Erilaisissa virvoitusjuomissa on ihan älyttömiä määriä sokeria. Piilosokeria on toki myös muissakin valmisteissa ja sen vuoksi en suosittele käyttämään eineksiä, vaan ruoka kannattaa aina valmistaa itse. Silloin tietää mitä syö.
Tykkään muuttaa sokerimäärät sokerinpaloiksi, koska se antaa mielestäni realistisen kuvan, kuinka paljon sitä kuraa tuotteessa oikeasti on. Täältä pesee…
Limsojen kuningas Coca Cola sisältää 11g sokeria/100ml, eli 1,5 litran pullossa on jopa 66 sokerinpalaa.
Appelsiinimehu/hedelmämehut eivät jää kovinkaan paljon huonommaksi. Eri tuotemerkkien välillä on pieniä eroja, mutta 100 ml omenamehua sisältää 10 g sokeria, eli litrassa on 40 sokerinpalaa.
Erilaiset energiajuomat ovat etenkin nuorison suuressa suosiossa. Red bullissa on sama määrä sokeria, kuin Coca Colassa, eli 11 g per 100 ml. Yhdessä puolenlitran tölkissä on siis 22 sokerinpalaa. Red bull taitaa antaa muutakin kuin siivet…
Kultalonkerossa on myös reilu 11 g sokeria per 100 ml. Tähän kun lisää vielä alkoholista tulevat kalorit niin tuloksena on melkoista lihotuslitkua. Samaan kategoriaan menee kaikki lonkerot,siiderit sun muut drinkit. 0,5 tölkissä on 22 sokerinpalaa ja jos näitä juo illlan aikana vaikkapa 6 kpl tulee saldoksi 132 sokerinpalaa. Tähän kun lisätään alkoholin aiheuttamat aineenvaihduntahäiriöt, niin ei kannata ihmetellä jos paino nousee biletyksen johdosta.
Vitamin wateria pidetään terveystuotteena, mutta pieleen menee jälleen. Pullolinen vitamiini vettä sisältää 32 g sokeria, mikä vastaa 13 sokerinpalaa. Vitamiinit kannattaakin ottaa jollain toisella tavalla.
Gatorade-urheilujuoma lupaa maksimoida suorituskykysi ja palauttaa nestetasapainon. Jossain pidemmässä (maraton) suorituksessa tällaisesta voi olla hyötyä, mutta normaalit treenit kannattaa vetää veden voimalla. Pullollisessa (0,5l) gatoradea on 12 palaa sokeria.
Vesi vanhin voitehista. Kannattaa jättää sokerilitkut kaupan hyllylle ja juoda vettä, paljon vettä pitkin päivää, jolloin myös treenatessa jaksaa paremmin ilman jatkuvaa janontunnetta. 🙂

















BON APPETIT! 🙂







