VIIKKORAPORTTI – JUHLAPYHÄT & DIEETTI

Moikka! Jälleen olisi aika summailla menoa ja meininkejä, kun hyvinvointihaastetta on jo neljä viikkoa takana. Samaan syssyyn ajattelin kirjoitella aiheeseen sopivasti diettaamisesta/terveellisistä elämäntavoista sekä juhlapyhistä. Kysyin mun IG-storissa viime viikolla mikä on haastavinta diettaamisessa ja sain aivan älyttömän suuren vastausryöpyn. Teen aiheesta kokonaan oman tekstin, jossa käyn näitä haasteita läpi, mutta nyt ajattelin pohtia yhtä haastetta, eli juhlapyhiä, sosiaalisia tilanteita ja diettaamista.

Myös PT:n työssä olen törmännyt siihen, että monien asiakkaiden suurin haaste pysyä elämäntapamuutoksissa on muiden ihmisten ongelma siitä mitä toinen syö. Eikö ole hullua?! Oletko miettinyt, miten itse reagoit jos joku kertoo olevansa dieetillä tai yrittävänsä muuttaa elämäntapoja parempaan? Suhtaudutko neutraalisti, kannustavasti vai vähättelevästi? Vähätteleminen ja yrityksen dissaaminen kertovat yleensä kateudesta ja viestivät siitä, että vähättelevä tyyppi pelkää, että toinen onnistuu asiassa johon itse ei pysty. Monesti tällainen tyyli verhoillaan vielä muotoon että oltaisiin muka huolissaan toisen hyvinvoinnista. 😀

Mun neuvo on yksinkertaisesti seistä omien mielipiteiden ja toiveiden takana. Sillä ei loppupeleissä ole mitään merkitystä, mitä muut ovat mieltä sun elämäntavoista, jos itselle tulee siitä hyvä mieli. Kannustan myös aina rehellisesti kertomaan mitä on meneillään. Jos et halua syödä kahvipöydässä jotain, sanot vain että ei kiitos tällä kertaa ja sen pitäisi riittää. Aikuiset ihmiset ovat vapaita päättämään mitä syövät tai eivät syö. Jos joku alkaa sitä kyseenalaistamaan, on se hänen ongelmansa.

Täytyy mainita viel ätoisesta ääripäästä, sillä usein jos joku ihminen elää terveellisesti ja liikkuu, oletetaan automaattisesti että hän ei koskaan syö mitään epäterveellistä. Mun mielestä voisi vaan antaa ihmisten tehdä omat päätökset siellä ruoka- tai kahvipöydässä ja olla kyseenalaistamatta tai ihmetellä ääneen toisen valintoja. 😀

Miten toimia juhlapyhinä jos on dieetillä? Henkilökohtainen mielipiteeni on, että dieetti ei kaadu yhteen tai kahteen päivään, mikäli hommaa toteutetaan pitkäjänteisesti. Mielestäni on hyvä oppia joustavuus, että kun on tilanne että täytyy syödä jotain ruokavalion ulkopuolelta, silloin pystyy tehdä niin ja sitten palata takaisin normaaliin ruokavalioon ja that’s it. Jos kyseessä on jokin lyhyempi rutistus, kuten kuukauden pikadieetti, on aika selvää että silloin ei siihen mahdu juuri mitään ylimääräistä ruokavalion ulkopuolelta. Ihmisillä tuntuu aina olevan kauhean kova kiire tavoitteeseensa, mikä tekeekin asioista helpommin mustavalkoisia, eli ensin ollaan tiukalla dieetillä ja sitten se loppuu ja homma leviää käsiin. Näissä asioissa on aina myös yksilöllisiä eroja, joita täytyy huomioida.

Yksi yleisimmistä kysymyksistä mitä olen saanut asiakkailtani on, että olemme menossa kylään, voinko syödä tarjottua ruokaa? Vastaukseni on aina, että syö ruoka, nauti siitä ja palaa sen jälkeen takaisin normaaliin. Jos haluaa pudottaa painoa, tällaista ei voi ihan joka päivä tai viikonloppu harrastaa, mutta edelleen: pitkällä tähtäimellä pienillä poikkeuksilla ei ole vaikutusta. Sama pätee toisinpäin, yksi ateria tai treeni ei tuo tuloksia, vaan tarvitaan pitkäjänteistä tekemistä.

Itse olen ottanut tämän pääsiäisen ajan todella rennosti. Olin neljä viikkoa ilman herkkuja ja nyt olikin sitten taas ihanaa herkutella isommin ja nautiskella suklaamunia. 😀 Tänään palaan takaisin ruokavaliooni ja jatkan hommia entiseen tapaan. Energiavarastot ovat nyt todellakin täytetty, joten treenitehot pitäisi olla hyvällä mallilla tällä viikolla.

kuva 1: Anna Riska / Annmarias

instagram: ainorouhiainen 

Facebook


EHDINKÖ PALAUTUA KAIKESTA TREENISTÄ? FIRST BEAT – ANALYYSIN TULOKSET!

Mainitsin viime viikolla, että tulen tekemään First Beat – hyvinvointianalyysin ja sellainen on nyt tehty. Mistä on siis kyse?

Firstbeat Hyvinvointianalyysi kuvaa palautumisesi riittävyyttä ja auttaa tunnistamaan stressaavat tekijät työssä ja vapaa-ajalla. Pienilläkin muutoksilla voit parantaa hyvinvointiasi merkittävästi. Hyvinvointianalyysi arvioi unen laatua ja riittävyyttä sekä auttaa löytämään ratkaisun paremman palautumisen saavuttamiseksi. Hyvinvointianalyysi kertoo, oletko riittävän aktiivinen ja onko harjoittelusi riittävän tehokasta saadakseen aikaan positiivisia terveysvaikutuksia ja kohottaakseen kuntoasi.

Kolmen vuorokauden ajan rintaan kiinnitettävä laite mittaa sykevälivaihteluja 24/7 ja samaan aikaan täytetään päiväkirjaa liikunnoista, ruokailuista ja muista aktiviteeteistä päivän aikana. Näiden avulla pystytään lukemaan tuloksia paremmin ja antaa ohjeita käytännön juttuihin, joilla parantaa omaa hyvinvointia. Kolmen vuorokauden sisällä olisi hyvä olla mukana vapaapäivä ja arkipäivä, jolloin näkee miten keho reagoi eri tilanteissa. Itse löin laitteen kiinni sunnuntaina, joka on mun lepopäivä treeneistä sekä vapaapäivä töistä. Sunnuntain lisäksi sain mukaan kovimman treenipäiväni, eli maanantain ja muutaman normaalimman päivän treenien osalta.

Mulla on ollut pitkää hyvä olo kehossa, tuntuu että jaksan hyvin ja palaudun todella nopeasti, mikä tuntuu välillä jopa hieman hullulta siihen nähden miten paljon liikun. Tiedän, että mun elämäntyyli herättää jonkin verran jopa paheksuntaa ja saan välillä siitä kommenttiakin. Tunnen itseni ja kehoni kuitenkin todella hyvin ja tiedän miten se toimii ja milloin täytyy jarruttaa (jos täytyy 😉 ). Oli siis supermielenkiintoista tehdä tämä analyysi ja saada siitä ihan kunnon dataa paperilla.

Lyhyesti summattuna treeniviikkoni sisältää noin 13 ohjattua ryhmäliikuntatuntia, 4 salitreeniä ja paljon hyötyliikuntaa kävelyn ja pyöräilyn muodossa.

Kun menin kuuntelemaan analyysin tuloksia, sanoi analyysin tekijäni Markku, ettei ole nähnyt vastaavia kenelläkään aiemmin. Tämä siis hyvässä mielessä. Tulokseni olivat älyttömän hyvät ja kertoivat että palaudun täydellisesti kaikesta kovasta menosta huolimatta. Tähän väliin täytyy mainita se, että elämäntapani tukee tätä tyyliä vahvasti ja mulla on käytössä toimintatapoja, joiden avulla edesautan palautumista. Lisäksi koen, että ravinnolla on älyttömän suuri rooli myös tässä asiassa. Katsotaan hieman tuloksia..

Maanantai:

  • 4 kpl Ryhmäliikunta ohjausta (RPV, core, bodyattack, kovatehoinen spinning)
  • oma salitreeni ylävartalolle
  • 12 km työmatkapyöräilyä
  • Koiran ulkoiluttamista rennosti kävellen
  • Näiden lisäksi normaali työpäivä, eli koneella istumista suurimmaksi osaksi.

Näiden mukaan siis kaikki on erinomaisia. Vaikka kuormitusta tulee paljon, ehdin palautua niistä jopa niin että treeni on kehittävää ja superkompensaatio toteutuu.

Kävin läpi tarkemmin päivien sisällä tapahtuvia stressireaktioita ja huomasin, että suurin piikki on yleensä aina ennen treeniä tai jumppaa. Johtuu luultavasti jonkinlaisesta psyykkisestä stressistä ja pienestä jännityksestä ennen ohjausta, mitä ei kuitenkaan itse välttämättä huomaa. Kaikki päiväni näyttivät suunnilleen yllä olevan kuvan kaltaisilta, ainoastaan sunnuntaina liikunnan terveysvaikutukset jäivät liian pieneksi, sillä aktiivisuuteni oli aika kevyttä tuolloin. Päivässä ei liiemmin ollut stressireaktioitakaan. Analyysin mukana tulee siis kaavio missä näkyy koko vuorokauden stressireaktiot, palautumiset ja liikunnat.

Tavoitteena on löytää tasapaino työn ja vapaa-ajan sekä kuormituksen ja levon välillä, sekä tunnistaa omat vahvuudet ja kehityskohteet. Olennaista ei ole täydellinen stressin puuttuminen, vaan riittävä palautuminen ja sopivan elämänrytmin löytäminen.

Tummennettu kohta onkin mielestäni hyvin olennainen pointti. Kaikki on aina suhteellista ja pitäisi osata suhteuttaa asiat omaan elämäntyyliin sopivaksi. Olen kärsinyt ylirasituksesta ja näin jälkiviisaana olen 100% varma, että se johtui psyykkisestä stressistä / burn outista. Mun elämässä tapahtui liian paljon, liian lyhyessä ajassa ja nyt kun mietin sitä aikaa niin en yhtään ihmettele, että tuli seinä vastaan. Mun tapauksessa (kovat treenimäärät + työ) oli helppo diagnosoida tämä fyysiseksi ylirasitukseksi, joka toki oli osa ongelmaa kaiken muun ohella.

Psyykkinen stressi ja vaikeat elämäntilanteet täytyisi siis osata huomioida kun mietitään hyvinvointia. Vaikka kuinka syöt parsakaalia ja treenaat, mutta jos pää ei ole kunnossa, et ole kunnossa. Hyvinvointi lähtee hyvinvoivasta olosta!

Tein tämän saman analyysin noin 2 vuotta sitten ja nämä uudet tulokset olivat paremmat ja kertoivat, että kuntotasoni on edelleen kehittynyt. Hyvä kuntoni onkin yksi syy nopeaan palautumiseen, sillä kovatehoisetkaan jumpat eivät ole mun keholle niin kuormittavia. Leposykkeeni huitelee lähempänä kolmeakymppiä ja on alhaisempi kuin koskaan aiemmin. Oon siis 33 vee ja paremmassa kunnossa kuin koskaan ennen! Aika siistiä jos en sanois. Tämä kuulostaa varmasti ylpeilyltä, mutta hitto vie oon ylpeä, että oon ollut aina oman tien kulkija ja kaikista epäilyistä ja varoituksista huolimatta tehnyt nämä asiat omalla tavallani itseeni luottaen. 🙂

Pakko lisätä vielä tähän palautumiseen ja hyvnvointiin liittyen eräs oleellisen tärkeä asia! Uskon, että mielekkyydellä on todella suuri rooli tässä kaikessa. Nautin suunnattomasti liikkumisesta ja ohjaamisesta. Rakastan työtäni ja tätä koko elämäntapaa, mikä tekee arjesta aika helppoa ja mielekästä. Jos tekisin tätä kaikkea väkipakolla, olisi tuloksetkin varmasti eri näköiset.

Haluaisitko sä tehdä First Beat hyvinvointianalyysin ja oppia itsestäsi lisää? Saada selkeitä työkaluja siihen miten parannat omaa palutumista, hyvinvointia ja treeneissä kehittymistä? Tämän mittauksen voi tehdä Wasa Sports Clubin kautta, vaikka et asuisi Vaasassa. Saat koodilla ”aino” -10% alennusta (norm. hinta 190 €). Laita sähköpostia osoitteeseen: markku.laakso@wsc.fi ja pääset aloittamaan!

Heräsikö kysymyksiä? Kommenttiboksi on auki!

Yhteistyö: Wasa Sports Club.

kuvat: Anna Riska / Annmarias

instagram: ainorouhiainen 

Facebook


ARKI JOSTA EI TARVITSE LOMAA

”Sä oot rakentanut itsellesi elämän josta et tarvitse lomaa” tokaisi ystäväni tänään, kun kerroin hienoista First Beat hyvinvointianalyysin tuloksistani (kirjoitan niistä erikseen oman tekstin). Tuo lausahdus osui ja upposi, sillä oon tässä miettinyt viime aikoina kuinka hyvältä kaikki tuntuu.

Oon myös pohtinut, että pitäisikö mun pitää pääsiäislomaa vain siksi, että pitäisi, vaikka en koe tarvetta sille. Elän muutenkin hyvin erilaista arkea siinä mielessä, että mulla ei ole varsinaisesti lomapäiviä kuten muilla. Teen usein viikonloppuisin töitä, mutta se ei haittaa. Arkisin mulla on taas mahdollisuus tehdä lyhyempiä päiviä, tai suunnitella aikataulut omien menojen mukaan. Joustavuus tuntuu siis hyvältä.

Toki mullakin on ajanjaksoja, kun on rankempaa ja kaipaan niitä kokonaisia lomapäiviä, mutta silloin täytyy vain osata ottaa sellainen. Oman kehon kuuntelua on nimittäin myös se, että osaa tehdä asioita laatikon ulkopuolelta.

Mä oon ihan fiiliksissä tästä pääsiäisestä, eikä mua haittaa mennä huomenna (eikä muina päivinä) vetämään jumppaa, sillä tiedän että sen jälkeen fiilis on vieläkin parempi. Tässä muita asioita, joista oon tällä hetkellä onnellinen:

Pitkä pyhä – Vaikka itse käväisen jumppaamassa ja hoitelen muutamia juttuja koneella, toinen puolisko on vapaalla ja on enemmän aikaa tehdä yhdessä kaikenlaista.

Ruokaa täynnä oleva jääkaappi – Käytiin ostamassa kaapit täyteen pääsiäisruokaa ja olenkin suunnitellut huomiselle kunnon perinteisen pääsiäismenun! Maistuu varmasti vielä paremmalta aamupäivän jumpan jälkeen. 😀

Aurinkoinen ilma – Valo ja tuo lämpenevä keli tuo kyllä niin superpaljon energiaa ja iloa. Huvittaisi vaan olla jatkuvasti ulkoilemassa.

Se, että oon jokaisena päivänä tällä viikolla yhden työmatkan töihin ja takaisin. Aikaa menee saman verran kuin autolla, säästää bensaa ja luontoa, saa omaa aikaa, raitista ilmaa ja hyötyliikuntaa! 

Oon nukkunut viimeiset viikot aivan todella hyvin! Tämä on mulle todella iso ja tärkeä asia. 

Maailman paras (terveys) porkkanakakku! Resepti mun Instagramissa 🙂

Millainen on tai olisi sellainen arki, josta sä et kaipaisi lomaa?

Mukavaa pääsiäistä!

kuva 1: Anna Riska / Annmarias

instagram: ainorouhiainen 

Facebook


KAPEAMMAN VYÖTÄRÖN METSÄSTÄJILLE

Moni on varmasti joskus hinkannut satoja vatsarutistuksia toiveena litteämpi vatsa ja kapeampi vyötärö? Noista ajoista on tultu jo aavistus eteenpäin, mutta edelleen liian usein törmään vinkkeihin ja videoihin, joissa esitellään liikkeitä, joilla luvataan vaikka kapeammat reidet tai vyötärö. Paljastetaan näin ihan alkuun, että ei ole olemassa yhtä ainoaa liikettä tai treeniä, joka kutistaa sisäreisiä tai vyötäröä itsestään.

Jos ajatellaan taas ihmisen anatomiaa, niin esimerkiksi näin todella pelkistetysti ajateltuna, reidessä on luu, jonka päällä on lihas, jonka päällä on rasvakerros. Treenaamalla (reisi)lihasta se vahvistuu ja kasvaa, jolloin esimerkiksi jatkuva ”sisäreisi-liikkeiden” tekeminen tuottaakin päinvastaisen tuloksen –> sisäreisi kasvaa. Jos taas reidestä halutaan kapeampi, täytyy siitä polttaa rasvaa pois ja se taas onnistuu ainoastaan kalorivajeen avulla. Eli kun ollaan miinuskaloreilla, keho käyttää olemassa olevia varastoja energiaksi. Se mistä rasva lähtee ensimmäisenä ja mistä viimeisenä on hyvin yksilöllistä. Naisilla ylävartalo kiristyy usein ensimmäisenä (bye bye tissit :D) ja viimeisenä rasva irtoaa reisistä ja pakaroista. On toki poikkeuksiakin!

Sama pätee kapean vyötärön havitteluun. Vatsalihaksien treenaaminen ei kavenna vyötäröä, vaan vatsalihakset ovat myös lihaksia, jotka vahvistuvat ja kasvavat kuten kaikki muutkin lihakset. Lihaskasvuun liittyy toki paljon muutakin kuin pelkkä rasitus (rasitus, ravinto, palautuminen) mutta se kannattaa ymmärtää että satojen toistojen hinkuttaminen ei kutista ruumiinosia itsestään (ellei se hinkuttaminen pistä kulutusta niin ylös että laihtumista tapahtuu) . Ja ei, en tarkoita etteikö esimerkiksi vatsalihaksia kannata vahvistaa, mutta esimerkiksi kapean vyötärön metsästäjille en suosittelisi vinojen vatsalihaksien treenaamista lisäpainoilla, sillä nämä lihakset tekevät vyötäröstä leveämmän (mutta myös vahvemman).

Vahva korsetti on todella hyödyllinen terveyden kannalta ja toki suuremmat vatsalihakset myös näkyvät paremmin, jopa pienen rasvakerroksen alta. Mutta se täytyy ymmärtää, että jokaisella ihmisellä on ”sixpack” a.k.a suora vatsalihas jo syntyessään, se miten se näkyy tai ei näy riippuu täysin rasvan määrästä. Jos on kireä, myös heikommatkin vatsalihakset näkyvät ja luovat kuvan ”sixpackista”.

Vyötärö näyttää myöskin kapeammalta, kun ylä- ja alavartalosta löytyy lihasta. X- mallin voi treenata kasvattamalla lihasmassaa selkään, reisiin ja pakaroihin. Etenkin treenattu leveä selkälihas luo illuusion hyvinkin kapeasta vyötäröstä.

Tämäkin asia on siis hyvin yksinkertainen. Voit joko kasvattaa lihasta, tai polttaa rasvaa (voit toki kutistaa/polttaa lihasta myös laihduttamalla, mutta sekin vaatii kalorivajeen) mutta et voi kiinteyttää tiettyä kohtaa ruumiista jollain liikkeellä tai treenillä. Tämän vuoksi monipuolinen, kokonaisvaltainen treeni onkin kaikista järkevintä hyvän lopputuloksen kannalta. Instagramissa pyörii paljon näitä suosittuja ”target-videoita” ja osa vaikuttajista onneksi kirjoittaa selkeästi tämän saman infon videoiden yhteyteen, mutta siellä leviää kyllä paljon paskaa ja virheellistä tietoa edelleen. 😀

kuvat: Anna Riska / Annmarias

instagram: ainorouhiainen 

Facebook


TÄYDELLINEN RUOKAVALIO

Nykyään on olemassa ihanasti infoa, miten elää ja syödä terveellisesti! Jotta pääsee parhaaseen tulokseen, kannattaakin napata ihan jokaisesta ohjeesta, tipsistä ja vinkki vitosesta kiinni! Mitä sitä turhia miettimään, mikä sopii kenellekkin, kaikki kehiin vaan niin pääseepä ainakin varmasti maaliin, eli siihen ihanaan, täydelliseen vartaloon ja elämään siinä samalla. No mistäs aloittaa ja miten tämä kaikki onnistuu? Ruokavaliohan on kaiken a ja o, joten siitä kannattaa aloittaa. Ensitöikseen kannattaakin karsia kaikki turha pois jarruttelemasta matkaa kohti täydellisyyttä.

Ihan ensimmäisenä täytyy karsia pois hiilihydraatit, eli leipä, pasta, peruna ja niin edelleen. Hiilarit lihottaa, eli ei niitä missään muodossa!

Seuraavaksi pois liha ja kaikki eläinperäiset proteiininlähteet, koska eettisyys. Maapallo täytyy pelastaa ja hei kaikki ne kovat rasvat sekä syöpä. Et kai halua niitä?

Maitotuotteet pois! Maito on vasikalle tarkoitettua ainetta ja sisältää ties mitä lihottavia ja elämää tuhoavia hormoneja. Kaikki maitotuotteet siis pois, ei rahkaa, jugurttia, jätskiä, kevytlevitteitä, proteiinilisiä, ei mitään.

Valmisruuat ja puolivalmisteet ovat täynnä vaarallisia lisäaineita, joten esimerkiksi nyhtökaura, härkis ja muut kasvisyöjän proteiininlähteet täytyy unohtaa samantien. Kuka nyt haluaisi syödä keinotekoisesti valmistettua ruokaa? Aitoa, puhdasta ruokaahan sen pitää olla! Niin ja muutenkin kasvisruokavaliolla päädyt lopulta kaikkien ravintoaineiden puutokseen, jolloin aineenvaihduntasi ei tule toimimaan normaalisti ja elämästäsi tulee erittäin raskasta. Ei kasvisruokavaliota!

No entäs jos alkaisi syödä pelkkää salaattia? Itse asiassa se ei käy, sillä ruokavalion täytyy olla kuitenkin joustava ja balanssissa. Kaikki kovimmat hyvinvointityypit elävät tasapainossa ja sallivat myös herkut silloin tällöin. Se on kuitenkin niin, että täydellinen ruokavalio vaatii panostusta kaikilta osa-alueilta, myös sieltä psyykkiseltä puolelta.

Varo kuitenkin kaikkea sokeria, transrasvoja ja niistä valmistettuja herkkuja, sillä jos joku, niin ne tuhoavat elämäsi. Sokeri masentaa ja lihottaa ihan itsestään. Etenkin keskivartalo paisuu kuin pullataikina jos edes katsoo sokerin suuntaan. Kannattaakin poistaa kaikki sokeri ja sitä sisältävät aineet elämästään saman tien. Hedelmät sisältävät paljon sokeria, joten ne ovat myös pannassa, totta kai!

Transrasvat, voi, kookosöljy ja kaikki keinotekoinen rasva tukkii suonet, jolloin lihoot ja sairastut varmasti. Rypsiöljy taas horjuttaa omegoiden tasapainon, joten sitä kannattaa ehdottomasti välttää, samoin kuin pähkinöitä, siemeniä ja niistä valmistettuja öljyjä. Ne sisältävät paljon omega-6 rasvahappoja, joka aiheuttaa kehoosi tulehdustilan, jonka vain omega-3 voi korjata. Aitoa omega-3:a, eli DHA:ta ja Epaa saa vain kalasta. Tosin kalan syönti on murha ja eettinen rike, eikä muuten tavallinen rehulla syötetty kala edes sisällä nykypäivänä enää omega-3 rasvahappoja, joten niitä ei kyllä muutenkaan kannata syödä. Rahan haaskausta sanon minä!

Jos jotain makeaa kaipaa suuhunsa niin varo ainakin makeutusaineita! Niistä saa syövän ja sata muuta sairautta. Ne ovat epämäärisiä, keinotekoisia tuotteita, josta kukaan ei todellisuudessa tiedä vielä mitään. Älä vaan juo kevytlimuja tai mehuja, joissa on makeutusaineita, sillä sen lisäksi että ne tuhoavat hampaasi, ne lihottavat sinua automaattisesti, koska kehosii luulee saavansa makeaa ja kun se ei sitä saa, alat hulluna vetämään sokeria kaksin käsin. Olen varoittanut!

Avocadot mielletään terveellisinä, mutta niiden syöminen on eettisesti väärin! Niiden syömisellä on nimittäin tuhoisa vaikutus maailman vesitilanteelle. Jos ei halua olla mukana tuhoamassa maapalloa, täytyy jättää myös avocadot kauppaan.

Ei muuta kuin Bon Apetit vaan ja kohti täydellistä elämää! 😀

instagram: ainorouhiainen 

Facebook