Oonko mä syypää sun ongelmiin?

Kommenttiboksiini linkattiin keskustelu, jossa keskustelun aloittaja kertoi sairastuneensa syömishäiriöön ja saanut paljon inspiraatiota/hakenut inspiraatiota erilaisista treeniblogeista. Tässä käsiteltiin lähinnä Fitfashionin blogeja, ja koska olen itse ollut siellä bloggaajana ja koska tämä minulle linkattiin, päätin myös kirjoittaa aiheesta. Syömishäiriöt ovat valitettavan yleisiä sairauksia nykyään, ja olen sitä mieltä, että ne tulisi ottaa aina vakavasti. Olen hyvin pahoillani tämän kirjoittajan ”kohtalosta” ja toivon hänelle paljon tsemppiä.

Paljon pohdiskellaan bloggaajien vastuuta ja mietitään, kuinka kaikki somessa tapahtuva vaikuttaa ihmisiin, etenkin nuoriin. Henkilö, joka oli sairastunut syömishäiriöön blogien innoittamana, oli ottanut paljon mallia ruokapäiväkirjoista ja annoksista. Jos ottaa vaikutteita monilta eri henkilöiltä, hetken kuluttua ollaan tilanteessa, jossa vältetään kaikkia ruoka-aineita ja homma suistuu helposti pakkomielteiseksi tai sairauden puolelle. Mun mielestä tässä ei voi kuitenkaan vierittää syytä bloggaajien niskoille, sillä jos mun täytyisi aina kirjoittaa sillä perusteella, ettei kukaan vahingossakaan saa vääriä vaikutteita jostain asiasta, en voisi kirjoittaa mitään. Ovatko muotibloggaajat vastuussa siitä, että nuoriso kuluttaa rahansa uusiin vaatteisiin? Tai ruokabloggaajat vastuussa siitä, että ihmiset lihovat, koska käyttävät heidän leivontareseptejään? Mites sitten kaikki televisiossa näkyvä tai lehdissä lukeva?

20140612_171909

Oon kirjoittanut niin monta kertaa, että aina tulisi kuunnella omaa kroppaa ja tehdä valinnat sen pohjalta. Mulla on tietty ideologia, johon uskon ja jota noudatan. En ole koskaan tuputtanut omia mielipiteitä ainoina oikeina, mutta olen toki kertonut mielipiteeni asioista ja myös omasta elämäntyylistäni. Mä en vaan suostu ottamaan vastuuta kenenkään toisen ongelmista. Homman nimi on se, että usein syömishäiriöön sairastuneet ovat  jo valmiiksi altistuneet sairastumaan, he vain saavat (valitettavasti) kimmokkeensa eri asioista. Jokaisella aikuisella ihmisellä tulisi olla sen verran medialukutaitoa, ettei noudata ja kopioi jonkun mediassa esiintyvän tapoja sokeasti. Mitä lapsiin ja nuoriin tulee, vastuu on mielestäni vanhemmilla. Jos kotona opetetaan hyvä itsetunto ja se, että kelpaa sellaisena kuin on, tuskin nuori lähtee kovin helposti hakemaan tapoja bloggaajilta tai somesta.

DSC03009

Olen kertonut, että olen itsekin paininut syömiseen liittyvien ongelmien kanssa ja muistan, kuinka hain myös inspiraatiota ja ohjeita netistä. Googlasin eri näyttelijöiden ja mallien pituuksia ja painoja, vertasin itseeni, jonka pohjalta tein tavoitteita. Luin laihdutusvinkkejä ja kokeilin dieettejä. Voisin syyttää ongelmastani mediaa, mutta uskon, että ongelma olisi ollut myös ilman nettiä, näyttelijöitä tai laihdutusvinkkejä. Olisin vain hakenut virikkeet jostain muualta tai sitten keksinyt omia dieettejä ja sääntöjä, mikä on aika ominaista näissä ongelmissa painiville.

Olen tietysti sitä mieltä, että jokaisella julkisuudessa enemmän tai vähemmän esiintyvällä on tietty vastuu. Tässä blogitouhussa oon oppinut myös sen kuuluisan kantapään kautta, mistä asioita kannattaa tai ei kannata kertoa. Olen pyrkinyt antamaan esimerkkiä terveellisistä elämäntavoista, ja mielestäni terveellisiin elämäntapoihin ei kuulu roskaruoka ja karkki, mutta tämän ei mielestäni tulisi syöstä ketään syömishäiriöiseksi? En kuitenkaan itsekään elä aina täydellisesti omien oppieni mukaan, en todellakaan. Ihmisiä tässä vain ollaan. 🙂

10621729_10152584127274774_477478218_o

Vaikka maidottomuus, sokerittomuus tai viljattomuus voi tuntua kovin kielteiseltä tai kurinalaiselta, ei kannata unohtaa, että näistä voi myös saada parannusta omaan elämänlaatuun ja hyvinvointiin. Erilaiset kokeilut voivat opettaa omasta kropasta uutta ja onhan se myös mielenkiintoista testata erilaisia tyylejä. Jos jokin kokeilu tuntuu lähinnä ahdistavalta, tai sellaiselta että se vaikeuttaa omaa elämää, silloin älä tee sitä! Maidottomasta marraskuusta tai sokerittomsta syyskuusta ei tarvitse ottaa paineita. Jos se ei sovin sun elämäntyyliin juuri nyt, niin ei se haittaa! 🙂

Vaikutteita tullaan aina ottamaan muualta, mutta suosittelen vahvasti löytämään sen oman jutun ja vahvuuden pysyä sellaisessa tavassa, missä sun on hyvä olla. Jos lähtee elämään omaa elämää sen pohjalta mitä muutkin tekee, teet vaan asioista itsellesi hankalaa. Mulla on esimerkiksi ystäviä, jotka on ihan eri mieltä jostain periaatteista, mitä noudatan, mutta so what? Ne antaa mun elää kuten tahdon ja mä suon saman niille. Eikä kukaan meistä oo parempi kuin toinen. Ei kaikkien tarvitse olla samanlaisia, olkaa rohkeesti omaa mieltä asioista! 🙂

Lähti vissiin hieman sivuraitelle tää aihe, mutta eikö niin käy melkeen aina.. 😀


Liika on liikaa

Voi jestas mikä päivä taas takana. Täällä on menty kuin päätön kana paikasta toiseen ja musta tuntuu, että tuun pian hulluksi jos tää kiire ja stressaaminen ei pian lopu. Tuntuu, että koko syksyn oon vaan vetäny sata lasissa paikasta toiseen. Vapaata ei ole ollut, ja sen kyllä alkaa huomata pikkuhiljaa. Viikot on täynnä töitä ja viikonloppuisin on ollut aina jotain ohjelmaa. Vaikka erilaiset tapahtumat ja koulutukset ovatkin mukavia juttuja, alkaa kaikki maistua puulta, kun tuntuu että menee vaan paikasta toiseen ja miettii jo mikä olikaan seuraava rasti. Mulla olis kaikkea kirjoitettavaakin mielessä, mutta tänäänkään ei ole ollut yhtään ylimääräistä hetkeä istahtaa koneelle bloggaamaan. Mä oon miettinyt, että jostain pitää luopua, mutta kun ei hommiakaan voi tosta noin vaan lopettaa. Haluan kuitenkin hoitaa huolella ne ”projetkit” ja jutut, mihin oon lähtenyt mukaan. En oo kyllä koskaan elämässäni ollut tällaisessa tilanteessa, että vuorokauteen ei mahdu yhtään vapaa-aikaa. Hyi mua, eihän tällainen pidemmän päälle ole edes kovin tervettä, saati järkevää!

MG_8870

Ajattelin ensin, etten jaksa kirjoitella negatiivisuuksia, mutta tuntuu että en saa nyt mitään muuta aikaiseksi, kun päässä pyörii tuhat asiaa samaan aikaan. Tänään on siis suoraan sanottuna ollut aika p*ska päivä, ainakin siihen saakka kun menin vetämään jumppia. Lupailin viime maanantain attackissa mixata ohjelmaa ja tänään vedettiin suurimmaksi osaksi vanhoja biisejä. Sain viime viikolla paljon toiveita biiseistä, niin oli helpompi mixaillakin. Itse kun jumittuu aina niihin samoihin kappaleisiin. Täytyy sanoa, että oli kyllä ihan paras tunti hetkeen. Vanhoista biiseistä sai uutta energiaa ja hiki suoraan sanottuna lensi. Meitä oli taas sellanen 60 henkilöö salissa, joten salin lämpötilatkin huiteli jossain kesätreenien lukemissa. 😀 Tunnin jälkeen oli taas uudesti syntynyt olo. Treeni auttaa aina kun on huono fiilis tai huono päivä! Päälle vielä tiukka spinning+core ja päivä on pulkassa treenien osalta.

Löysin muuten uuden Bodyattack 87 biisilistan netin syövereistä:

  1. Don’t You Want Me – Happy Zone
  2. Fancy  – The Hydro Drawer
  3. Warrior (Nick Skitz & Technoposse Remix Edit) – Big Booty Bootleggerz
  4. Weekend 2014 (Potatoheadz Radio Edit) – Bad Habit Boys
  5. Loco – Joel Fletcher & Seany B
  6. Good Vibrations (X-Cess! Remix Edit) – Botoxx & Tom Belmond
  7. Make It Bounce (Joey Riot & DJ Kurt Remix) – Sy & Unknown
  8. Shine Your Light (Basslovers United Edit) – Bass-T & Friends
  9. Rock The Party – Nick Skitz & Raverockerz feat. Brooklyn Bounce
  10. When It Ends It Starts Again (Radio Edit) – ATB feat. Sean Ryan
  11. Que – Sera

Uudet ohjelmat vaihtuu meillä joskus marraskuun lopussa/joulukuun alussa! 🙂

_MG_8886

Palatakseni vielä edelliseen aiheeseen, mua harmittaa tosi paljon kun en ole ehtinyt pitää yhteyttä, tai edes tavata kavereita pariin kuukauteen. Jos luette tätä, en oo unohtanut teitä!! <3 Pakko järjestää nyt jotain aikaa itselle ja tehdä muutakin kun töitä…Jos joku vielä kertoisi miten se onnistuu niin olisin kiitollinen?? 😀

Löytyykö muita samanlaisia työnarkomaaneja? Onko teillä jotain hyviä vinkkejä, miten pääsee rentoutumaan kiireessä? Haluisko joku alkaa mun assistentiksi? 😉 Mä en oo oikeesti tällainen valittaja, mutta nyt oli vaan pakko avautua ja purkaa fiiliksiä hieman. Yritän palata huomenna taas fiksummilla jutuilla.

Öitä kaverit!

Kuvat: Anna Snickars


Mistä kaikki pintakiilto johtuu?

Luin muutama päivä sitten Jannin postauksen blogimaailman muutosta koskien. Janni pohdiskeli, kuinka blogien laatu on muuttunut vuosien myötä ja tämän myötä myös monet lukijat yhtyivät samaan, jopa kaipailivat enemmän sitä vanhaa kotikutoisuutta ja huoletonta bloggaamista. Postausta lukiessa, aloin miettiä syitä, miksi bloggaaminen on muuttunut, sillä muistan myös oman blogin alkuajoilta, että homma oli ihan eri meininkiä kuin nyt. Blogatessa toki kehittyy, mutta joskus hommasta voi tulla jopa liian ”ammattimaista”, jolloin postaukset muistuttavat enemmän virallisia artikkeleita, kuin päiväkirjamaista raapustamista, mitä bloggaaminen kuitenkin alunperin on.

Monesti harmitellaan, kuinka blogeissa yritetään antaa liian kiiltokuvamainen kuva kaikesta elämästä, ulkonäöstä ja teoista. Kaikki on kaunista, siistiä ja mahtavaa! Paljon on myös pohdittu, että on mukavampi jakaa positiivisuutta, kuin ruotia epäonnistumisia tai jakaa paskan päivän fiiliksiä. Treenibloggaajista voi saada kuvan, kuinka he syövät lähes aina täydellisesti, herkullisen näköisiä annoksia ja sen jälkeen vedetään sikakova treeni, koska motivaatio on aina ihan huipussaan. Okei, nykyään on myös paljon kirjoittajia, jotka ovat alkaneet avaamaan enemmän todellista kuvaa elämästään, ja usein tämän kaltaiset tekstit saavat paljon positiivista palautetta.

Yritin miettiä asiaa omalta kannalta ja tulin tulokseen, että hyvin helposti sitä alkaa kirjoittaa varovaisemmin ulkopuolisen paineen vuoksi. Jos näytän aterian, missä ei ole salaattia, olen huono esimerkki, koska en syö salaattia. Jos annoksessani on liian vähän hiilareita, saan palautetta myös siitä. Kaikesta tekemisestä etsitään aina jotain parannettavaa ja korjattavaa, jonka vuoksi sitä alkaa olla hyvin tarkka mitä uskaltaa jakaa ja näyttää. Jos et vahingossa muista kertoa jonkun asian jokaista puolta ja näkökantaa, voit olla varma, että saat kuulla siitä. Ehkä juuri tällainen kriittisyys ajaa bloggaajat siihen tilaan, että lopulta näytetään vain kauneimmat kuvat kodista, parhaat annokset, hienoimmat asukuvat ja jaataan ne onnistuneet treenikokemukset. Joka taas johtaa yleiseen paineeseen, siitä miltä elämän tulisi ulospäin näyttää.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kun aloitin blogin kirjoittamisen, kirjoitin suunnilleen suoraan ajatuksista näytölle. Pikkuhiljaa huomasin, mitkä asiat aiheuttavat ärsytystä ja mistä saa jopa viharyöpyn päälle. Jokin pieni asia, mikä ei tavallisessa elämässä juurikaan hetkauttaisi, voi aiheuttaa kolmannen maailman sodan netin syövereissä. Ostin joskus Walden Farmsin kalorittomia kastikkeita ja voi jessus mikä show siitä syntyi blogin puolella. 😀 Olen käyttänyt kyseisiä kastikkeita myös silloin tällöin (harvoin) sen jälkeenkin, mutta eipä ole tullut mainittua niistä enää täällä.

Kirjoittaja lokeroidaan helposti tietynlaiseksi, sen mukaan mistä hän kirjoittaa. Tämähän on ihan luonnollista, sillä mielikuvat syntyy siitä mitä lukee ja näkee. Jos joskus mainitsee toimivansa tietyllä tavalla, leimautuu siihen tapaan ainiaaksi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ihmiset muuttuu ja mielipiteet muuttuu. Vaikka joskus vannoisi ruisleivän nimeen, voi hetken kuluttua olla sitä mieltä, että gluteeni ei olekaan hyväksi. Normaalissa elämässä tämä on ihan tavallista, mutta muutoksia ja mielipiteiden vaihtoja on ehkä hankalampi hyväksiä virtuaalimaailmassa. ”Mutta kun sä oot sanonut että sä syöt luomua niin miks sitten söit tota tavallista kanaa” …Joskus kirjoittaessa turhautuu, kun jokaiseen asiaan pitäisi aina selittää hirveän monta eri puolta, jonka vuoksi teksteistäkin voi tulla tylsiä, tai liian virallisia.

DSC03067

Itse pyrin siihen, että tekstit olisivat vaihtelevia, aiheet mielenkiintoisia. Haluaisin säilyttää sen kotikutoisuuden, mutta tuoda välillä myös virallisempaa kantaa joihinki asioihin. Mitä mieltä te lukijoina olette tästä? Oonko mä ihan hakoteillä? Kaipaatteko enemmän sitä tavallisuutta ja arkisuutta näihin hommiin?

Jos tämänkaltaiset tekstit kolahtaa, käy lukemassa myös vanha, humoristinen postaus aiheesta Kaikki ei ole sitä miltä näyttää. 


Menettäminen opettaa arvostamaan

Törmäsin yhtenä päivänä alla näkyvään kuvaan ja jotenkin tuo kuva pisti ajattelemaan. Kuvan kaava on yksinkertaisuudessaan aika paikkaansapitävä, sillä useinhan asioita opitaan arvostamaan, vasta kun ne menettää. Joskus mietin, että nykyää monilla meillä menee liian hyvin, jonka vuoksi kehitetään itselle ongelmia hyvin turhista asioista. Ikään kuin väkisin pitäisi ajatella asioista negatiivisesti tai löytää jotain huonoa. Se taitaa myös valitettavasti kuulua meidän suomalaisten luonteenpiirteeseen.

valueMiksi on niin hankalaa olla tyytyväinen siihen mitä on tällä hetkellä? Miksi sitä usein ajattelee ruohon olevan vihreämpää toisella puolella, tai että muiden asiat on paremmin? Tähän yllä olevaan kuvaan voi liittää aika monta erilaista asiaa.

Pitkässä parisuhteessa ei ehkä osaa arvostaa omaa kumppania, pitää toista itsestäänselvyytenä, eikä jaksa näyttää toiselle välittävänsä. Kun suhde hajoaa, huomaa mitä on menettänyt ja useimmat heräävät liian myöhään, kun se toinen on jo päässyt asiasta yli, tai vaikka löytänyt uuden. Kuntoprojektissa sitä katsoo itseään aina negatiivisella silmällä, ”jos nyt vielä vähän lisää” – meiningillä. Myöhemmin katsoo itsestään kuvia ja ihmettelee, että mitä sielä päässä on liikkunut, kun ei ole huomannut kuinka hyvässä kunnossa oli. Kilpaurheilijana voi olla väsynyt ikuiseen treenaamiseen ja suunnitelmien noudattamiseen, kunnes loukkaantuminen estää liikunan kokonaan ja usein sitä antaisi mitä vain, että pääsisi jälleen elämään omaa urheilijaelämäänsä.

10602380_10152582058844774_1077410078_oOletteko miettineet näitä asioita? Ajatuksiaan voi nimittäin muuttaa, kun vaan muistuttaa itseään aina välillä kuinka hyvin ne asiat taas olivatkaan. Ottaako pannuun lähteä töihin? Mieti jos menettäisit työpaikkasi, arvostaisitko sitä silloin enemmän? Jos et, ehkä on aika ottaa itseä niskasta kiinni ja tehdä muutoksia elämään, niin että voi olla tyytyväinen. Koskaan ei ole liian myöhäistä vaihtaa alaa tai lähteä opiskelemaan uutta. Työpaikka on esimerkiksi sellainen, jossa vietämme todella suuren osan elämästä. Mielestäni on tärkeää nauttia siitä mitä tekee. No, tietenkään työnteko ei aina voi olla ruusuilla tanssimista, mutta ehkä ymmärsitte mitä tarkoitan. Jos tänään ketuttaa, koska maanantai. Mieti uudelleen. Onko ne asiat sittenkään niin kurjasti?

DSC02544

Monesti tyytymättömyyden ja oman stressin aiheuttaja löytyy peilistä. Tämän kanssa itsekin painin ja yritän kehittyä. Jokainen meistä päättää itse kuinka pitkä siitä viikon to do – listasta tulee. Vaikka kuinka yrittäisi olla tehokas ja miellyttää muita, pidemmän päälle liika suorittaminen vie vain voimat. Joskus mulle tulee huono omatunto, jos vietän vaikka rennompaa päivää töiden osalta. Tulee olo, että pitäsikö tässä nyt väkisin kuitenkin tehdä jotain? On vaikeaa rentoutua. Rutiinien muuttaminen meinaa olla meille monille tosi haastavaa, mutta kun niitä muuttaa ja alkaa kehittää uusia, hetkessä vanhat kaavat unohtuvat.

Mulla on suunnitelmissa tehdä jotain muutoksia omaan arkeen tässä tulevaisuudessa. Ensin täytyy tietysti nähdä kuinka uudet asiat lähtevät pyörimään ja sen pohjalta tehdä uusia suunnitelmia, jotta se oma elämänlaatu paranisi. Elämä on kuitenkin aika lyhyt, vuodet vierii ja mitä jää käteen jos ainoa muisto on se kuinka paljon on stressannut ja tehnyt töitä? 🙂


Fitnesskisat maallikon silmin sekä ajatuksia siitä milloin on hyväksyttyä dietata?

Hei! Oon pitänyt lusikkani poissa tästä kaikesta fitness-sopasta, lähinnä siksi, että aihe on aika arka ja koska mulla ei ole mitään kovin suurta tietämystä, saati kokemusta asiasta, oon päättänyt pysyä hiljaa…ainakin tähän asti, sillä täytyyhän nyt jokaiseen ”muoti-ilmiöön” ottaa jonkinlaista kantaa vai mitä? 😉

Viettelin eilen löhöilypäivää kotosalla ja näin ollen myös minulla oli aikaa tsekkailla kilpailupäivityksiä, kuvia ja tuloksia. Mua kiinnosti lähinnä tuttujen vaasalaisten sijoitukset ja lookit, mutta kyllä sitä tuli plärättyä useampinki kuva läpi tuolta body-lehden kuvagalleriasta. Mä en siis ole koskaan ollut kovin kiinnostunut fitneksestä lajina, enkä sen myötä tiedä säännöistä tai tuomaroinnista juurikaan mitään. En tiedä oliko näissä kisoissa millainen taso, mutta mun silmään meininki näytti ainakin vähintään hyvinkin kirjavalta. Tällä tarkoitan siis suuria tasoeroja kilpailijoiden välillä. Tietysti aina, kun on paljon kisaajia, on niitä kisaajia myös laidasta laitaan. Mielestäni myös pituusluokkien välillä oli isoja (?) eroja, eli toisissa oli kovempi taso kuin taas toisissa, vai oonko mää nähnyt ihan omiani? 😀 Nämä on siis ihan maallikon silmin tehtyjä päätelmiä. Niin…ja vihree väri taitaa olla tän vuoden hittiväri kisabikineissä! 😉

IMG_5527

Kisoja (tai siis kuvia ja tuloksia) seuratessa aloin miettimään tätä koko hommaa. Itsekin melko paljon kritiikkiä saaneena, mua joskus ärsyttää, että ihan ”tavalliset” kisaamattomat ihmiset luokitellaan hyvin usein ”sairaiksi” tai ”huonoksi esikuvaksi” jos on vaikka dietillä tai haluaa muokata ulkonäköään ihan muuten vaan. Auta armias jos normaalipainoinen tai vaikka hyvässä kunnossa oleva ilmoittaa muokkaavansa itseään vielä parempaan kuntoon, herää heti kysymys onko hänellä syömishäiriö tai vaikkapa ongelmia itsetunnossa? Jos taas sama henkilö ilmoittaa osallistuvansa kevään fitneskisoihin, on koko homma hyväksytympää, vaikka todellisuudessa kisaaminen, diettaaminen, valmistautuminen ja kaikki siihen kuuluva on hyvin usein kropalle paljon pahempi rääkki kuin vaikka lyhyt, järjellä suunniteltu kiristely. Milloin on siis ns. hyväksyttyä dietata?

DSC01571

Mua on joskus huvittanut, kun oon (esim. kuluneen vuoden aikana) saanut kauheesti negatiivistakin palautetta mun kropasta ja ”liian matalasta” rasvaprosentista, vaikka oon aina syönyt hyvin ja riittävästi. En ole siis todellakaan kärsinyt tai nälkiinnyttänyt itseäni. Samaan aikaan toisessa blogissa, vähintään yhtä kireässä kunnossa (ellei kireämmässä) olevaa hehkutetaan ja tsempataan jaksamaan nälkäkuuria, vaikka tyyppi ei enää pysty nukkua, eikä aivotkaan toimi kunnolla liian vähäisen energian vuoksi. Tämä vain siksi, että hän on menossa kisaamaan. Tekeekö se kaikesta terveellisempää?

Tällä kirjoituksella en halua dissata fitnestä, en kisaajia tai ketään muutakaan. Joskus vain asioiden arvoselukriteerit muuttavat muotoa ihan olemattomienkin juttujen vuoksi. On hyvin vaikea lokeroida mikä on terveellistä ja mikä epäterveellistä, monet asiat vaikuttavat ja eri ihmiset kokevat niitä eri tavoilla. On varmasti olemassa terveellisiäkin tapoja noudattaa kisadiettiä ja varmasti sellainen suhteellisen hyvässä kunnossa pysyminen ympäri vuoden on myös kropalle helpompaa, kuin suuret jojoilut suuntaan ja toiseen.

Onnittelut kuitenkin kaikille jyväskylän kisoissa kisanneille ja erityisesti vaasalaisille, ylpeänä sai katsella kuvia eilen! 🙂

Nyt meikäpoika lähtee jumpaahommiin tuuraamaan Bodysteppiä!