5 päivän Weetabix haaste

Weetabix haastoi mut 5 päivän haasteeseen, jossa tuli syödä siis 5 päivän ajan kulhollinen murokkeita. Pienempänä söin aika usein näitä, mutta kuten tiedätte mulla on vakiintunut oma aamiainen josta on vaikea luopua. Tämän vuoksi haasteen otti vastaan poikaystävä, joka tykkää kovastikin Weetabixistä. 😀

DSC02091_Fotor_CollageItse olisin halunnut maustaa noita murokkeita vähän monipuolisemmin, mutta tämä toinen puoliskoni on aika kranttu ja hirveän erikoiset combot eivät hänelle uponneet. Lemppariksi muodostui yllättäen tuo mansikkahillo + maito versio. Kiivin kanssa oli vähän niin ja näin, ja tuon kiivi-version jälkeen, hän ei enää suostunut kokeilemaan uusia makuja. 😀 

DSC02091Haaste meni sinänsä hyvin, että bixejä meni jokaisena aamuna ja niitä on syöty täällä myös haasteen jälkeenkin. Ainoa miinuspuoli oli se että aamiainen jäi melko kevyeksi ja nälkä kuulemma iski melko nopeesti aamiaisen jälkeen. Jotain proteiinipitoista olisi voinut lykätä tähän mukaan. Toisaalta testihenkilö on aika huono aamusyöjä, jolloin kevyt aamiainen on ihan hyvä vaihtoehto! 

Voitte käydä Weetabixin Facebook sivuilla ja osallistua haasteeseen vastaamalla yhteen helppoon kysymykseen facebook.com/weetabix/international tai www.weetabix.com. Voit voittaa ylellisen loman salaiseen kohteeseen!

Yhteistyössä Weetabix 


Kuulumisia, ravintojuttuja sekä ruokakuvia

Moi! Eilen ja tänään ja varmaan koko loppuviikon saan olla menossa aamusta iltaan, tekemistä on riittänyt ja riittäisi edelleen, sillä olisi pari rastia mitä täytyy hoitaa vielä ennen töihin lähtöä. Kirjoittelen heti aamusta, sillä pääsen koneen ääreen seuraavan kerran vasta illalla jumppien jälkeen. 

Keskiviikko starttasi jumppailemalla Bodyattackia sekä Corea. Hikisen treenin jälkeen syöksyinkin suoraan auringonottoon muutamaksi tunniksi! Kävin jopa uimassa ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Talviturkki on heitetty erittäin hyiseen meriveteen. Ilta meni töissä, jumppien ja PT-asiakkaiden parissa.

DSC02515Tänään mulla on ohjelmassa normaalien puuhien lisäksi kaikkea hauskaa, sillä Iltalehden kuvaaja tulee nappaamaan meitsistä hieman kuvia aamupäivällä. Heti kuvien oton jälkeen menen laitattamaan ripsienpidennykset! Ehkä vähän väärässä järjestyksessä nämä agendat, mutta eiköhän me saada hyvät kuvat omilla ripsillä myös. Mulla on ollut pidennykset ripsissä joskus vuosia sitten, ja nyt tuli hyvä mahdollisuus laitattaa uusiksi, sopivasti kesän kynnyksellä! Muutenkin tässä on kaikenlaista kivaa juttua tuloillaan. Bloggaajan elämä on välillä aika jännää! 😉

IMG_6545

En ole hetkeen jaellut mun ruokakuvia ja ajattelinkin näyttää kuvien muodossa, että mitäs kaikkea sitä on viime aikoina syöty. Keitin eilen ensimmäiset uudet perunat ja voi juku ne onkin hyviä. Keitin kilon perunoita, ja kun olin syönyt, huomasin että enää puolet on jäljellä?! Vetäsin siis 500 g perunaa? Voi morjens. 😀 Tähän väliin voisin sanoa, että älkää tehkö kuten mä teen, tehkää kuten mä sanon! Siinä kyljessä meni myös 200 g lehtipihviä ja 300 g parsaa (+ kirnuvoita). Ainakin ruokahalu on tallella.

DSC02523 DSC02522Nämä menee nyt ihan sekavassa järjestyksessä, mutta menköön. Eilisen aurinkokylvyn jälkeen söin myöhäiseksi lounaaksi savulohta, uunissa paistettua bataattia, keitettyjä luomuporkkanoita ja salaattia..

DSC02521 DSC02520 DSC02519Loput kuvat ovat viime päiviltä. Kaikissa annoksissa toistuu se tuttu sama kaava, hiilari, proteiini ja vihannekset!

Iso läjä salaattia, kanaa, herkkusieniä, parsaa sekä bataattia ja perunaa. Voiko enää sekavampaa olla? Piti vaihtaa suurempaan lautaseen, kun ruuat ei mahtuneet tavalliselle lautaselle. 😀

DSC02333 DSC02332

Lehtipihvejä, vihanneksia, bataattia ja perunaa..Huomaatte varmasti, että pidän mausteista? DSC02326 DSC02325

Jauhelihaa, riisiä, kukkakaalia, parsaa, pinaattia, kurkkua ja tomaattia… namii!DSC02324 DSC02323Sellaista ruokaa on syöty viime aikoina. Kesän tullen alan tekemään enemmän salaatteja, sillä lämpöisellä ilmalla maistuu paremmin raikkaat ruuat. 

Nyt alan pilkkoa vielä vihersmoothien aineksia valmiiksi erästä juttua varten! 🙂

Mukavaa torstaita! 


Miten voi pysyä hyvässä kunnossa, mutta nauttia silti elämästä (ja niistä herkuista)?

Kesän saapuessa ihmiset vaihtavat yleensä rennomman vaihteen päälle. Kesällä juhlitaan paljon, jäätelöä uppoo normaalia enemmän. Kesäterassit ja siiderit houkuttelevat lämpöisillä keleillä. Kaiken tämän lisäksi kuntosalille tai treenaamaan lähtö voi tuntua kauniin ilman haaskaamiselta, ja monilla treenikerrat vähenevät kesällä. Yleensä näiden kaiken summana koko alkuvuoden ajan tehty kesäkuntoduuni valuu sormien läpi biitsin kuumaan hiekkaan.. 

DSC02416

Ongelmana on yleensä se, että ihmiset elävät hyvin joko-tai tyyppisesti. Joko eletään kurinalaista elämää ja käydään 5 krt viikossa salilla, tai sitten pistetään ranttaliksi. Pizzaa, siideriä, jäätelöä, eikä lainkaan treeniä, koska se nyt meni jo muutenkin ihan pilalle koko homma. Tämä on juuri se virhe, minkä vuoksi on vaikea pysyä hyvässä kunnossa aina. Vedetään ns. läskiksi ja mietitään, että aloitan sitten taas maanantaina/syksyllä ne hyvät elämäntavat. Olen itse oppinut (kantapään kautta) ettei tällaisella joko-tai meiningillä voita yhtään mitään. Tasapaino ja pysyvät, terveelliset elämäntavat toimivat parhaiten. Liian tiukka ruokavalio johtaa lähes aina järjettömään mässäilyyn jossain vaiheessa. 

Minä koen, että olen löytänyt tyylin, jolla voin pysyä hyvässä kunnossa, mutta myös nauttia elämästä, herkuista ja siitä kuningas alkoholistakin joskus. Haluatteko kuulla salaisuuden? 🙂

DSC02383Salaisuus tähän on kohtuus. Jos haluan nauttia herkuista, teen sen vain kerran tai maksimissaan kaksi kertaa viikossa. Valitsen vain yhden herkun esim. karkkipussin tai jäätelöpaketin, en molempia. Kaikkina muina päivinä noudatan normaalia ruokavaliotani, joka ei sisällä epäterveellisiä ruoka-aineita. Pyrin myös harrastamaan urheilua herkkupäivänä, se ei tosin ihan aina tapahdu. Jos lähden bilettämään, niin että alkoholi on mukana kuvioissa, en yhdistä herkuttelua ja alkoholia, ellei kyseessä ole jotkin juhlat tai suurempi tapahtuma. Pyrin myös syömään päivän aikana mahdollisimman hyvin, ettei baarin jälkeen tarvitse käydä snägärin kautta! 🙂

Miten toimin aiemmin? Jos mulla oli herkkupäivä, ostin karkkia, jäätelöä ja sipsiä, joita tuli vedettyä vuorotellen, niin kauan että maha repesi. Tällainen jojoilu saa ainoastaan kropan ja aineenvaihdunnan sekaisin. Jos olin lähdössä ulos, paastosin tyyliin koko päivän ”säästäen kaloreita”, joka johti siihen, että illanistujaisissa tuli vedettyä sipsiä, karkkia, pähkinöitä pahimpaan nälkään ja baarin jälkeen vielä sorruttiin mäkkiin tai kebabille.

DSC02496

Ihan kaikkea ei voi saada. Ei voi olla hirveessä tikissä ja istua joka viikonloppu terdellä jäätelö kädessä, mutta elämästä voi nauttia vapaammin välillä, jos paketti on muuten kasassa. Urheileminen nostaa toki energiankulutusta, mutta sen varaan ei kannata kuitenkaan laskea liikaa. Joskus ajatustyyli ”olen treenannut tänään ja voin mässäillä huoletta” voi mennä todella pieleen… 😀 Tunnin treeni ei kuitenkaan kuluta mitään kovin hurjia kalorimääriä, etenkään naisilla.

Elämästä ja etenkin kesästä täytyy nauttia, mutta itse teen sen mielummin niin, että nautin olostani myös syksyn saapuessa! 🙂

Kuvat: Eve

 


Taivaallinen tuplasuklaajäätelö ilman sokeria

Näin kesän kynnyksellä ja ilmojen lämmetessä jäätelö alkaa maistumaan ihmeen hyvältä. Mä olen itse oikea jäätelöfriikki ja jätski onkin yksi lemppariherkuista. Ben&Jerryn jädet uppoo myös mulle, joskus liiankin hyvin. Omistan jäätelökoneen ja olen onnistunut kehittelemään herkullisia reseptejä. Itse tehty jäätelö on aina hieman parempi vaihtoehto ja silloin pystyy itse määritellä jäätelön ravintosisällön. Mielestäni jäätelössä tulee olla kermainen maku, siis jos haluaa juuri benkkujenkkumaista kermajäätelöä. Sorbetit ja mehujäät ovat sitten asia erikseen!

DSC02346

Olen tehnyt muutamaan otteeseen erittäin herkullista suklaajäätelöä ja ajattelin jakaa reseptin myös teille. Tämä on todella helppo valmistaa, ja jos omistaa jäätelökoneen, ei valmistukseen mene kuin vartti.

kookosmaitoa (yhden tölkin jähmettyneestä osasta puolet)
n. 2 dl kevyt kookosmaitoa
5 taatelia
3 rkl raakakaakaojauhetta
1 Double Chocolate Chunk Quest Bar 
(1/2 kauhallista vanilja-valkosuklaan makuista heraproteiinia)

Laita kulhoon jähmettynyt kookosmaito, kevyt kookosmaito ja taatelit, surauta sauvasekoittimella niin, että taatelit sekoittuvat massaan. Lisää raakakaakaojauhe ja halutessasi hera. Pilko Quest Bar pieniin paloihin ja sekoita massaan. Maistele seosta ja lisää makeutusta tarvittaessa. Kaada koko seos jäätelökoneeseen tekeytymään.

DSC02344

Jäätelö maistuu ihanan täyteläiseltä ja Quest Barin palaset toimivat herkullisina sattumina seassa. Loistava herkku, kun makeanhimo yllättää ja haluaa välttää turhat sokerit.


Kertyvätkö kilosi aina vyötärölle, jenkkoihin tai reisiin? Lue mistä tämä johtuu!

Hei! Monesti haaveillaan paikallisesta rasvanpoltosta, meillä kaikilla kun on ne omat ongelma-alueet mihin rasva kertyy. Tällainen paikallispoltto ei ole valitettavasti mahdollista, eli minkään tietyn liikkeen hinkkaaminen ei polta rasvaa pelkästään juuri siltä alueelta, vaan yleensä rasva katoaa vähitellen tasaisesti ympäri kroppaa. Yleensä se oma kehon malli säilyy melko samana, vaikka ympärysmitat kutistuvat. 

Hormonit ovat sinänsä erittäin mielenkiintoinen aihe, sillä niiden vaikutus voi olla melko suuri. Hormonien epätasapaino voi saada kehon toiminnan hyvin sekaisin ja ne vaikuttavat toki myös mielialaan. Olen ennenkin maininnut, että mulla on aina ollut taipumus ns. omenavartaloon, rasvakilot kertyivät ennen vatsan (ja rintojen) alueelle ja vatsa oli se mun ongelma-alue pitkään. Tämä on aika hassua, sillä nykyään etenkin vatsani on melko rasvaton. Uskon sen johtuvan ruokavaliomuutoksesta ja kehon yleisestä tasapainosta.

Mihin rasva kertyy ja mistä se voi johtua:

Selkään lapojen alueelle:

Insuliini. Mitä enemmän rasvaa, sitä huonommin keho sietää hiilihydraatteja. Riski sairastua kakkostyypin diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin.

Kylkiin:

Kilpirauhashormonit. Paksu ihopoimu kielii kilpirauhasen toiminnan heikentymisestä. Aineenvaihdunta on hidastunut ja rasva kertyy helposti koko kehoon, etenkin keskivartaloon.

Jenkkakahvoiksi:

Insuliini.

Rasvan kertyminen lonkkien sivuun viittaa hiilihydraattien liikasaantiin. Tosin insuliinin epätasapaino kerää rasvaa joka puolelle kehoa.

Navan seudulle:

Kortisoli. Pitkään jatkunut stressi näkyy vatsalla, kun kortisolia erittyy liikaa. Tämä hidastaa rasvanpolttoa koko kehossa. Vatsarasvaan vaikuttavat myös liika insuliini, vähäinen kasvuhormoni ja kilpirauhasen häiriöt.

Polviin tai pohkeisiin:

Kasvuhormoni. Alhainen kasvuhormonitaso kertoo usein huonosta unesta.

Reisiin:

Naishormonit. Paksu rasvakerros heijastaa naishormonien epätasapainoa. Myös kehon ulkopuolelta tulevien xenoestrogeenien määrä lisää rasvan kertymistä.

LÄHDEKaisa Jaakkola: Hormonidieetti, Tammi 2011

DSC02191

Elämäntavat vaikuttavat siis paljon myös kehon toimintaan ja omaan mielialaan. Stressi ja huonosti nukutut yöt voivat aiheuttaa paljonkin pahaa hormonitoiminnalle. Liika sokerin puputtaminen keräännyttää taas kiloja niin vyötärölle kuin jenkkoihin. Yleensä stressaantunut ihminen nukkuu huonosti ja hakee sen vuoksi lisäenergiaa suklaasta, karkeista ja muusta sokerista, jolloin soppa on valmis. Huonot tavat ruokkivat toisiaan, jolloin ongelmat kasvavat entisestään. Itse lähtisin korjaamaan yhden asian kerrallaan, jolloin urakka olisi helpompi tehdä. 

DSC00633

Itse painotan aina nukkumisen tärkeyttä! Uni on mulle ravinnon jälkeen tärkein asia, mihin yritän priorisoida aina. Raivaan kalenteriin aikaa, jotta saan nukuttua riittävästi niin yöllä, kuin tarvittaessa myös päiväunet päivällä. Kannattaa aina muistaa, että päiväunet eivät korjaa huonosti nukuttua yötä, sillä unen laatu ei ole yhtä laadukasta. 

Onko joku lukenut tuon Kaisa Jaakkolan Hormonitasapaino-oppaan? Suositteletteko? =)