Inspiraatiota pakaroiden, takareisien ja vatsan treenaamiseen

Heippa! Viimeisiä pyhiä vedellään ja huomenna alkaa taas arki rullaamaan. Mun piti aloittaa 61 päivän mittainen herkkulakko tänään, mutta otin varaslähdön ja aloitin sen jo viime viikon torstaina. Mulla on aina ollut helppoa olla syömättä mättöä jos vaan päätän sen. Tai yleensäkin jos päätän jotain, sen pidän. Sen jälkeen kun päätös on tehty, en edes ajattele asiaa tai anna itselleni vaihtoehtoja, mikä tekee hommasta helpompaa. Pyhäpäivän kunniaksi kävin tänään pitkästä aikaa salilla treenaamassa jalat. Yritän painottaa treeniä vartalon takaosalle takareisiin ja pakaroihin.

kuvakuva

Menin salille jo ennen kuin se aukesi, joten pystyin kuvailemaan samalla muutamia liikkeitä mitä tein. Nämä liikkeet ovat saattaneet esiintyä täällä ennenkin, mutta ehkä joku löytää jonkun uuden jutun omaan ohjelmaansa. Lämmittelen hyvin ja teen muutamia liikkeitä ilman painoja samalla pakaroita aktivoiden. Fustratreenissä ollaan harjoiteltu juurikin pakaroiden aktivointia ja musta tuntuu, että se alkaa tuottaa tulostakin jo pikkuhiljaa. Takana ei tosin ole kovin montaa harjoitusta vielä. Meidän salilla ei ole vielä kyykkytelinettä (tulossa on), mutta smith-laite löytyy. 

Liikkeet:

Syväkyykky smithissä 4 x 10, jalkoja tuodaan tangosta eteenpäin ja sen jälkeen peppua alas. Vatsan tulisi olla hyvin aktivoitu jo ennen liikkeen aloittamista.

DSC01187

Yhden jalan kyykky smithissä 4 x 10, tämä liike on varmasti jo tuttu monille. Etujalka taas reilusti eteen. Nostan aina takajalan korokkeelle/penkille, jolloin saan painopisteen kunnolla etujalalle ja liikkeen tuntumaan pakaraan/takareiteen.

DSC01189

Sumo maastaveto 4 x 10, Tällä liikkeellä saan hyvät poltteet pyllyyn. Jalat leveään haaraan, varpaat ja polvet ulospäin, selkä suorana. Pidän aina ristiotteen, jolloin tanko ei lähde luisumaan käsistä. 

DSC01191

Yhden jalan maastaveto smithissä 4 x 10. Käytän koroketta, koska smithissä ei saa muuten riittävää liikerataa. Seiso lähellä tankoa paino yhden jalan päällä, kallistu eteenpäin selkä suorana ja tukipolvi kevyesti koukussa samalla kun toinen jalka lähtee taakse. (Oli vaikea saada hyvää kuvaa tästä kuvakulmasta :D)

DSC01195Jalkaprässi yhdellä jalalla 4 x 10 työtä tekevä jalka tuodaan keskelle, niin että varpaat tulevat hieman tukilevyn ulkopuolelle. Polvea koukistetaan rintaa kohti ja työntö lähtee pakaroista.

tuo en ole minä, hehe :D Kuva

tuo en ole minä, hehe 😀 Kuva

Pakarapotku taljassa 4 x 15, toinen jalka penkillä ja toinen kiinitettynä alataljaan, potkaise jalkaa taaksepäin ja yritä pitää keskivartalo tiukkana. (Kuvassa on kuvausrekvisiittaan sopivat painot, en tehnyt ihan noin pienillä 😉 )

DSC01194”Vuorikiipeily” alataljassa 3 x 20, Punnerusasennossa jalka taljaan kiinnitettynä vedetään polvea rintaa kohti ja yritetään tehdä liike vatsalihaksilla. Liikeen voi tehdä myös niin, että jalkaa nostetaan sivulle. Tehokas liike, kunhan löytää sopivat painot! 

DSC01192DSC01193Noita vuorikiipeilyjä en tehnyt omassa treenissäni tänään. Loppuun tein vielä boksihyppyjä penkille ja nyt on aika hyvä tuntuma koko alavartalossa. Huomista odotellessa…

Niin joo, teinhän minä myös lantionnoston tangolla, mutta se liike on esiintynyt täällä jo niin monesti, että saa jäädä tällä kertaa väliin. joku kyseli liikkeitä takareisille. Esimerkiksi jalkojen koukistus laitteessa on hyvä liike takareisille. Tehokkuutta saa tekemällä liikkeen yksi jalka kerrallaan. Monesti toinen jalka voi olla vahvempi ja helposti vahvemmalla jalalla tehdään enemmän työtä kahdella jalalla tehtävissä liikkeissä.

IMG_4805-768x1024Maastaveto suorin jaloin ottaa myös kivasti takareiskoihin. Tässä liikkeessä täytyy olla tekniikka kohdillaan. Kannattaa aina pyytää joku tsekkaamaan tekniikka ennen kuin lähtee treenaamaan ensimmäistä kertaa. 

Nyt sitten palautellaan illan jumpparupeamaa varten! Mukavaa loppiaista.


Millainen treeni, sellaiset tulokset

Heippa! Nykyään mietitään kovasti, miten kannattaisi treenata ja mitä tehdä. Suuri infoähky voi taas saada aikaiseksi sen, ettei enää tiedetä mitä ihmettä sitä tekisi, kun kaikki on väärin, tai ei palvele sitä tai tätä tavoitetta varten. Haluankin näin alkuun sanoa, että mun mielestä kaikkein tärkeintä on se, että yleensäkin liikkuu. Ihminen on luotu liikkumaan ja se on luonnolinen osa meitä. Kannattaa siis unohtaa liiallinen analysointi ja muistaa, että liikkuminen ja urheilu yleensäkin on aina positiivinen juttu. Minä yritän nyt parhaani mukaan avata aihetta mahdollisimman selkeästi. Asioista saa olla toista mieltä, nämä ovat puhtaasti omia ajatuksiani ja mielipiteitäni!

DSC00644

Tapa jolla treenataan vaikuttaa luonnolisesti treenin tuottamiin tuloksiin. Esimerkiksi lihasmassaa hankkivien fitnessurheilijoiden täytyy tehdä haastavia salitreenejä, nostaa raskaita painoja, syödä paljon ja levätä tarpeeksi. Kestävyysurheilijalla täytyy olla hyvä hapenottokyky, jotta hän jaksaa juosta mahdollisimman nopealla vauhdilla pitkään, minkä vuoksi aerobinen treeni on pääosassa harjoittelua.

Tavallisella kuntoilijalla tavoitteet ovat yleensä hieman erilaisia. Ei haluta välttämättä keskittyä vain yhteen osa-alueeseen, vaan kehittää tasaisesti useampia asioita hieman maltillisemmin. Silti on hyvä ymmärtää, mitä ja miten kannattaa toimia, jotta saisi treenistä ne hyödyt mitä tahtoo. Otan nyt esimerkkinä paljon puhutut pakarat. Henkilöt, joilla ei ole luonnostaan muhkeaa takamusta, voivat saada sellaisen, tai ainakin hieman muhkeamman pepun treenaamalla. Pakarat täytetään lihaksella, jotta siihen saadaan muotoa. Ja jotta lihas kasvaa ja näin ollen peppu muokkaantuu, täytyy tehdä voimatreeniä raskailla painoilla ja syödä tarpeeksi. Eli siis nostaa, kyykätä ja työntää painoja, jotka ovat itselle haastavat. Ilman lisäpainoja tehtävät ”koiranpissatusliikkeet” eivät kasvata lihasta, eivätkä näin ollen tuo muotoa pakaraan. Eihän kukaan tee hauiskääntöjäkään ilman painoja, vai tekeekö? 😀 Toki isompiin lihasryhmiin saa hieman paremman tuntuman veivaamalla ilmaa, mutta ymmärätte pointin…

DSC00391

Itsehän teen paljon treeniä ilman lisäpainoja ja oman kehon painolla voi toki tehdä hyviä ja haastavia harjoituksia esimerkkinä punnerukset ja leuanvedot, mutta tällöin oma keho toimii painona. Esimerkiksi jos painat 60 kg, joudut nostaa saman kilomäärän tehdessäsi leukoja. Kyykätessä toki kannatellaan omaa vartaloa, mutta kyykätessä töitä tekee kehon suurimmat lihakset, jolloin tarvitaan lisäpainoa, jotta liikkeestä tulee tarpeeksi haastava. Jos lisäpainoja ei ole, voi tehoa hakea esim. ponnistuksilla/loikilla, jolloin liike tehostuu huomattavasti. Tulen palaamaan aiheeseen vielä uudelleen, kun paljastan teille pyöreiden pakaroiden ”salat” tarkemmin toisessa postauksessa! 🙂

DSC00259

Jos tavoitteena on ns. kiinteytyminen, eli rasvan polttaminen, oman kehon painolla tehtävät liikeet ja treenit voivat olla hyvinkin tehokkaita ja tuovat toki tuloksia, riippuen miten ne tehdään. Omilla tunneillani käytän tehokeinoina ponnistuksia, rullauksia, tasonvaihtoja ja sykettä. Esim. reisi-pakara-vatsa- tunnilla en käytä välineitä, mutta käytän paljon tehokkaita kikkoja, jotka tekevät tunnista tehokkaan. Eristävät liikkeet ilman lisäpainoja ovat aika turhia ja itse käytän niitä vain todella vähän. 

Jos siis haluat treenata ilman lisäpainoja, kannattaa suosia monipuolisia ja toiminnallisia liikkeitä, kuten punneruksia, leuanvetoja, linkkareita, hyppyjä, loikkia, kuntopiirejä ja treenejä, joissa syke pysyy ylhäällä koko ajan. Tässä muutama sellainen treeni kokeiluun (molemmissa video) :

Treeniä lisäpainolla ;) haha

Treeniä lisäpainolla 😉 haha

PS. Vaasalaiset! Tänään pääsee hyppimään,loikkimaan ja punnertamaan mun kanssa WSC:llä Bodyattackin muodossa kl 15:15! 😉

Kuvat: ©Eve


Valmis treenisuunnitelma kiinteytymistä ja painonpudotusta tukemaan

Moikka! Mainitsin eilisessä kirjoituksessa suunnitelmallisuuden tärkeydestä ja siitä sain idean jeesata teitä hieman. Treenitapoja on yhtä paljon kuin treenaajiakin ja tämä on vai yksi mahdollisuus suunnitelman toteutukseen.

Minä painotan aina monipuolisuuden nimeen! Kehityksen ja psyykeen kannalta onkin tärkeää tehdä erilaisia harjoituksia, jolloin treenit tuntuvat mielekkäiltä, eikä kyllästymistä tapahdu yhtä helpolla. Treenisuunnitelma tulee aina tehdä tavoitteiden mukaan. Tämä tammikuun suunnitelma tukee painonpudotusta, kiinteytymistä sekä hapenottokyvyn parantumista. Tammikuun jälkeenkin täytyy tietysti jatkaa, kuukaudessa ei mitään kovin suuria ihmeitä tapahtu. Eikä varmasti tarvitse mainita, että ruokavaliolla on se kaikista suurin vaikutus kyseisissä tavoitteissa! 🙂

simple-circles_01january

  • Voimatreeni jaloille: Salitreeni, jossa kuormitetaan alavartalon lihaksia suurilla painoilla. Sarjat/toistomäärät voivat olla jotain välillä 3-4 x 10-15. Täällä yksi esimerkki.
  • Voimatreeni ylävartalolle + HIIT: Salitreeni ylävartalon ja keskivartalon lihaksille samaan malliin kuin edellinenkin. Täällä yksi esimerkki (huom. lisää mukaan rinta ja selkä + keskivartalo). Hiit-treeni voi olla lyhyt 4 minuutin tabatatreeni kerran, kahdesti tai vaikka kolmesti.
  • Huoltava/lepo: Kevyt treeni esim. pilates, kevyt yoga, bodybalance tai venyttely. Vaihtoehtoisesti lepopäivä.
  • Intervall-harjoitus: Treenin voi tehdä esim. juosten. Yksi esimerkki täältä. Vaihtoehtona ryhmäliikunta-tunti.
  • Voimatreeni koko vartalolle: Salitreeni koko kropalle, tai jos tykkäät jumpata, silloin esimerkiksi Bodypump sopii myös.
kuva

kuva

Tällä ohjelmalla treenikertoja tulee viikkoon 4-5, mikä voi olla aloittelijoille aika paljon. Jos haluaa aloittaa maltillisemmin, voi jättää joko intervallin tai kokovartalotreeni pois, tehden toisen aina toisella viikolla ja toisen seuraavalla. Mielessäni oli tehdä suunnitelma myös jumppatytöille (tai miksei pojillekin)..Siis vastaava, mutta sellainen missä pääpaino on ryhmäliikunnassa ja oman kehon painolla tehtävissä harjoituksissa. Olisko kiinnostusta?

Mukavia treenihetkiä! 🙂


Käytännön vinkkejä kevyempään ja terveellisempään arkeen

Heippa! Tänään ajattelin jakaa teille erilaisia terveysvinkkejä arjen askareihin. Vinkkien avulla voit keventää ruokavaliotasi, parantaa nestetasapainoa ja saada ehkä enemmän motivaatiota terveellisiin valintoihin. Jos teillä on antaa omia tipsejä mukaan, niin kommentoikaa ihmeessä kirjoituksen alle!

1. Fitnessnuudelien avulla voi keventää aterioita luopumatta kuitenkaan ”hiilariosiosta”. Nuudelit ovat lähes kalorittomia (4 kcal annos) ja ovat täysin luonnolisia. Nuudelit ovat melko mauttomia, mutta imevät makua mausteista ja ruuasta yleensä. Oma lempparini on muusata avocado, pieni loraus valkosipulilla maustettua oliiviöljyä ja hieman ruususuolaa seokseksi, jonka jälkeen sekoitan nuudelit mönjässä.

DSC011702. Monesti ajatellaan, että jos haluaa syödä kevyesti, täytyy syödä vain kuivaa kanaa ja salaattia/vihanneksia. Kevyen kastikkeen voi tehdä esim. tomaattimurskasta. Käytän itse luomulaatuista murskaa ja se sisältääkin ainoastaan tomaattia. Myös mausteilla saa ihmeitä aikaiseksi. Vihanneksiin saa makua myös maustamalla ja vaihtelua paistamalla, muusaamalla, soseuttamalla niitä. Kukkakaalista saa tehtyä erittäin pehmeän ja hieman perunamaisen muusin.

porkkana-kukkakaalisosekeitto

porkkana-kukkakaalisosekeitto

3. Erilaiset keitot ovat maukkaita ja kevyitä vaihtoehtoja. Itsetehtynä sopat on helppo valmistaa ja pystyt itse valitsemaan mitä sekaan laitat. Tässäkin vain mielikuvitus käyttöön. Tässä muutama oma suosikki kasvisosekeiton lisäksi:

4. Jokainen aamu kannattaa aina aloittaa suurella lasilla raikasta vettä. Neste laittaa kropan käyntiin ja tankkaat jo valmiiksi vesivarastoja päivää varten. Itse juon aina 0,5 litraa vettä herätessäni ennen kuin teen mitään muuta. 🙂 Veden sekaan voi puristaa myös sitruunaa, mikä puhdistaa kroppaa ja suojaa kehoa päivän aikana tulevilta myrkyiltä. Sitruuna myös tasapainottaa kehon ph-arvoja!

5. Tee jokaisena sunnuntaina suunnitelma tulevan viikon treeneistä ja kirjoita ne ylös. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Suunnitelun avulla treenijako ja treenitkin tulee yleensä tehtyä järkevämmin, eikä tarvitse arpoa mitä tekisi minäkin päivänä. Suunnitelu vie 5-10 minuuttia ja säästää paljon tärkeää aikaa tulevan viikon aikana. 

6. Joulun mässäilyjen jälkeen kroppa voi tuntua tukkoiselta ja vatsa ei välttämättä toimi kunnolla. Fructolax kuutioiden/tablettien avulla saat kropan toimimaan normaalin tapaan. Fructolax on hedelmä- ja kuitutiiviste, jonka ainesosat tukevat hyvinvoinnille välttämätöntä säännöllistä suolentoimintaa luonnollisesti ja hellävaraisesti mutta silti tehokkaasti. Näitä saa ainakin luontaistuotekaupoista, citymarketeista ja apteekista.

7. Ruokavaliota keventäessä ei aina tarvitse luopua kaikesta hyvästä. Muuttamalla epäterveelliset herkut terveellisiksi pystyy myös herkutella silloin tällöin hyvällä omallatunnolla. Täältä löydät 3 terveellistä pizzareseptiä. Suklaan voi korvata raakasuklaalla, jäätelöt itsetehdyllä versiolla. Täältä löydät 3 terveellistä jäätelöreseptiä

lakritsitoffeeta itse valmistettuna

lakritsitoffeeta itse valmistettuna

 


Vuoden 2014 tavoitteet ja toiveet

En ole moneen vuoteen tehnyt mitään lupauksia tai muitakaan muutoksia vuoden vaihtuessa. Nyt kuitenkin on sellainen fiilis, että voisin hieman haastaa itseäni ja tavoitellakin jotain. Tiedättekö sen Facebookissa pyörivän päivityksen ”Olen niin monta päivää herkkulakossa kuin tästä tykätään”. Omista periaatteistani poiketen käytin itsekin tätä päivitystä ja sain luvuksi 61. Olen siis 61 päivää syömättä mitään mitä itse koen epäterveelliseksi ruuaksi. Yllätyksekseni sain tuon toisen puoliskoni lupautumaan mukaan haasteeseen, mikä tekee asiasta hieman helpompaa. 🙂 Maaliskuun alkuun saakka siis ollaan ilman mässyä sekä mättöö ja sen jälkeen katson miltä tuntuu ja jatkan sen mukaan. Muuten aion jatkaa samalla linjalla ruokailujen kanssa. Mielessäni on ollut kokeilla hieman erilaista rytmitystä ruokailujen kanssa, josta kerron lisää jos asiaa toteutuu ja toimii.

DSC01152

Treenin suhteen ei ole luvassa paljon muutoksia. Yritän keskittyä liikkuvuuden parantamiseen Fustra-treenin avulla. Jumppamäärä tulee pysymään samana, ja ohjauksien lisäksi en ehdi tehdä kovinkaan paljon lisää treeniä. Olen miettinyt tekeväni 1-2 salitreeniä viikkoon sen mukaan miten jaksan ja miltä kropassa tuntuu. Nyt kun takana on lomaa, niin intoa ja energiaa olisi vaikka kuinka paljon, mutta kokemuksesta tiedän ettei se kestä loputtomiin.  

©Jonas Udd

Olen myös miettinyt jotain urheilullisia tavoitteita. Tarkoitan ihan yksittäisiä liikkeitä tai juttuja mitä haluaisin/voisin opetella. Tähän mennessä en ole kuitenkaan keksinyt mitään tarpeeksi motivoivaa. Meillä on ollut kavereiden kanssa pientä haasteen heittoa toisille, joku tekee jonkun liikkeen ja haastaa muut tekemään saman. Instagramistani löytyy muutaman haasteen toteutus videomuodossa (insta:ainorouhiainen) Jos haluatte haastaa mua tekemään jotain niin antaa palaa vaan! 😉

IMG_0087

Viimeinen tavoite mikä tulee toivottavasti edellisten ansiosta on hieman kireempi ja timmimpi kroppa. Itse en ole suurten lihaksien perään, enkä sellaisia pystyisi saamaankaan tällaisella treenillä. Rasvakiloja pois ja sellainen hyvä freshi olo on mun tavoite! 🙂 Kaikki tämä suoritetaan kuitenkin terveellisesti kropan ehdoilla. 

Oletteko te tehneet lupauksia tälle vuodelle?