Vedenjuonnin tärkeydestä sekä uudet SodaStream Free-juomat

Heippa! Olen ennenkin painottanut veden juonnin tärkeyttä, etenkin paljon treenaaville! Itse tankkailen vettä pitkin päivää ja aloitan jokaisen aamuni suurella lasillisella kylmää vettä. Mulla on usein monta ohjausta putkeen, jolloin en millään ehdi juoda tarpeeksi tuntien aikana. Tällöin on todella tärkeää, että olen tankannut jo etukäteen. Toki juon jonkun verran myös urheillessa, mutta enemmän ennen ja jälkeen suorituksen. Suurien hikoilumäärien lisäksi olenkin nyt tosiaan alkanut käyttämään jo aikaisemmin mainittua mineraalirikasta savea, sillä pelkkä veden juominen voi poistaa suoloja ja mineraaleja jolloin tuloksena on lihaskramppeja. Olen myös käyttänyt pitkään magnesiumtabletteja päivittäin.

Nestetasapainon tärkeys on siis todella tärkeää, sillä pahimmassa tapauksessa treenistä katoaa tehoja ja olo tuntuu löysältä. Kuivalla kropalla ei jaksa suorittaa yhtä tehokkaasti, kuin hyvin nesteytetyllä. Muistakaahan siis aina tankata hyvin jo ennen treeniä. 🙂

DSC01528

Minulle tarjottiin mahdollisuutta osallistua Fitfashionin SodaStream-kampanjaan, jossa sain kotiin kokeiltavaksi uuden SodaStream Sourcen sekä neljä eri makuista vähäkalorista ja täysin lisäaineetonta Free-juomatiivistettä. 

Nimensä mukaisesti tiivisteet ovat vapaita väri-, makeutus- ja säilöntäaineista. Luonnolliset ja vähäkaloriset maut makeutetaan fruktoosilla. Fruktoosi on kaksi kertaa makeampaa kuin tavallinen sokeri.DSC01517

Itse en ole limsan perään kovasti, juon sitä todella harvoin ja nämä ovatkin maistuneet paremmin poikaystävälle, joka on taas todella kova limonadien kuluttaja. Hän ei yleensä suostu juomaan light-versioita, mutta nämä ovat maistuneet hänellekin erinomaisesti. Maistoin toki itsekin juomaa ja maku oli todella raikas, hieman sellainen mikä makuvissyissä tapaa olla. Paras maku oli mielestäni Fresh Lemonade.

DSC01521

Laitteella voi toki tehdä myös mautonta hapollista vettä. Olenkin sekoittanut jääkylmään veteen ripauksen luomulaatuista merisuolaa, jolloin samalla saan tankattua kehon suolatasapainoa kuntoon kovan hikoilun jäjiltä, ilman että suolan maku paistaa liikaa läpi. Mielestäni laite on todella tyylikäs ja tuo musta sopi meidän värimaailmaan juuri sopivasti. Värejä taisi olla neljä eri vaihtoehtoa: musta, valkoinen, sininen ja punainen.

DSC01530Laite ja juomat saatu SodaStreamerilta

 


Treeniyhteenveto ja viikonlopun ruokakuvia

Heippa! Viikko alkaa vedellä viimeisiään ja takana on aika energiantäyteinen viikko. Oon jaksanut treenata hyvillä voimilla, ruoka ja uni on maistunut myös kiitettävästi. Tänään viettelin lepopäivää ja keskellä päivää iski jokin ihme kiukutteluväsymyskohtaus. Olen todella harvoin kiukkuinen, mutta tänään otti pannuun ihan kaikki. 😀 Ei auttanut kun vetää annos ravitsevaa ruokaa ja painua päiväunille, sen jälkeen olinkin jälleen oma itseni. Iltapäivällä aika on kulunut siivoillessa ja kokkailessa, kuinkas muutenkaan. 

Tämän viikon treenitunnit näyttävät siis tältä:

  • Ma: Salitreeni: jalat, Bodyattack, Spinning, Core
  • Ti: Salitreeni: olkapää/ojentaja/hauis, Bodycombat, RPV
  • Ke: Bodyattack, Core, TBC, HIIT
  • To: RPV, Salitreeni: rinta/selkä, Bodystep
  • Pe: Body, Spinning-Bodypump
  • La: Spinning, Body, Salitreeni: pakarat

DSC01471

Täällä on taas viimeaikoina kyseenalaistettu mun toimintaa sen perusteella minkälaista esimerkkiä näytän. Haluan jälleen sanoa, että tämä on henkilökohtainen blogi, missä jaan ja kerron omia juttujani, tapojani ja kokeilujani. Valitettavasti en ole täydellinen ihminen, enkä pysty olemaan täydellinen esimerkki kaikille. Minäkin teen virheitä ja olen erehtyväinen. Yritän kuitenkin aina oppia virheistäni ja toimia paremmin seuraavalla kerralla. Välillä tuntuu todella ahdistavalta, kun pitää miettiä niin tarkkaan kaikki mitä tekee, sanoo ja kirjoittaa. Olen tullut siihen tulokseen, etten aio yrittää leikkiä varajeesusta, koska en ole sellainen. Teen asiat omalla tavallani, mikä saattaa joskus olla jonkun mielestä extreemiä tai ärsyttävää. En tosiaan haluaisi muuttua sellaiseksi, joka kirjoittaa vaan ympäripyöreitä diipadaapa-juttuja, koska ei halua aiheuttaa turhia reaktioita. Valitettavasti välillä tuntuu, että se olisi paljon helpompaa. Mä oon sellainen kun olen ja sen täytyy nyt vaan kelvata jos haluaa täällä käydä lukemassa. 🙂

Mun mielestä tuo verianalyysi oli lähinnä hauska juttu, jota halusin kokeilla huvikseen, koska olen sellainen joka vaan haluaa kokeilla kaikkea erilaista. Osa otti sen kuitenkin niin vakavasti, että kirjotus on nyt poistettu näkyviltä.

DSC01480

Noin, nyt se on sitten sanottu ja voidaan jatkaa paremmilla jutuilla. Olen siis viettänyt hellan ääressä hyvän tovin tänäkin viikonloppuna. Aika samannäköistä ruokaa täällä syödään päivästä toiseen. Pyrin siihen, että jokainen annos sisältää proteiinia, hiilareita, hieman rasvaa ja paljon vihanneksia…

DSC01420 DSC01419 DSC01516 DSC01515 DSC01514

Tänään saatiin vieraita ja pistin jälleen lettukestit pystyyn…

DSC01531DSC01534

DSC01535DSC01538DSC01539

Kuten kuvasta näkyy tarjolla oli kahdenlaisia lettuja. Nuo vaaleat ovat vanilja-valkosuklaan makuisia ja tummat ovat suklaan makuisia. Päällä on paistettuja, kaneloituja omenalohkoja ja tein vielä mustikka-vaniljan makuista proteiinipuddingia. Ihan hyvin meni kaikki maut yhteen, vaikka saattaa kuulostaa hieman erikoiselta. Lettujen taikina on siis tehty eggo valkuaisesta, banaanista ja maustetuista heraproteiineista. Melko proteiinipitoista settiä, vähemmpikin toki riittäisi. 🙂

Nyt toivotan kaikille ihanaa sunnuntai-iltaa ja energista uutta viikkoa! <3


Välipalavinkkejä

Heipsan! Aina välillä joku kyselee välipalavinkkejä, joissa ei olisi gluteenia tai maitoa. Yleisesti voin kertoa vinkkinä, että googlaamalla löytyy vaikka minkälaisia reseptejä! Tämä alla oleva setti on varmasti monelle tuttu, mutta voi toimia inspiraationa joillekin, jos riisikakut ovat päässeet unohtumaan. 🙂

IMG_5393Kuvassa on siis kaksi luomulaatuista riisikakkua, päällä maapähkinävoita, luomua sekin. Viimeisenä on puolikas banaani viipaloituna. Todella herkullinen yhdistelmä. Kaloreita näissä on n. 200-250, riippuu hieman kuinka innokkaasti levittää maapähkinävoita. 😀 Huomioikaa, että riisikakkujakin on paljon erilaisia. Itselläni on Friggsin raakariisistä valmistettuja luomukakkuja. 

Banaaniletut ovat varmasti myös tuttu juttu monille. Useissa resepteissä tarvitaan esim. vain yksi kokonainen kanamuna ja useampi valkuainen. Kauppareissulla silmiini osui Laitilan Eggo tetra, joka on siis pelkkää valkuaista. Tein lettutaikinan käyttäen 2,5 dl valkuaista, yhden banaanin ja yhden kauhallisen Fitnessgurun Cappuccinon makuista heraproteiinia. Kaikki aineet tehosekoittimeen, jonka jälkeen paistetaan letuiksi tilkassa kookosöljyä. Paistoin päälle vielä omenan paloja. Tämä oli melkoinen proteiinipommi, laskeskelin, että taikinassa oli 52 g proteiinia. 😀 Oli muuten hyvää! Vetelin koko kasan lettuja iltapalaksi eilen! 

IMG_5427DSC01353Aamulla on taas jumpattu kahden tunnin verran ja nyt valmistaudun salille lähtöön. Luvassa olisi viikon viimeinen treeni, kohteena the pakarat. Kävin tänään myös verianalyysissä, mikä oli todella mielenkiintoinen kokemus. Kerron aiheesta vielä tarkemmin lisää.

Mukavaa lauantaita ja älkää provosoituko liikaa edellisestä kirjoituksesta. 😉 Onneksi kaikilla on vapaus valita mitä ostaa, syö ja tilaa. Moikkamoi!

One Whey Cappuccino saatu Fitnessgurulta


Rasvaprosenttimittauksen tulokset

Heippa! Kävin tänään mittaamassa rasva% (pihtimittaus) ja en meinannut uskoa silmiäni. Hämmästyin onneksi ihan hyvällä tavalla, sillä tulos oli paljon parempi mitä ajattelin. Pihtimittauksessa mitataan siis ihonalaista rasvaa. Olen itse mitannut asiakkaitani pihdeillä sekä tanitalla ja tullut siihen tulokseen, ettei niiden ero ole kovinkaan suuri. Heittoja voi olla prosentilla sinne tänne. Työkaveri mittasi rasvani tammikuussa pihdeillä, joten paras vertailutapa on siis käyttää samaa mittaustapaa, jotta nähdään mahdollinen muutos.

IMG_5414

 

Haluaisin käydä inbody-mittauksessa ja googlailinkin jo, että vaasassakin olisi mahdollisuus mittaukseen. Siinähän näkisi sitten paljon tarkemmin kehon tilanteen. 

IMG_5411

 

Yllä olevassa kuvassa näkyy siis tulos. Vatsasta on lähtenyt eniten fläsää, mutta siellä niitä millejä oli eniten alunperinkin. Yleensä naisilla on eniten rasvaa ojentajissa ja vatsassa.  Tulokseni oli siis 16,8 % minkä eteen on kyllä tehty töitäkin, että ei ihan ilmaiseksi ole tullut! Kyllä mulla ainakin tulee hyvä fiilis, kun tehty työ tuo tuloksia. On paljon mukavampi olo, kun oma kroppa tuntuu omalta! Ahkeruus palkitaan aina. 😉 

Huomenna olisi luvassa lisää testauksia, olen nimittäin menossa ottamaan verenkuvan. Mulla ei ole tästä vielä kovinkaan paljon tietoa, mutta tulen kirjoittamaan asiasta ja tuloksistani teillekin. Aamupäivän Body on jumpattu ja nyt alan tankata ruokaa napaan ja katsomaan Bodypumpin biisejä läpi, tässä on ollut parin viikon tauko pumpista ja tänään palataan sen pariin spinning-bodypumpin muodossa. Tunti on tietysti päällekäin suomen pelin kanssa. Saa nähdä joudunko polkemaan ja pumppaamaan ihan vaan me myself and I! 😀

Muistakaahan osallistua koruarvontaan, joka päättyy tämän viikon sunnuntaina!

DSC01407 DSC01408 DSC01410 


Millainen määrä liikuntaa on tarpeeksi?

Niin. Siinäpä vasta kysymys! Tähänkään ei ole mitään yhtä vastausta, vaan kaikkihan riippuu siitä mitä liikunnaltaan hakee. Myös kuntotaso ja aikaisempi liikuntahistoria vaikuttaa tietysti asiaan. Juurikin tämä vuoksi ei koskaan kannata verrata omia liikkuntamääriä toisten ihmisten määriin! Välillä mietin, kuinka järkevää on jakaa omia treenejä ja määriä blogssa, sillä omat treenimäärät ovat todella suuria, verrattavissa ihan ammattiurheilijan määriin. Ja toisaalta, minähän urheilen ammatikseni, joten sekin vaikuttaa asiaan. Jos en ohjaisi tunteja, ei varmaan tulisi käytyä noin monessa jumpassa viikon aikana. 🙂

IMG_5382_Fotor_CollageKun alkaa miettiä mikä olisi itselle sopiva määrä liikuntaa, on tärkeä tietää mikä on liikunnan tavoite. Kannattaa myös huomioida oma pävittäinen aktiivisuus. Jos istuu suurimman osan päivästä paikallaan, ei tunnin liikunta kolmesti viikossa ole välttämättä tarpeeksi. Jos taas on todella aktiivinen, harrastaa paljon hyötyliikuntaa, tällöin kolme liikuntakertaa viikossa on terveyden kannalta sopiva määrä. Kannattaa aina muistaa, että ihmisen keho on luotu liikkumaan. Me olemme passivoituneet harmittavasti koneiden ja muiden avustavien laitteiden vuoksi. Monet istuvat 8 tuntia päivässä työpaikalla, jonka jälkeen ajavat autolla kotisohvalle lekottelemaan loppuillaksi. Tällaisissa tilanteissa ei ole mikään ihme, että kroppa pettää alta ja paikat prakaa. Pahimmassa tapauksessa ”jumeja” yritetään hoitaa lääkkeillä tai hieronnalla, eikä mennä itse ongelman ytimeen.

Hyvällä liikuvuudella säästyy monilta vaivoilta!

Hyvällä liikuvuudella säästyy monilta vaivoilta!

Veikkaan kuitenkin, että suurin osa blogini lukijoista ovat aktiivisia ja treenimäärät ovat hieman suurempia. Karkeasti sanottuna voidaan ajatella, että jos haluaa ylläpitää jotain ominaisuutta esim. voima, liikkuvuus, hapenottokyky jne, tulisi tätä ominaisuutta treenata kolmesti viikossa. Jos taas haluaa kehittyä, tulisi ominaisuuteen panostaa enemmän. Esimerkkinä, jos haluaa parantaa omaa liikkuvuutta, tulisi venytellä/tehdä liikkuvuutta kehittävää treeniä enemmän kuin kolmesti viikossa. Jos haluaa pitää oman kuntotason siinä missä se on, kolme liikuntakertaa riittää siihen. Tietysti aloittelijoilla kunto kehittyy aina alkuun todella nopeasti, vaikka liikkuisi vähemmänkin. Liikuntakerran kestolla on myös vaikutusta. Liikuntaa ei aina tarvitse suorittaa juuri tuntia putkeen. Joskus vähempikin riittää ja voi tehdä lyhyen, mutta paljon tehokkaamman harjoituksen (esim. HIIT)  ja saada samat hyödyt kuin pidemmässä treenissä. Liikunta ei aina tarkoita, että täytyy lähteä kuntosalille puntille tai jumppaamaan. Reipas kävelylenkki ulkona on tuhat kertaa parempi vaihtoehto kuin jäädä sinne sohvalle lepäilemään.

DSC00342

Kehittymiseen liittyvissä asioissa täytyy muistaa, ettei kaikkea voi saada heti. Kehittyminen vaatii, että keskitytään ominaisuuteen, jota halutaan parantaa. Jos haluaa enemmän voimaa, kannattaa laittaa voimatreenit etusijalle ja tehdä hieman vähemmän aerobista. Kaikki eivät kuitenkaan halua kehittyä, vaan liikkuvat koska se on hauskaa ja koska siitä tulee hyvä olo! Tämä on ihanteellinen tilanne, sillä silloin liikunnan harrastaminen tulee luonnostaan ja on jatkuvaa. 

Mun mielestä aina ei tarvitse olla jotain tavoitteita joita jahtaa, mutta niistä voi saada itselleen motivaatiota ja lisätsemppiä treeneihin. Jos tavoitteena ei ole minkään tietyn ominaisuuden kehittäminen, kannattaa harrastaa liikuntaa monipuolisesti. Hyvän palapelin saa kasaan, kun yhdistää aerobista liikuntaa, voimaharjoittelua sekä kehoa huoltavaa treeniä. Huoltavan treenin ei aina tarvitse olla venyttelyä, vaan rauhallisemmat keppijumpat ja muut ovat myös loistavia liikuntamuotoja. Mitä parempi kuntotaso on, sen enemmän täytyy treenata jotta kehitystä tapahtuu. Jos tuntuu, että oma kunto on jumittanut paikallaan jo hetken, voi määrien/tehojen lisääminen tuoda toivottuja tuloksia. Jokaisen treeniviikon ei tarvitse olla samanlainen. Joskus voi tehdä raskaita viikkoja ja urheilla määrällisesti paljon, jonka jälkeen ottaa yhden kevennetyn viikon keskittyen palautumiseen ja huoltavaan liikuntaan. 

DSC01230

Loppuun vielä lyhyesti aiheesta laihdutus. Voisin kuvitella, että seuraavaksi joku kysyy mikä on sitten sopiva määrä liikuntaa jos haluaa pudottaa painoa? Painonpudotuksessa liikunnalla ei loppujen lopuksi ole edes kovin suuri rooli. Painonpudotus on kiinni 80% ruokavaliosta ja 20% treenistä. Tämä on siinä mielin hyvä asia, jos esim. loukkaantuu tai ei muuten vaan pysty treenata, se ei automaattisesti ”pilaa” painonpudotusta. Tietysti liikunnan avulla voi syödä hieman enemmän, mutta loppujen lopuksi kyseessä on aika pieni kalorimäärä. Jos urheilee vaikkapa sen tunnin päivässä, lisää se vain n. 400 kcal (riippuu tietysti kuka treenaa ja mitä) kulutukseen. 2 voileipää päällyksineen, banaani ja lasi maitoa ja se on siinä se 400 kcal.