Syönkö minä rajoittuneesti?

Moi! Oon yrittänyt pukea näitä ajatuksia sanoiksi jo hetken ja en tiedä onnistunko vieläkään, mutta yritetään. Haluan siis kirjoittaa asiasta nimeltä ruokavalio ja sen rajoittuneisuus. Saatan joskus, tai aika useinkin kirjoittaa, että olen esimerkiksi rajoittanut jonkun ruoka-aineen käyttöä. Todellisuudessa tämä ei ihan pidä paikkaansa, sillä en pidä ajatuksesta, että kieltäisin itseltäni mitään, lukuunottamatta näitä sokerittomuushaasteita, joita pidän välillä, ihan vaan haastaakseni itseäni. Blogikirjoituksista voi tosiaan saada kuvan erittäin tarkasta ruokavaliosta, mutta antakaas kun yritän selittää filosofiaani.

DSC02888

Riisi-kvinoa spaghettia + luomujauhelihaa sekä herkkusieniä tomaattikastikkeessa

Elämäni aikana olen joutunut painimaan ravintoasioiden kanssa enemmän ja vähemmän, enkä kiellä, etteikö ruualla olisi edelleen iso rooli elämässäni. Kovana treenaajana tarvitsen sitä paljon ja usein. Olen useasti kertonut, että aikaisemmin söin vain ulkonäöllisten seikkojen vuoksi, mahdollisimman vähäkalorisesti. Mulle oli ihan sama, oliko jokin terveellistä vai ei, kunhan se oli vähäkalorista, tai vielä parempi, kokonaan kaloritonta. Ajatusmaailma on muuttunut tästä paljonkin, sillä kuten tiedätte, terveys on mulle tosi tärkeää nykyään. Vaikka maukas ruoka on yksi elämän parhaimpia nautintoja, voin ja syönkin myös ruokia mitkä eivät välttämättä maistu hyvälle, mutta ovat terveellisiä ja tekevät mulle hyvää. Olen aina ollut jonkinlainen ääripäiden orja, vien tärkeät asiat aina pitkälle, jopa överiksi. 😀

DSC02887

Sunnuntaiherkuttelua parhaimmillaan!

Palataan takaisin tähän ”rajoittuneisuuteen”, sillä mä en siis ajattele, että rajottaisin jotain ruoka-ainetta ruokavaliostani, vaan mielummin haluan valita hyviä vaihtoehtoja, jolloin automattisesti ne omasta mielestä huonommat jäävät pois. Jos ajattelisin, että en saa syödä enää maitotuotteita, tuntuisi se ehkä ahdistavalta, koska negatiivinen ajattelutapa ei yleensäkkään vie pitkälle. Jos ajatellaan, että mulla on vaikka kaksi vaihtoehtoa edessäni, toisessa paketissa on täysjyväriisiä ja toisessa pastaa, valitsen mielummin riisin, enkä ajattele, että en saisi syödä sitä pastaa. Tätä on hyvin vaikea havainnollistaa kirjoittamalla, mutta ajattelen mielummin positiivisella tavalla, eli haluan syödä ja valita omasta mielestäni hyviä vaihtoehtoja. Haluan syödä paljon vihanneksia ja kasviksia, niiden suhteen ajattelenkin, että mitä enemmän sen parempi. Uskon, että nykyään yksi suurimpia elämänlaadun heikentäjiä on huonolaatuinen ja yksipuolinen ravinto. Moni ei edes tiedä mistä oma ärtyneisyys, väsymys, huono olo tai masentuneisuus johtuu. Ajatellaan vain, että menee huonosti ja se kuuluu asiaan.

DSC01644Mun ruokailutottumukset saattaa tuntua jonkun mielestä oudoilta ja hifistelyltä. Joku on joskus kysynyt, että mitä vikaa tavallisessa ruuassa on, mikset voi syödä sitä? Mikä sitten on tavallista ruokaa? Mulle tavallinen ruoka on sitä mitä valmistan ja syön päivittäin. Mulle tuntuu oudolta käyttää esim. kermaa tai vehnäjauhoja ruuanlaitossa. Nämä ovat jälleen hyvin yksilöllisiä asioita ja riippuvat siitä mihin on tottunut.  En koe ”hifisteleväni” millään lailla. Vihannesmuusi on mulle ihan normisettiä, sama kuin makaroniloota jollekin toiselle.

Vaikka ruokavaliooni ei kuulu suurissa määrin maitotaloustuotteet, gluteenia sisältävät viljat tai sokeri, en koe, että eläisin rajoittuneesti tai että joutuisin luopumaan jostain. Toki teen myös ”huonompia” valintoja aina välillä ja joskus ei ole olemassa kuin huonoja valintoja mistä valita. 😀 Hyvä tai huono valinta on taas jokaisen oma juttu. Joku toinen kokee, että maitorahka on maailman paras välipala, kun toinen saa kamalat vatsanväänteet siitä. Oon onnekas, sillä mulla ei ole koskaan ollut mitään allergioita tai ruoka-aine oireita. Voisin syödä vaikka likaista kebabbia turkkilaisen hotellin uima-altaasta, enkä silti saisi ripulia. 😀 Joku saattaa miettiä, että miksi ihmeessä et sitten syö, vaikka sitä leipää jos ei ole mitään ongelmia sen kanssa. Mä taas mietin, miksi pitäisi aina olla jokin ongelma, että hyväksytään mitä syö tai ei? Eikö se riitä, että haluaa ravita itseään niillä ruuilla millä itse haluaa?

Omenapiirakkaa sokerilla, voilla ja vaniljakastikkeella vai proteiinipitoista päärynäpiirakkaa ilman sokeria ja ylimääräistä rasvaa? Elämä on valintoja

Omenapiirakkaa sokerilla, voilla ja vaniljakastikkeella vai proteiinipitoista päärynäpiirakkaa ilman sokeria ja ylimääräistä rasvaa? Elämä on valintoja täynnä.

Sen sijaan, että miettii mistä kaikesta pitää luopua, pitäisi ajatella mitä kaikkea voisin lisätä ruokavaliooni, jotta siitä tulisi parempi. Pikkuhiljaa nämä uudet lisätyt vaihtoehdot sivuttavat niitä huonompia ja elämänlaatu toivottavasti paranee.

Mua on aina ärsyttänyt suvaitsemattomuus. Ajatelkaa kuinka paljon parempi paikka maailma olisi jos kaikki antaisivat toistensa olla sellaisia kuin tahtoo. Miksi erilaisuus ylipäätään ärsyttää niin paljon? Miksi pitää tuntea häpeää, jos kieltäytyy pullasta anopin kahvipöydässä tai haluaa ruokkia lastansa terveellisillä ruoka-aineilla, ilman sokeriövereitä? Mitä sitten jos Personal Trainer ostaa makuunista säkin karkkia? Vaikka tietää paljon ravinnosta, ei se tarkoita että olisi jokin pyhimys sen asian suhteen. Kyllä kampaajatkin varmasti joskus pesevät omat hiuksensa markettituotteilla. 😀


Onko olemassa vääriä valintoja?

Heippa ystäväiset! Viime viikkojen aikana en ole pystynyt olemaan ihan täysin oma itseni, mulla on nimittäin vilissyt päässä niin paljon asioita, että vähemmästäkin menee kuupa sekasin. Blogitekstien aikaansaaminen on vaatinut normaalia enemmän, kun aivot on lyöneet ihan tyhjää ja jumppien suunnitteluista ei ole meinannut tulla mitään. Olen ihminen, joka tykkää tutusta, turvallisesta ja rutiineista. Kaikki muutos ja uudet jutut tuntuvat pelottavilta, mutta samalla kiinnostavilta. Tapaanhan itsekin aina sanoa, että jos ei yritä, ei voi tietää. Olen kertonut jo aiemmin, että mulla on ollut paljon päätettävää tässä viime aikoina ja voin kertoa, että helppoa ei ole ollut. Nyt kaikki päätökset on kuitenkin tehty ja olo on tavallaan helpottunut, mutta jossain takaraivossa pelottaa, teinkö minä oikean ratkaisun?

arou

Juttelin eilen erään vanhan ystävän kanssa elämän muutoksista ja siitä, miten paljon sitä miettii liikaa turhia asioita. Useasti miettii mitä muut ihmiset ajattelevat, jos teen niin tai näin. Loppupeleissä muiden ajatuksilla ei sinänsä pitäisi olla niin paljon merkitystä, jos kyseessä on sinun elämäsi ja ratkaisusi. Useesti sitä kuvittelee vielä muiden miettivän enemmän kuin he todellisuudessa tekevät. Kaikilla meillä on kiire miettiä niitä omia juttuja ja tekemisiä, eikä muiden.

Vaikeiden päätöksien yhteydessä, kysellään usein mielipiteitä ulkopuolelta, läheisiltä ja ystäviltä. Uskon kuitenkin, että kun antaa omille ajatuksille hetken aikaa muhia, sen ”oikean vastauksen” tietää jossain syvällä sisällään. Silti sitä kyselee muilta ja toivoo heidän tukevan omia ajatuksiaan. 🙂 Usein suuriin päätöksiin ja muutoksiin sisältyy aina riski. Mitä jos uusi juttu onkin huonompi kuin vanha? Mutta mitä jos aina jää vanhaan, ei voi koskaan tietää mitä olisi ehkä voinut saavuttaa uusilla jutuilla? Jos ajatellaan vaikka työpaikkaa, on helppia jäädä siihen tuttuun työhön, jonka osaa ja jota on tehnyt pitkään, vaikka työ ei edes olisi itselle mieluista. Uusi ala tai toisessa työssä aloittaminen voi tuntua todella pelottavalta, koska monilla meillä on valitettavasti pessimistinen ajattelutapa – mitä jos kaikki meneekin ihan pieleen? Vaikka järkevämpi ajatustapa olisi ennemminkin ”mitä kaikkea uutta ja hienoa voin saavuttaa”.

Joskus kannattaa tavoitella kuuta taivaalta...tai aurinkoa ;)

Joskus kannattaa tavoitella kuuta taivaalta…tai aurinkoa 😉

Joskus toki vanhassa vara parempi – sanonta toimii, mutta jos yhtään tuntuu siltä, että kaipaa muutosta, mielestäni riskinotto kannattaa. Elämä on kuitenkin melko lyhyt jumittuakseen sellaiseen mihin ei ole tyytyväinen. Jokainen päivä on uusi mahdollisuus, ota riski ja voit yllättyä mitä siitä seuraa. Jos kaipaat muutosta, ota ensimmäinen askel ja muuta elämääsi, ei se ole sen kummempaa. 🙂

Palatakseni vielä omiin mietteisiin, olen itse ollut täysin tyytyväinen kaikkeen elämässäni, jonka vuoksi on ollut vaikea tehdä niitä päätöksiä. Kannattaako hyvää vaihtaa? Availen tätä aihetta teille vielä enemmän, kun pystyn. On tosi ärsyttävää että olen näin salaperäinen, mutta kaikki ajallaan! Täytyy vielä mainita, että en ole lopettamassa työtäni, jos joku niin luuli. 😀

Nyt täytyy lähteä toisen ison asian pariin, sillä olemme juuri menossa pankkiin hoitamaan käsirahaa uudesta asunnostamme! 😉

<3

<3


Toisten kanssa kilpaileminen hyvä vai huono?

Hei! Ajattelin käsitellä aihetta kilpaileminen, enkä suinkaan tarkoita pelkästään kilpa-urheilua, vaan itsensä ja toisten kanssa tapahtuvaa kilpailua eri asioihin liittyen. Faktahan on se, että tätä tapahtuu jokapäiväisessä elämässä suurissa määrin. Toiset nauttivat kaikenlaisesta kilpailemisesta aina urheilusta työpaikan parhaaseen työntekijään asti. Toiset taas ahdistuvat kaikenlaisista kilpailutilanteista ja pysyttelevät näistä pois, tai jopa häviävät heti tahallaan, jottei tilannetta tarvitse kokea. Kilpaileminen alkaa yleensä jo lapsena. Ensin kilpaillaan leluista, sitten kavereista. En tiedä tilannetta nykypäivänä, mutta muistan omilta tarha- ja ala-asteajoilta tämän olevan aika raakaakiin hommaa. Kaverit piti varata moneksi päiväksi etukäteen ja varmistaa oma status jengissä. 😀 Huh! Liikuntatunnilla porukka jaettiin kahteen joukkueeseen ja parhaat valittiin päältä, huonoimmat jäivät viimeiseksi, ja tämän kuuleminen varmistetiin vielä äänekkäästi – ”mä en ainakaan halua olla ton kanssa samassa joukkueessa”.

DSC02317

Me kilpailtiin ihan kaikesta ja näistä sai sitten stressata päivästä toiseen. Kuka on ensimmäinen ruokajonossa, kuka saa eniten plussia opettajalta, (opettajallamme oli plus ja miinus lista, johon hän antoi aina käytöksen mukaan jompaa kumpaa) kuka on paras BSB (backstreet boys) fani, kuka on liikuntatunnilla paras, kenellä on paras todistus, kuka pääsee koulujenvälisiin urheilukisoihin, kenellä on kalleimmat vaatteet.. jne. Itse olen aina ollut kova kilpailemaan, tein tuolloin ja teen edelleen kaikkeni, että olisin paras. Nykyään tosin hieman eri tavalla 😀 En voi luonteelleni mitään, kilpailunhaluiset geenit tai jotain. Tämä on yksi syy, miksi olin todella hyvä koulussa, siihen saakka kunnes se ei enää kiinostanut. Keskiarvoni oli parhaimmillaan jotain 9,7. 😀

"i wanna be in the spotlight"

”i wanna be in the spotlight”

Jos nyt mietitään elämää yleisesti, kilpailua tapahtuu työelämässä ja usein myös kavereiden kesken. Monilla työpaikoilla haalitaan työtehtäviä, tehdään ylitöitä, koska halutaan näyttää olevansa hyviä työntekijöitä. Lapsuuden tavarakilpailu on saanut vain uudet mittasuhteet, kilpaillaan siitä kenellä on hienoin kämppä tai makein auto. Treenaajien kesken kilpaillaan, kuka on parhaassa kunnossa tai kenellä on matalin rasvaprosentti. Jumppahjaajien kesken voi olla kilpailua siitä kenellä on eniten asiakkaita, tai kuka jaksaa vetää eniten tunteja. Musta tuntuu, että nykyään kilpaillaan myös siitä, kuka on stressaantunein ja kiireisin. Ymmärätte varmaan mitä tarkoitan, mutta onko tällainen jatkuva kilpaileminen hyvästä?

Minä sanoisin, että kilpaileminen on erittäin hyvä motivaattori ja sillä on yhteytensä asioiden saavuttamisen kanssa. Näitä asioita täytyy kuitenkin myös haluta, eikä niitä tulisi tavoitella vain, koska tuo toinenkin tekee niin ja haluan olla parempi kuin se. Kilpailuhenkisenä ihmisenä olen saavuttanut todella paljon juuri tällä vietilläni. Olen pistänyt itseni raataamaan, sillä en halunnut jäädä huonommaksi, halusin olla paras. Nimittäin paras versio omasta itsestäni. Sitä työstän edelleen, arvaatte ehkä mistä aiheesta puhun. 🙂

Monta unelmaa tavoitettavana

Monta unelmaa tavoitettavana

Vaikka kilpaileminen on hyvä asia, se ei saisi mielestäni paisua liian suuriin mittasuhteisiin. Jos voittamisen takia aiheuttaa pahaa mieltä, tai torpeedoi toisten tekemisiä oman edun vuoksi, ollaan menty väärille urille. Reiluus tulisi säilyä aina, oli kyseessä kilpa-urheilu tai sitten vaikka se työpaikan paras – titteli. Mun mielestä kovasta duunista pitää saada palkinto, sillä sen palkinnon takia niitä hommia painetaan. Valitettavasti laiskuus ei vie pitkälle, mutta onneksi kaikilla on mahdollisuus tavoitella ihan mitä vaan, niin halutessaan. On siis turhaa itkeä, että tuo ja tuo saa aina kaiken, tai että mulla on niin huono tuuri. Onni on ihan niissä omissa pikku kätösissä ja unelmat toteutettavissa jos niin tahtoo! Kenenkään unelmia tai tavoitteita ei tulisi laittaa arvojärjestykseen. Kukin tavoitelkoon asioita, joista nauttii.

Yksi tavoitteeni oli näkyvät vatsalihakset :)

Yksi tavoitteeni on ollut näkyvät vatsalihakset 🙂

Hyvä kilpailija on myös hyvä häviäjä. Pitää pystyä sietää kritiikkiä ja sitä ettei aina mene nappiin. Epäonnistumiset täytyisi pystyä kääntää voimavaraksi, ottaa opiksi asioista, jotka eivät menneet hyvin. Opiskella/treenata/harjoitella juuri niitä asioita missä ei ole vielä loistava. Tiedättekö, kun kaikista siisteintähän on harjoitella sitä mitä osaa jo, mutta ne puutteet vaativat suuremman huomion. Ihminen joka pystyy tähän, on yleensä se joka menestyy, oli kyseessä lähes mikä tahansa asia. Aina kilpailukumppania ei tarvitse hakea muualta, vaan omasta itsestään voi myös saada motivaatiota ja kilpailla itseään vastaan, tullakseen paremmaksi kuin ennen. 🙂


Bloggaamisen sietämätön ihanuus

Blogit ja bloggaaminen yleensä on nykyään aika in, blogeja luetaan paljon ja uusia perustetaan tuhansittain joka päivä. Melkein mistä tahansa voi blogata; on ruokablogeja, muotiblogeja, treeniblogeja, kauneusblogeja, lifestyleblogeja, koirablogeja, kalastusblogeja, käsityöblogeja…Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kuitenkin vain pieni osa tuhanisista blogeista nousee ns. pinnalle. Kaikilla ei tietenkään ole tavoitteena kasvattaa suurta blogia ja toisilla se voi tapahtua ihan vahingossakin. Sitä on vaikea tietää mikä nousee pinnalle ja miksi. Monet pienet asiat vaikuttavat tähän.

marski

Blogigaalan jälkeen bloggaajamajoituksessa Scandic Marskissa 🙂

Aloitin itse blogini ihan muuten vaan. En tainnut ajatella asiaa sen kummemmin ja heitin blogin nimeksi tyyliin ensimmäisen nimen mikä mieleen juolahti…Ja samalla nimellä mennään edelleen. 😀 Olen aina ajoittain miettinyt nimen päivittämistä, mutta jättänyt sen kuitenkin tekemättä. En siis suunnitellut blogijuttuja juurikaan alkuaikoina, vasta viime vuosina olen alkanut satsaamaan hommaan hieman enemmän ja se on toki näkynyt kasvavina lukijamäärinä. Jossain vaiheessa huomasin, että mun juttu on selkeesti nämä ns. asiapostaukset, joissa jaan vinkkejä ja käsittelen treeniin sekä ravintoon liittyviä juttuja.

DSC02543

Blogin ansiosta mulla on ehkä noin miljoona kuvaa itsestäni 😀

Mä koen omaksi vahvuudeksi sen, että osaan kirjoittaa mielenkiintoisista aiheista. Toki kirjoitan myös arkisista ja tylsemmistä asioista myös. Mietin paljon etukäteen aiheita, joista tulen kirjoittamaan. Kriteerinä on, se että aiheen täytyy olla mielestäni kiinnostava. Mietin paljon, mitä itse tahtoisin lukea. Makuasioita ovat tietysti nämäkin, se mikä kiinnostaa toista, ei kiinnosta kolmatta ja niin edelleen.

DSC02555

Olen tutustunut moniin uusiin ihmisiin blogin kautta, yksi heistä on Eve, jonka kanssa vietän paljon aikaa nykyään. 🙂 Päällä meillä on tietysti blogien kautta saadut Haglöfsit!

Olen huomannut, että nykyään kirjoitetaan bloggaamisesta hyvin ”negatiivissävytteisesti”. Eli varoitellaan, ettei tämä mitään lastenleikkiä ole ja kerrotaan kuinka monta tuntia päivässä hommaan todellisuudessa menee. Harmitellaan niitä negatiivisia kommentteja ja sitä että ihmiset tunnistaa joka paikassa. Olen itsekin sortunut tähän ja haluaisin hieman korjata asiaa, bloggaaminen on nimittäin ihan paras harrastus, jos siitä nauttii.

  • Blogiin voi purkaa ajatuksia, mietteitä, onnistumisia sekä epäonnistumisia
  • Lukijoilta saa usein saada tsemppiä ja apua ongelmien selvittämiseen
  • Blogin kautta tutustuu moniin uusiin ihmisiin ja pääsee tekemään asioita, jotka muuten tapahtuisivat erittäin epätodennäköisesti
  • Mukavasta harrastuksesta voi muodostua sivutyö, niin että blogista alkaa tienata. Ja sitten on tietysti kaikki yhteistöiden kautta saadut kamat ja mahdollisuudet 😉
  • Blogin kautta oppii todella paljon, sillä postauksia varten täytyy hakea, kaivella ja opiskella tietoa. Myös lukijoilta oppii kommenttien kautta paljon uutta
  • Paljon luettu postaus ja kommenttivyöry tuottaa mielihyvää sekä onnistumisen tunteen – Olen onnistunut kirjoittamaan jutun, jota on luettu jo yli 135 000 kertaa (!!)
  • Kirjoitustaidot paranevat aktiivisen kirjoittamisen vuoksi. Kuulen nykyään usein olevani hyvä kirjoittaja, mikä kuulostaa todella hassulta omaan korvaan 😀
  • Suuri lukijamäärä on aika iso valttikortti moneen asiaan

Eli ihan loistohommaa tämä on, suosittelen kaikille! 🙂 Nykyään mua ei enää kovinkaan paljon nappaa ne negakommentit. Jostain syystä ne ne negaihmiset kuitenkin tulevat tänne lukemaan kerta toisensa jälkeen, eli niitä kiinnostaa mitä mä teen. On myös hassua, että jengi ei edes tajua kuinka paljon me bloggaajat nähdään, vaikka kommentti olisi jätetty anonyymisti. Usein samasta ip-osoitteesta tulee moneen postaukseen negatiivista kommentointia, mikä kertoo siitä, että henkilöllä on vain tavoitteena saada bloggaajalle paha mieli. Jotkut kirjoittavat samaan postaukseen (yleensä negaa) monella eri nimimerkillä, saadakseen asiaansa uskottavuutta…Näistä on saatu monet hyvät naurut. 😉

Tähän liittyen voisin vielä mainita eräästä blogijutusta, tänä syksynä nimittäin palkitaan ensimmäistä kertaa Suomen inspiroivimmat ja innostavimmat treeni- ja hyvinvointiblogit! Palkinnot jaetaan kategorioissa Sport ja Wellness. Olen sitä mieltä, että minun blogini sopisi hyvin tähän skabaan?! Jos olet samaa mieltä, olisin kiitollinen jos jaksaisit äänestää meikäläistä täällä. 🙂 Olen ehdolla tai en, tämä on mielestäni hieno juttu! Oli jo aikakin saada omat awardsit treeni- ja hyvinvointiblogeille. 🙂


Varoitus – ei heikkohermoisille!

Tulossa on aika raakaa tekstiä, joten heikkohermoisten kannattaakin sulkea selain saman tien ja lopettaa lukeminen heti alkuunsa. En nimittäin missään nimessä suosittele tämän kirjoituksen lukemista!

Stop Cartoon

..Mutta jatkoit kuitenkin eikö vaan? Miksi kielletty kiinnostaa niin paljon? Miksi alaikäisenä halutaan juoda alkoholia, tai miksi toisille on niin haastavaa pysyä uskollisena suhteessa? Miksi karkkilakon aloitettua karkkia tekee mieli jatkuvasti, vaikka ennen ei ollut tällaista ongelmaa. Onko ruoho tosiaan vihreämpää aidan toisella puolella? Vai onko se vain ajatus, ehkä toive jostain vieläkin paremmasta? Luvassa ei siis ole raakaa tekstiä, halusin vain houkutella sinut lukemaan pidemmälle. 😉

Se on kai meidän luontainen ominaisuus, jos saadaan jotain, halutaan kuitenkin vielä enemmän tai vähän paremmin. Harvemmin pystyy olemaan täysin tyytyväinen siihen mitä on saavuttanut, vaikka olisi saavuttanut sen, mitä alunperin lähti tavoittelemaan. Esimerkkinä vartalon muokkaus. Kun tuloksia laihtumisesta tai vaikka lihasmassan kasvatuksesta alkaa näkyä, niitä ei näe itse niin selkeästi kuin muut. Olen itse kokenut tämän monesti..On niin vaikeaa olla täysin tyyytyväinen saavutuksiinsa. Monesti sitä miettii kuitenkin, että jos nyt vielä ihan vähän paremmin tai enemmän. Sitten kun katselee valokuvia jälkeenpäin, miettii että mitä hittoa? Mähän olin ihan superhyvässä kunnossa. 😀

IMG_6267

Palatakseni takaisin tähän kiellettyyn hedelmään ja yleisestikin negatiiviseen ajattelutyyliin, niin sanottakoon, että usein tällä tyylillä mennään lopulta metsään. Mitään projektia ei kannata aloittaa niin, että kieltää itseltään asioita. Jos vaikka lähtee muokkaamaan ruokavaliota ja miettii ensitöikseen mitä ei saa syödä, alkavat nämä kielletyt asiat pyöriä mielessä aivan varmasti. Sen sijaan kannattaa lähteä miettimään, millä ruoka-aineilla ravitsen kroppaani parhaiten ja mitkä ruoka-aineet antavat energiaa ja tuovat hyvän olon.

DSC02631

Sama pätee treenaamiseen. Pakkoliikkuminen harvemmin toimii..Se voi toimia hetken, mutta ei loputtomasti. Itselle ei kannata asettaa liian suuria tavoitteita, etenkään jos vielä aloittelee treenaamista. Mitkä ovat liikuntamuotoja, joista nauttii ja joiden pariin on mukava lähteä? Kannattaa aloittaa niistä. Jotta pääsee alkuun, kannattaa tehdä suunnitelma, minä päivinä ja mihin kellonaikaan urheilee. Jossain vaiheessa näistä asioista alkaa tulla rutiinia ja ehkä innostus uusiin lajeihin syttyy. On toki henkilöitä, jotka saavat motivaationsa erilaisista lakoista ja tarkoista säännöistä. Yleensä nämä ovat nykyisiä tai entisiä kilpa-urheilijoita, jotka ovat tottuneet sääntöihin ja tarkkaan suunnitelmallisuuteen. Uskon kuitenkin, että suurimmalle osalle ihmisiä ja ns. tavallisille kuntoilijoille passaa paremmin hieman erilainen tyyli. Sen vuoksi kammoksunkin erilaisia ”superdieettejä” jotka ovat todella tiukkoja, jopa järjettömillä rajoituksilla. Ei saa syödä muita kuin vihreitä vihanneksia tai että pitää nousta neljältä yöllä aamuaerobiselle.

Negatiivinen ajattelu toimii harvemmin minkään asian yhteydessä, ja uskokaa pois – omalla ajattelutyylillä on todella suuri vaikutus omaan onnellisuuteen. 🙂

IMG_6527_Fotor_Collage

Positiivista viikkoa ystävät!