SALITREENI VAI AEROBINEN?

Treenikulttuurissa on aika yleistä jakaa asiat joko hyvään tai huonoon, väärään ja oikeaan, terveelliseen ja epäterveelliseen kategoriaan. Trendit ja muoti-ilmiöt muuttuvat ja mikä on milloinkin paras tapa ”päästä kuntoon”. Vielä kymmenen vuotta sitten oli jumppatunnit täynnä ja salin puolella naisia näkyi paljon harvemmin kuin nykyään. Ajateltiin, että salilla käynti saa aikaan isot lihakset ja miehekkään olemuksen. Muistan itsekin kun aerobicissa kilpaillessa meidän treeniohjelma sisälsi muutaman salitreenin ja maristiin valmentajalle että se tekee meistä vaan isokokoisia. 😀 Valmentajan vastaus taisi olla, että rasva on se joka tekee isokokoiseksi, heh.

Trendit ja ilmiöt vaikuttavat meihin, sillä kun jotain näkee ja kuulee jatkuvasti vähän joka puolelta, alkaa itse uskoa asiaan myös. Kuntosalibuumi ei ole ollenkaan huono asia, sillä uskon että moni on löytänyt rakkauden lajiin ja sitä kautta uutta sisältöä elämään ja ehkä myös terveellisemmät elämäntavat.

Kun ennen juoksulenkit ja jumpat olivat ”the thing” niin nykyään kuulee paljon vastakkainasettelua toisesta näkökulmasta. ”Only weightlifting, no cardio” ja jopa puhetta, kuinka aerobisen tekeminen olisi jotenkin vahingollista esimerkiksi ulkomuodolle. Hehkutuksia kuinka kroppa pysyy rasvattomana myös ilman aerobista liikuntaa. Sitä pitäisi nimittäin aina pysyä ”kunnossa”. Nykyään kunnossa pysyminen tarkoittaa melko vähärasvaista kehoa, jossa on myös lihaksistoa esillä.

Terveys ja hyvinvointi on kuitenkin paljon muutakin kuin timmi kroppa. Ulkomuoto ei välttämättä kerro mitään terveydestä ja mitä aerobiseen liikuntaan tulee, on ihan kiva että jaksaa tehdä elämässä muutakin kun nostaa hemmetin isoja rautamääriä. Toki voimaharjoittelu kehittää myös hapenottokykyä jossain määrin, mutta nykyisessä istumiskulttuurissa on vaarana se että ihmiset jäykistyvät ja jumittuvat, koska suurin osa ajasta vietetään paikoillaan.

Asioita pitäisi osata ajatella myös muusta näkökulmasta kuin siitä onko vartalo timmi ja ulkoisesti hyväksyttävä. On ihan totta, että pelkällä aerobisella tai pelkällä salitreenillä voi olla timmi, mutta onko se tärkein asia? Miksi kaikkea ajatellaan nykyään vain ulkonäön kannalta? Välillä tuntuu, että mikään muu ei enää merkkaa, kunhan on kaunis kroppa ja pärstä kunnossa.

Jos koko nuoruuden menee vain ulkonäkö edellä, saattaa olla, että loppuelämän joutuu kärsimään vaikeuksista ja ongelmista terveyden kanssa. Rasvattomana pysyminen, yksipuolinen harjoittelu tai liian yksipuolinen ruokavalio voi johtaa ongelmiin terveyden kanssa. Ajatus saattaa tuntua kaukaiselta nyt, mutta näitä kannattaa miettiä myös hieman kauaskantoisemmin.

Kaikenlainen liikkuminen on hyvästä. Ihminen on luotu liikkumaan ja olisi ensisijaisen tärkeää pysyä aktiivisena. Aktiivisena pysyminen ei tarkoita himotreenausta, vaan sopivasti kaikkea. Jos liikkuminen on mieluisaa, vielä parempi niin! Asioista ei tarvitse valita, myös erilaisia liikuntamuotoja voi harrastaa yhtäaikaa. Itse tykkään miksata sekä kestävyysliikuntaa, että voimatreeniä ja uskon, että se on myös yksi syy, miksi olen pystynyt tekemään tätä työtä (ja harrastaa) näin pitkään ilman ongelmia. Myös kevyet ja palauttavat liikuntamuodot, kuten kävely ja pyöräily kuuluvat mun repertuaariin, vaikka ne eivät ehkä niitä suurimpia lemppareita olekkaan. Joskus täytyy kuitenkin tehdä jotain epämieluista, jotta voi tehdä pitkään sitä mistä pitää!

Unohdetaan liika mustavalkoisuus kaikessa, sillä elämää ei ole tarkoitettu suorittamiseen! 🙂

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook


KUN MIKÄÄN EI (NYKYÄÄN) RIITÄ

Riittämättömyyden tunne, vertailu ja paineet ovat nykypäivää. Riittämättömyyden tunnetta tuntee varmasti lähes jokainen, ainakin joskus. Työ, opiskelut, harrastukset, ulkonäkö, vanhemmuus…u name it. Epävarmuuksia voi kokea elämän monilla osa-alueilla ja nykyinen sosiaalisen median hurja käyttömäärä ei ainakaan helpota asiaa. Uskon, että monet riittämättömyyden tunteet johtuvat somen luomista illuusioista elämän eri alueilla. Oli riittämättömyyden syy mikä tahansa, tässä muutama ajatus joita voi lähteä työstämään parempaa fiilistä kohti.

Erota todellisuus ja illuusio. Nosta nenä luurista ja katsele ympärillesi. Ovatko kaikki ihmiset oikeasti niin upeita ja täydellisiä kuin some antaa ymmärtää? don’t think so. Myös seuraamillasi ihmisillä, tileillä ja sivustoilla on suuri vaikutus siihen millaiset odotukset asetat itsellesi.

Vertailetko ja kadehditko? Ehkä jopa ärsyynnyt tietyistä henkilöistä, koska he ovat siellä missä haluaisit olla. Joskus toisten onnistuminen muistuttaa siitä, että ei ole tehnyt asioita omien unelmien ja/tai tavoitteiden eteen. Tuntee huonoa omaatuntoa, ettei tee sitä mitä oikeasti haluaisi. Tällainen on hyvä tiedostaa ja kääntää ärsyyntyminen motivaatioksi – Jos tuo pystyy, pystyn minäkin!

Liika suorittaminen ja itsensä pakottaminen asioihin, ”koska kaikki muutkin” on kuitenkin todella huono motivaattori. Muutokset ja tavoitteet tulisi lähteä omasta halusta, ja jos oikeasti jotain haluaa, myös motivaatio tekemiselle on olemassa. Se täytyy vain ottaa käyttöön! 

Riittämättömyyden tunne on 99% varmuudella omassa päässä. Tiukasti siellä korvien välissä lienee uskomus, mitä muut ihmiset ajattelevat itsestä. Itse tulee ehkä keskityttyä juuri niihin kuviteltuihin heikkouksiin ja verrattua itseään muihin, mikä laskee itsetuntoa sekä tervettä minäkuvaa. Usko pois, että muut eivät ajattele/näe sinua sellaisessa negatiivisessa valossa kuin saatat itse ajatella. Seiraavan kerran kun otat vaikka valokuvan, älä etikkään heti niitä tuttuja huonoja kohtia, vaan yritä katsoa kuvaa eri kulmasta ja miettiä mikä siinä on hyvää!

Sillä on ihan oikeasti väliä, millaisia ajatuksia itsestään ajattelee. Positiivisiin juttuihin keskittyminen auttaa muuttamaan omaa ajattelutapaa ja ajan kanssa parantaa itsetuntoa. Olet oikeasti täysin hyvä juuri noin. Luulemasi heikkoudet ovat omassa päässä (tai toisen henkilön) luotuja uskomuksia ja todellisuudessa pärjäät juuri niin hyvin kuin kuka tahansa muukin! 🙂

Huono itsetunto tai epävarmuudet voivat johtaa myös muiden miellyttämisen haluun. Haetaan jonkinlaista hyväksyntää olemalla kilttejä ja sopeutumalla kaikkeen. On toki hyvä asia ottaa muut huomioon, mutta omat rajat sekä arvot tulee tietää ja niistä pitää kiinni. Se, että joku ihminen ei tykkää sinusta tai loukkaantuu jostain on täysin normaalia, eikä lainkaan vaarallista. Maailmassa tulee aina olemaan ihmisiä, jotka eivät ymmärrä toisiaan ja siinä ei ole mitään väärää.

Usein myös ajatellaan, että jos joku on toista mieltä jostain, hän ei tykkää henkilöstä joka ajattelee toisin. Mielipiteet ja henkilöt ovat kuitenkin eri asia. Itse en ainakaan arvota tai muodosta mielipidettä henkilöstä, vaikka hän olisi eri mieltä jostain asiasta kanssani. Et ole syntynyt miellyttämään ja palvelemaan muiden mielipiteitä, vaan tekemään päätöksiä sen mukaan mitä itse elämältäsi tahdot! Tää on oikeasti aika siisti juttu kun sen oikeen kunnolla hiffaa!

Ei ole itsekästä tehdä valintoja oman itsensä takia. Jotta pystyy rakastaa muita ja olla tasapainossa, täytyy ensin olla sovussa itsensä kanssa. Riittämättömyyden tunne on tosiaan vain omissa ajatuksissa ja siitä vankilasta pääsee eroon, kun tiedostaen alkaa muuttaa omia ajatusmallejaan. Joskus ajatusmallit voivat olla niin tiukasti omassa päässä, että niitä pitää samanlaisena totuutena, kuin sitä että maapallo on pyöreä. Mietippä hetki, että voisiko näissä asioissa olla sittenkin taustalla se, että joku asia tai tapahtuma on synnyttänyt ajatuksen, että pitäisi pyrkiä esimerkiksi täydellisyyteen töissä/koulussa? Olla tietyn painoinen tai näköinen? Mitä pahaa voi tapahtua jos näistä ajatuksista hellittää hieman? Luultavasti ei yhtään mitään!

Positiivisia ajatuksia just sun iltaan, olet hyvä ja riität just noin!

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook


MIKÄ BIISI TOI ON?

Oikeen hyvää sunnuntai-iltaa ystävät! Mun ammattiin ryhmäliikuntaohjaajana kuuluu vahvasti musiikki ja erilaisten biisien etsiminen ja käyttäminen. Musiikki on mulle tosi tärkeä asia ja ryhmäliikunnassa saan suurimman inspiraation ja energian juuri musiikin kautta. Oon ennenkin sanonut, että kun hyvä biisi ja liike kohtaa oikealla tavalla niin se on jotain törkeen siistiä. Parhaimmillaan voi treenata syke maksimissa ja olla tuntematta minkäänlaista kipua tai väsymystä. Musiikin voima on todellakin suuri!

Musiikkimaku on asia, josta ei käy kiistäminen, mutta siltikin koen, että treeniin ja ryhmäliikuntaan sopii erityisen hyvin tietynlainen musa. Ihmiset saavat kiksejä eri asoista, mutta meitsiin iskee basso, biitti ja voluumi! Jos musiikki on liian hiljaisella, menee fiilikset samantien. Oon joskus ollut itse mukana ryhmäliikuntatunnilla, jossa musiikki on ollut liian hiljaa ja se on ihan kamalaa, en saa itsestäni mitään irti. 😀

Oon saanut viime aikoina erityisen paljon kyselyjä, että mikä tuo ja tuo biisi on, niin ajattelin jakaa tässä muutamia tunneillani pauhaavia tsipaleita myös teille! Ohjaan paljon tunteja, joten musiikkia kuluu myöskin suuria määriä, joten ihan kaikkea en jaksa linkittää jakoon, mutta koitan saada kasaan spotify-paketin, josta ehkä löydätte jotain uutta omille listoille – mikäli musamaku uppoaa yhteen mun kanssa! Tässä kuitenkin ensiksi biisi, jota kyselty mun ig-storyssa ihan hulluna ja jonka tahtiin kyykätään tämän hetken RPV-tunnilla 😀

Käytän MixMeister- ohjelmaa musiikkien ja soittolistojen miksailuun. Leikkaan ja yhdistelen myös biiseistä tietynlaisia kokonaisuuksia, jolloin saan niistä yhdistelmiä jotka toimivat ”työbiisinä” parhaiten. Näin saan mielestäni tunneista parempia kokonaisuuksia ja tietyllä tavalla myös laadukkaampia treenejä, kun pystyn itse vaikuttamaan biisien tempoon ja koko tunnin rakenteeseen musiikin kautta. 🙂

Esimerkkinä monissa miksatuissa kappaleissa on alussa ja lopussa turhaa tyhjää biittiä, joten leikkaan ne yleensä pois, mutta pidennän biisin paremmilla pätkillä ja lisäksi muutan rytmitykset niin että ne sopivat juuri kyseiseen työhön mahdollisimman hyvin. 🙂

PS. En tajua mistä nuo joulu ja alku 1017 tuohon listaan ilmestyivät 😀

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook


5 + 1 MYYTTIÄ LAIHDUTTAMISESTA

Laihduttamisesta, kiinteytymisestä ja diettaamisesta kulkee paljon erilaisia myyttejä ja tuntuu, että nykyään laihdutus on jo sanana hyvin negatiivinen. Jos esimerkiksi kirjottaisin laihduttavani, saisin varmasti paljon negatiivisia kommentteja, mutta jos kirjoitan että haluan kiinteytyä, tai ”polttaa rasvaa”, on se jollain tavoin hyväksytympää. Loppujen lopuksi kyseessä on kuitenkin sama asia.

Kehonkoostumuksen muuttaminen on toki eri asia kuin laihduttaminen ja se vie enemmän aikaa, koska lihasmassan hankkiminen voi olla pitkä prosessi. Vaikka oion myytit suoriksi, niin nämäkään asiat eivät ole täysin mustavalkoisia ja tähän aiheeseen liittyy paljon yksityiskohtia, jotka voivat vaikuttaa lopputulokseen. Siltikin välillä tuntuu, että tästä aiheesta tehdään ihan turhaan liian haastavaa ydinkemiaa.

Syö vähemmän kuin kulutat ja paino putoaa. Faktana tuo on helppo asia, mutta toteutus ei aina ole yhtä helppoa, sillä kulutuksesta tai ravinnon sisältämästä energiasta saattaa olla harhaluuloja, joka johtaa siihen ettei tulosta tule. Lisäksi nälän sietäminen voi olla haastavaa, joka johtaa ns. itsensä huijaamiseen ja sitten aletaankin keskittyä pieniin, turhiin yksityiskohtiin, kuten siihen, että oma aineenvaihdunta on mennyt pilalle, mihin kellonaikaan saa syödä tai laihduttaako kylmät ruuat enemmän kuin lämpimät. 😀

Laihduttaminen pilaa aineenvaihdunnan – Tarua ja osittain totta. On totta, että liian vähäisellä energiamäärällä liian pitkään eläminen voi tehdä hallaa terveydelle, mutta laihduttaminen ei itsessään pilaa aineenvaihduntaa. Tutkimuksien mukaan ei ole näyttöä edes siitä, että edes jojomainen painonvaihtelu vaurioittaisi pysyvästi aineenvaihduntaa, jonka takia menetetyt kilot alkaisivat palata helpommin. Vuosien jojoilu yhdistettynä liiallisiin treenimääriin ja stressaavaan elämään voi kuitenkin johtaa siihen että keho ei palaudu riittävästi, joka johtaa hormonitasapainon heittelyyn ja sitä kautta ongelmiin painonhallinnassa. Järkevästi suunnitellut painonpudotus/kiristely – kaudet eivät pilaa aineenvaihduntaa itsessään.

Olen ylipainoinen koska minulla on hidas aineenvaihdunta – Tarua. Tutkimukset osoittavat, että monissa tapauksissa lihavat saattavat olla jopa aineenvaihdunnallisesti terveempiä kuin normaalipainoiset. Suurempi kehonpaino kuluttaa aina enemmän. Toki erilaiset sairaudet ovat oma lukunsa, mutta on helppoa juuttua erinäisiin pikkuasioihin, kuin katsoa kokonaisutta. Usein kyse on kuitenkin siitä, että energiaa tulee syötyä liikaa kulutukseen nähden. Ihmisillä saattaa olla vääristyneitä käsityksiä ruokien todellisista kalorimääristä ja omasta kulutuksesta. 

Iltasyöminen lihottaa – Tarua. Painonpudotuksen kannalta ei ole väliä mihin aikaan energiaa tulee, vaan tärkeämpää on paljonko sitä tulee. Ruokailurytmillä on toki muita positiivisia vaikutuksia painonpudotukseen, kuten se, ettei suurta nälkää pääse syntymään, kun ruokailut tehdään säännöllisin väliajoin. Painonputoamisen kannalta ratkaisee kuitenkin kokonaisenergiansaanti.

Kokonaisenergiansaanti ei tarkoita päivittäistä energiansaantia, vaan kyse on jatkuvasta energiatasapainosta. Kalorit eivät nollaannu päivän alussa, vaan kyseessä on siis jatkuva tila, joka useimmilla pysyy tasaisena niin, että toisena päivänä energiaa saattaa tulla enemmän ja toisina vähemmän. Painonpudotuksen kannalta on kuitenkin tärkeää saada tasapaino miinukselle, pitämällä energiansaanti miinuksella pidemmän ajanjakson ajan. Yksi painokilo on 7000 kaloria ja jotta energiatasapaino saadaan sen verran miinukselle, vie se aikaa yleensä 2 viikon ajan. (jos syödään – 500 kcal per pvä)

Laihduttaessa musta tulee laihaläski – Totta ja tarua. ”En halua laihtua vaan haluan kiinteytyä” on lause jota kuulee paljon. Loppupeleissä kyseessä on kuitenkin laihtuminen, sillä kun energiaa tulee vähemmän kuin sitä kuluu, keho alkaa käyttää omia energiavarastoja eli rasvaa/lihaskudosta energiaksi = laihtuu. Omilla liikunta- ja ruokailutottumuksilla voi vaikuttaa siihen onko pudonnut paino suurimmaksi osaksi rasvaa vai lihaskudosta, mutta aina kun painoa putoaa, on suuri todennäköisyys menettää myös hieman lihasmassaa.

Laihduttaminen ei automaattisesti tarkoita laihaläski – lopputulosta. Jos kyseessä on henkilö, joka omaa heikosti lihasmassaa, ei kannata lähteä syömään miinuksilla, vaan nostaa kalorit kulutuksen kanssa samalle tasolle ja alkaa tehdä voimaharjoittelua, jolloin saadaan kehoon muotoa lihasmassan kautta –> kiinteämmän lopputuloksen. Jos lihasmassaa on jo hyvin, voi ihan puhtaasti laihduttamalla saada kiinteämmän ja kireämmän lopputuloksen, kun rasva palaa lihaksen päältä.

Terveellisiä ruokia voi syödä lihomatta – Tarua. On totta, että terveellisiä ja kevyitä ruoka-aineita voi syödä runsaammin, mutta loppupeleissä kyseessä on jälleen energiaa sisään – energiaa ulos tapahtuma ja vaikka energia tulisi ”hyvästä lähteestä”, kertyy se vyötärölle, mikäli energiaa tulee enemmän kuin kuluttaa. Periaatteessa voi siis laihtua vaikka vain karkkia syömällä, mikäli energiansaanti jää miinukselle. Se, miten keho voi tällaisen kuurin jälkeen onkin sitten asia erikseen.

Jos paino ei putoa, en ole saanut tuloksia – Tarua. Joskus pelkkä vaa’alla ramppaaminen johtaa harhaan, sillä rasvan palamista voi tapahtua myös niin ettei se näy heti numeroissa. Tätä tapahtuu etenkin silloin, kun tehdään voimaharjoittelua samaan aikaan kun kiristellään ruokavalion kanssa. Voi siis olla, että rasvaa lähtee, mutta lihakset turpoavat treenin johdosta, joka johtaa siihen ettei painon putoaminen näy vaa’alla niin suurena lukuna kuin toivoisi. Kun tavoitteena on kehonkoostumuksen muuttaminen, kannattaakin luottaa peiliin, vaatteisiin ja mittanauhaan vaa’an sijaan!

Mun sivustolla olisi nyt aiemmin mainostamani uusi ruokavalio ostettavissa —>

Haluaisitko keventää oloasi ja ne kuuluisat viimeiset kilot on aina haastavinta saada lähtemään? Tämän ruokavalion avulla onnistut pudottamaan painoasi viiden kilon verran 6-8 viikon aikana.

Ohjelma sopii 60-80 kiloa painaville normaalipainon/ylipainon sisällä oleville henkilöille. Valmennus sisältää ruokavalion, jossa mukana päivän kokonaismakrojakauma, jonka avulla voit tehdä omia vaihtoja ruoka-aineisiin halutessasi. Tavoitteen saavuttamiseksi, ruokavalioon suositellaan yhdistettäväksi 3-5 harjoitusta per vko. Ruokavalio koostuu hiilihydraattien syklittelystä ja sisältää kaksi erilaista ruokavaliota, joita vaihdellaan päivittäin. Mukana maidoton & gluteeniton vaihtoehto.

Ruokavaliossa on myös takuu, eli jos olet noudattanut ruokavaliota täysin, mutta jostain syystä kahden viikon kuluttua paino ei ole lähtenyt alaspäin, voit pyytää minulta henkilökohtaisia ohjeita / muutoksia veloituksetta.

MIINUS VIISI KILOA TÄÄLTÄ!

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook


MIINUS VIISI KILOA

Moikka! Näin vaan tämäkin viikko alkaa vedellä taas loppupäätä ja on ollut jotenkin erikoinen viikko, kun alkuviikko meni vapun vietossa. Oon ollut koko alkuvuoden tosi kiireinen ja nyt on viime aikoina alkanut hetkittäin helpottaa niin, että on ehtinyt ajatella hieman uusiakin juttuja.

Meitä ihmisiä on erilaisia, kuten myös tavoitteita, joten halusin tehdä sivulleni uuden, hieman erilaisen ohjelman. Lean&Toned keskittyy vahvasti kehonkoostumuksen muuttamiseen, joka on hieman hitaampaa puuhaa ja sen sisätö ja kesto onkin laajempi kuin muiden sivustoni ohjelmien. Kaikilla ei kuitenkaan ole tavoitteena hankkia lihasta tai polttaa rasvaa, vaan joskus haluaa vain sen kevyemmän kropan ja fiiliksen. Sen vuoksi kehittelin ruokavalion, joka kulkee nimellä ”miinus viisi kiloa”. 

Nimensä mukaisesti ohjelma on painonpudotukseen tähtäävä ruokavalio, joka sopii normaalipainon/ylipainon sisällä oleville 60-80 kiloisille henkilöille. Valmennuksen kesto on 6-8 viikkoa, tavoitteen saavuttamisesta riippuen. Tavoitteen saavuttamiseksi, ruokavalioon suositellaan yhdistettäväksi 3-5 harjoitusta per vko. Ruokavalio koostuu hiilihydraattien syklittelystä ja sisältää kaksi erilaista ruokavaliota, joita vuorotellaan päivittäin. Toki tälläkin ohjelmalla rasva palaa samalla kun paino putoaa, mutta koska kyseessä on pelkkä ruokavalio, on focus enemmän painonpudotuksessa ja kevyemmän kehon hankkimisessa!

Ohjelma tulee myyntiin huomenna perjantaina 4.5 ja esimerkiksi juhannukseen on aikaa noin 8 viikkoa, joten siihen mennessä ehtii saada jo näkyviä tuloksia! 🙂 Jos tää kuulostaa sulle sopivalta jutulta niin seuraappa mun somea huomenna hieman tarkemmalla silmällä niin ei mene hommat sivusuun!

instagram: ainorouhiainen 

snapchat: ainopaino

Facebook