Tiedätkö paljonko sokeria juomasi sisältää?

Erilaisissa virvoitusjuomissa on ihan älyttömiä määriä sokeria. Piilosokeria on toki myös muissakin valmisteissa ja sen vuoksi en suosittele käyttämään eineksiä, vaan ruoka kannattaa aina valmistaa itse. Silloin tietää mitä syö.

Tykkään muuttaa sokerimäärät sokerinpaloiksi, koska se antaa mielestäni realistisen kuvan, kuinka paljon sitä kuraa tuotteessa oikeasti on. Täältä pesee…

Limsojen kuningas Coca Cola sisältää 11g sokeria/100ml, eli 1,5 litran pullossa on jopa 66 sokerinpalaa.

Appelsiinimehu/hedelmämehut eivät jää kovinkaan paljon huonommaksi. Eri tuotemerkkien välillä on pieniä eroja, mutta 100 ml omenamehua sisältää 10 g sokeria, eli litrassa on 40 sokerinpalaa.

Erilaiset energiajuomat ovat etenkin nuorison suuressa suosiossa. Red bullissa on sama määrä sokeria, kuin Coca Colassa, eli 11 g per 100 ml. Yhdessä puolenlitran tölkissä on siis 22 sokerinpalaa. Red bull taitaa antaa muutakin kuin siivet…

Kultalonkerossa on myös reilu 11 g sokeria per 100 ml. Tähän kun lisää vielä alkoholista tulevat kalorit niin tuloksena on melkoista lihotuslitkua. Samaan kategoriaan menee kaikki lonkerot,siiderit sun muut drinkit. 0,5 tölkissä on 22 sokerinpalaa ja jos näitä juo illlan aikana vaikkapa 6 kpl tulee saldoksi 132 sokerinpalaa. Tähän kun lisätään alkoholin aiheuttamat aineenvaihduntahäiriöt, niin ei kannata ihmetellä jos paino nousee biletyksen johdosta.

Vitamin wateria pidetään terveystuotteena, mutta pieleen menee jälleen. Pullolinen vitamiini vettä sisältää 32 g sokeria, mikä vastaa 13 sokerinpalaa. Vitamiinit kannattaakin ottaa jollain toisella tavalla.

Gatorade-urheilujuoma lupaa maksimoida suorituskykysi ja palauttaa nestetasapainon. Jossain pidemmässä (maraton) suorituksessa tällaisesta voi olla hyötyä, mutta normaalit treenit kannattaa vetää veden voimalla. Pullollisessa (0,5l) gatoradea on 12 palaa sokeria.

Vesi vanhin voitehista. Kannattaa jättää sokerilitkut kaupan hyllylle ja juoda vettä, paljon vettä pitkin päivää, jolloin myös treenatessa jaksaa paremmin ilman jatkuvaa janontunnetta. 🙂


4 tapaa syödä bataattia

Bataatti on yks mun ehdottomista lemppareista, se on vaan niin hyvää! Sweet potato nimellä kutsuttava bataatti onkin hieman makea, perunan kaltainen kasvis. Bataatti kuuluu kasvisten kuninkaallisiin. Herkullisessa bataatissa on runsaasti beetakaroteenia, C-vitamiinia, kuitua ja kaliumia.

Desktop-002

Itse en juurikaan käytä perunaa, mutta bataattia senkin edestä. Ajattelin koota teille neljä erilaista tapaa miten bataattia voi syödä. Bataattia löytyy myös valmiiksi lohkottuina pakastealtaasta. Omasta kaupasta nämä ovat loppuneet eikä ole näkynyt hetkeen (niin mun tuuri, käy melkein aina näin..). Bataatit oleskelevat normaalisti kauppojen vihannesosastolla.

Määrät ovat 1-2 syöjälle.

1. Bataattisosekeitto

DSC00997

  • 1 bataatti
  • n. 2 dl makeuttamatonta mantelimaitoa
  • mausteita (suola, yrttisuola,chili, valkosipuli..)

Kuori, pilko ja keitä bataatti. Soseuta sauvasekoittimella mantelimaidon ja mausteiden kanssa. Tulinen chili sopii kivasti makean bataatin kanssa! Lisää proteiinipitoisuutta saat syömällä sopan esim. raejuuston kanssa.

DSC009992. Paistinbataatti (vrt. paistinperunat)

  • 1 bataatti
  • oliiviöljyä
  • mausteita

Kuori, pilko ja keitä bataatti. Paista lohkot pannulla, maustaen reilusti. Voit suihkuttaa päälle kevyesti oliiviöljyä. Ostin ekosopista luomulaatuista makeaa chilikastiketta, se sopi kuin nenä päähän tämän ruuan kanssa.

DSC00990

3. Bataattimuusi

  • 1 bataatti
  • 2 rkl maitorahkaa
  • mausteita

Kuori, pilko ja keitä bataatti. Lisää sekaan rahka ja mausteet ja soseuta muusiksi. Itse tapaan lisätä muusiin myös muita vihanneksia, kuten parsaa, porkkanaa ja kukkakaalia.

DSC00994 DSC00996 DSC009954. Bataattiranskalaiset

  • 1-2 bataattia
  • oliiviöljyä
  • mausteita

Laita uuni kuumenemaan 225 c. Pese bataatti ja pilko ranskalaisen mallisiksi suikuloiksi. Suihkuta päälle oliiviöljyä ja mausta haluamallasi tavalla. Toinen tapa on laittaa ranskalaiset,öljy sekä mausteet muovipussiin ja ravistella pussia voimakkaasti. Näin mausteet ja öljy levittyvät tasaisesti. Paista uunissa 15-20 minuuttia.

Desktop-001DSC00804

Bataattiranskalaisten kanssa sopii mainiosti itsetehty valkosipulidippi sekä sweet’n chili ketsuppi. Reseptin näihin löydät täältä.
IMG_4321-1024x1024BON APPETIT! 🙂

 

 


Feel Vivid -tuotearvonta (5 pakettia!)

Heippa! Nyt on jälleen arvonnan aika. Luvassa on huikea kilpailu, jossa jopa 5 osallistujaa voi voittaa paketin huippulaadukkaita superfoodeja, joten mahdollisuudet voittaa ovat aika hyvät. 🙂 Paketit sisältävät täällä blogissakin useasti näkyneitä Feel Vivid uutejauheita. Feel vivid on kotimainen tuotemerkki, jonka valikoimiin kuuluu marjoista, hedelmistä, kasveista ja sienistä uutettuja korkealaatuisia luonnontuotteita ilman lisä- ja täyteaineita.

Jokainen paketti sisältää seuraavat tuotteet:

kollaasifeelvivif

Homma menee seuraavalla tavalla. Käy tykkäämässä Feel Vividin Facebook-sivusta täältä. Jätä alla olevaan kommenttiboksiin kommentti ja kerro minkä omavalintaisen tuotteen tahdot omaan pakettiisi, jos voitat. Tuotteita pääsee kurkkimaan täältä. Jos et omista FB-tiliä, ei haittaa, voit silti osallistua arvontaan jättämällä kommentin. 

Arvonta päättyy keskiviikkona 27.11 klo 12:00. 

Ei muuta kuin kilpailu käyntiin ja peukut pystyyn! 🙂

arvonta toteutettu yhteistyössä Feel Vividin kanssa


Superfood-mehujää sekä Solero-jäätelön makuinen välipalarahka

Pari päivää sitten mun oli tarkoitus tehdä smoothieta itselleni. Sekoittelin normaaliin tapaan aineita yhteen ja vatkasin koko homman sauvasekoittimella. Kun näin valmiin sekoitteen, tuli mieleeni, että seoksesta tulisi erittäin hyvää mehujäätä! Kerran kauppareissulla nappasin mehujäämuotteja koriini juuri tätä tarkoitusta varten ja nyt niille saatiin käyttöä, jee 🙂

DSC00988Smoothieseos oli marjainen ja siitä tulikin mieleen, että lakritsihan passaa erittäin hyvin marjaisen maun kanssa yhteen! Tiedättekö niitä vadelmalaku-pääkalloja? Tämän puikon maku muistutti sitä 🙂

Mitä mun superfoodmehujäihin sitten tuli…

DSC00985

  • Jäisiä mustikoita ja vadelmia
  • makeuttamatonta mantelimaitoa
  • ripaus luomuhunajaa
  • Feel Vivid uutejauheita (acai, mushroommix, passion fruit,kola nut,maca)
  • lakritsi pulveria (puuttuu kuvasta, koska sen ei ollut tarkoitus olla osa alkupeäisen smoothien reseptiä)

Jaoin seoksen neljään mehujäämuottiin ja laitoin pakkaseen. Nyt ei ole ehkä ihan paras keli mehujäiden imemiseen, mutta iltasella on ollut kiva maiskutella maistuvaa ja terveellistä puikkoa telkkaria katsellessa.

DSC00989

Välillä samat maut alkaa tökkiä ja on kiva kokeilla jotain uuta ja virkistävää. Olen pitkään syönyt rahkan kanssa bonnen persikkasosetta ja maapähkinätahnaa. Sain Feel Vividin pojilta hyvän vinkin, että passionhedelmä-uutejauhe sopii erinomaisesti juuri maustamattoman jugurtin, maitorahkan tai kreikkalaisen jugurtin kaveriksi. Kokeilin sekoittaa sitä maitorahkaan (valion pinkki purkki) ja lisäsin vielä Feel Vividin vanilja-steviaa mukaan ja oi että! Olipa namia. Maku muistutti Solero-jäätelöä, joka ilmeisesti sisältää juurikin kyseisen hedelmän makua. Kylkeen sopisi varmasti erinomaisesti hieman suolaa sisältävä peanut butter.

DSC00983Passionhedelmä-uutejauhe sisältää runsaasti A-vitamiinia, C-vitamiinia, kuitua sekä rautaa. Hedelmä sisältää myös runsaasti kaliumia, jota tarvitaan mm. hermosolujen solukalvojen optimaalisen toimintaan ja lihasten rakentamiseen. Mikä loistava välipala ennen treeniä vai mitä?

Feel Vivid – tuotteet saatu 


Terveellisestä ruuasta herkullisempaa

Monesti ajatellaan, että kaikki terveellinen ruoka on mautonta ja epäterveellisiä ruokia pidetään herkkuina. Tämähän on aika mustavalkoinen ajattelutyyli, mikä ei ihan pidä paikkaansa. Terveellisissä ruuissa on yleensä runsaasti ravinto-aineita ja makuja. Myös se mihin on tottunut, vaikuttaa omiin mieltymyksiin. Jos on aikaisemmin syönyt paljon sokeria ja rasvaisia pizzoja jne, maistuu vihannekset ja vähärasvainen liha varmasti ihan puulta. Kannattaa aina muistaa, että makuaistikin tottuu asioihin, älä siis luovuta heti.

Nyt aiheena on kuitenkin se, kuinka saada terveellisistä ruuista vieläkin maukkaampia. Avainsana on tietenkin mausteet! Olette ehkä huomanneet, että monissa resepteissäni on aina yksi sama asia: ”mausta kunnolla, paljon mausteita..” Tykkään kokeilla erilaisia mausteita ja näin olen löytänyt itseäni miellyttävät maut.

Jos miettii erilaisia herkullisia ruokia ja sitä mikä niistä tekee herkullisen, on vastaus yleensä juurikin mausteissa. Vaniljajäätelö (vanilja), piparkakut, pullat yms (kaneli, piparkakkumauste, kardemumma), pizzoissa on yleensä pizzamausteita, joita lisäämällä johonkin ruokaan voi se herättää makuaistissa juurikin pizzamaisen maun. Näitä erilaisia mausteita käyttämällä voi saada ruokaan hyvinkin samanlaisen maun, kuin epäterveellisessä vaihtoehdossa.

kuva

kuva

Monet mausteet ovat myös terveyttä edistäviä. Yrttien lisäksi tällaisia terveellisiä ja terveyttä edistäviä mausteita ovat mm. muskotti, inkivääri,kurkuma, valkosipuli, cayennenpippuri, kaneli (kohtuudella, koska liika kumariini ei ole hyväksi), chili, vanilja, lakritsi jne.. En ala nyt luettelemaan jokaisen mausteen terveysvaikutuksia, koska muulloin tästä tulisi todella pitkä teksti.  Valkosipuli sisältää mm. antibioottisia aineita, jotka torjuvat esim flunssaa, chilin ja muiden tulisten mausteiden on tutkittu nostavan kehon lämpötilaa ja sitä kautta energian (kalorien) palamista.  

Mausteita valitessa kannattaa jälleen kurkata tuoteselosteeseen. Moniin mausteisiin on nykyään (yllätys yllätys!) lisätty sokeria ja myös muita lisäaineita. Itse suosin Santa Maria Extra Fine Selection of Spices – mausteseoksia (kuva alla), joista olen käyttänyt chili explosion, garlic & pepper sekä chiken & steak makuja.

 

Esimerkiksi vihannekset saa maistumaan todella hyvälle, kun ne maustaa oikein omien mieltymyksien mukaan. Juuresmuusit tai sopat maistuvat omasta mielestäni aika mauttomalle ilman maustamista. Erilaiset yrtit, valkosipuli ja chili sopivat mielestäni hyvin vihannesruokiin.

Myös suola antaa makua, mutta suolan liikakäyttö ei tietenkään ole kannattavaa. Kun suolaa käyttää, kannattaa myös silloin miettiä laatua. Esimerkiksi Himalajan kristallisuola (ruususuola) on puhdasta luonnonsuolaa, joka on paljon parempi vaihtoehto kuin tavalliset ruokasuolat. Laadukkaassa suolassa on mineraaleja joita keho tarvitsee, eikä siinä ole samanlaisia haittavaikutuksia kuin tavallisissa.

Onko teillä omia lempimausteita?