen. Onko se omaa epävarmuutta? Tuleeko siitä itselle parempi mieli? 

On niin helppo sanoa toiselle, että ”älä välitä niistä sanoista ja kommenteista”, mutta vaikka niistä ei niin välittäisi, silti se tuntuu pahalta, ainakin jossain syvällä sisällä.