Aina online?

Tuntuuko teistä, että nykyään ollaan aina tavoitettavissa? Kaikki tekemiset ja tekemättömät täytyy raportoida somessa tekstin, kuvan tai blogien välityksellä. Puhelimissa näkyy jos vastaanottaja on lukenut lähettämäsi tekstiviestin, jonka vuoksi viesteihin pitää vastata heti tai tulee huono omatunto. Facebookin hälyttäessä on pakko mennä katsomaan mitä siellä on tapahtunut, sillä myös chatissa kuitataan ”luettu” kun ruuttu aukeaa uuteen ikkunaan. Nykyään myös jokaisesta tilanteesta otetaan valokuva. Ollaan leffassa, mennään bilettämään, pumpataan habaa tai tehdään hieno terveellinen ruoka-annos. Yksi napin painallus ja homman voi jakaa eteenpäin. 

IMG_7308

Tuntuuko siltä, että jos jotain tapahtumaa ei kerro somessa niin sitä ei ole edes tapahtunut? Jos ostaa uusia vaatteita, lemmikin tai saa kukkia, hyvää palauetta, lahjan, veronpalautuksia tai käy vaikka treenaamassa, pitää se jakaa myös muille, jotta kaikki varmasti tietävät kuinka hienosti elämässä menee. Toiset jakavat myös negatiiviset asiat, mutta suurin osa pysyy vain niissä hyvissä jutuissa. Tämähän on aika luonnolista ja sama koskee blogitekstejä. Ei haluta jakaa negatiivisia juttuja, vaan levittää positiivisuutta. Luulen, että tämä on ns. tarttuvaa, jos joku lähipiirissä hehkuttaa omia juttujaan, halutaan näyttää että kyllä minullakin menee hyvin. 

Tämän asian huono puoli on se, että nähdään toisten elämästä ainoastaan se pintakiilto, jonka perusteella tehdään mahdollisia päätöksiä, miten oma elämä on ihan surkeaa muihin verrattuna. Hyvässä kunnossa olevan, aina treenaavan tyypin elämä voi vaikuttaa ihan mahtavalta. Todellisuudessa hän ei ehkä halua jakaa hetkiä kun on todella väsynyt, nälkäinen ja kiukkuinen dieettamisen vuoksi. Päivät voivat olla kovaa taistelua jaksamisten ja ruokailujen kanssa. Somessa näytetään vain työn tulokset kuvina, joissa esitellään kireetä kroppaa hymy huulissa.  Toiset ihmiset kadehtivat kuinka hän on niin mahtavassa kunnossa ja aina niin iloinen.  

IMG_7318

Itsekin tulee jaettua omaa elämään, eniten tämän blogin kautta. Facebookkia päivittelen melko harvoin, koska koen, että ne jotka ovat kiinnostuneita tietämään elämästäni voivat klikata itsensä tänne 😀 

En koe, että tavoitettavissa olemisessa olisi mitään pahaa, ellei se ala ahdistamaan. Joskus voi olla ihan virkistävää kirjautua ulos sieltä bookista, laittaa puhelin äänettömälle ja olla omissa oloissaan ilman kontaktia joka paikkaan. Itse olen ainakin todella riippuvainen puhelimestani ja tuntuu, että sitä on pakko räplätä 5 minuutin välein, ettei vaan missaa mitään. 

DSC00667

Näin joulun alla suosittelen rauhoittumaan ja nauttimaan läheisten seurasta. Jokaisesta kinkunpalasta ja joululahjasta ei ole pakko ottaa kuvaa instagramiin. Maailma ei katoa mihinkään, vaikka olisi pari päivää tavoittamattomissa 😉

Huomenna toiveuusintana ysärispinning Lady Linellä kl 10:15! Be there or be square! Sunnuntaina ohjaan poikkeuksellisesti Bodystepin WSC:llä 17:30. 🙂


Motivaatio missä olet?

On paljon kivempi kirjoitella mukavista asioista, positiivisista jutuista, jotka inspiroi muita. Saan paljon kommenttia juurikin positiivisesta asenteesta, jonka vuoksi ei ole hirveän helppo kirjoittaa, että tänään on ollut ihan p*ska päivä. Oikeastaan koko viikko on tähän asti ollut aika syvältä! Ruokahalu on kateissa, stressiä pukkaa kun monien asioiden deadlinet on edessä ja pitäisi ehtiä järjestää tuhat asiaa ennen vuoden vaihdetta. Takana on pitkä syksy ja nyt alkaa tuntua siltä, että pieni huili voisi tehdä terää. Jouluviikolla saan onneksi melkein kokonaisen viikon lomaa ja se tulee tarpeeseen. 

DSC00852

Tällä viikolla menee todella paljon aikaa uusien ohjelmien opetteluun ja siinä samalla pitäisi ehtiä tehdä myös muita juttuja. Tänään olen hinkannut uutta Bodycombattia aamu kymmenestä ilta kuuteen, mitä nyt käväisin palaveeraamassa välillä duunissa. Tunnilla musiikki oli todella ”puuromaista”. En tiedä mistä johtui, mutta kappaleista ei erottanut sanoja lainkaan ja hyvä jos kuuli rytmin. Ei siis mennyt ihan putkeen tuo tunti ja se jos jokin harmittaa! Oon välillä vähän liian ankara itselleni. Jumpat on kuitenkin vaan jumppia ja suurempiakin ongelmia on olemassa, tiedän sen 😀 Mutta minkäs itsellesi mahdat. 

DSC01081

Olen kai jollain tavalla suorittaja ja haluaisin suoriutua kaikesta täydellisesti, mikä ei ihan järjellä ajateltuna ole kai mahdollista. Epäonnistumisista oppii aina, ja mielestäni tärkeintä onkin nousta ja tehdä asia paljon paremmin seuraavalla kerralla. En puhu nyt tästä BC-tunnista, vaan ihan yleisesti paineista, joita me itsellemme luomme. Olen joskus yrittänyt miettiä, mikä epäonnistumisessa on niin kamalaa ja tulin siihen tulokseen, että se johtaa taas siihen ajatukseen mitä muut ihmiset ajattelevat meistä ja suorituksistamme? Tästä aiheesta olen kirjoittanut aiemmin täällä

DSC00854

Eipä tällä postauksella ollut sen suurempaa pointtia, kuin kertoa teille, että kyllä tääläkin on välillä kurjia päiviä ja motivaatio hukassa. En meinaa kuitenkaa vaipua masennukseen, sillä tiedän, että tämä menee ohi ihan muutamassa päivässä. Onneksi treeni auttaa aina ja huomenna pääsen vetämään uutta BODYATTACKia toista kertaa! Uusi ohjelma oli todella kiva. Viime aikoina on kyllä ollut todella onnistuneita BA-ohjelmia. 🙂


Kuinka päästä parhaaseen juhlakuntoon

Heippa! Joka vuosi, kun pikkujoulukausi alkaa ja joulu lähestyy saamme lukea eri lehdistä vinkkejä, kuinka päästä nopeasti, yleensä viikossa (?) siihen pikkujoulukuosiin. Tarjolla on paastoa, saunaa ja yksi mistä järkytyin oli ohje, jossa neuvotiin alkuviikosta juomaan suuria määriä vettä ja päivää ennen juhlapäivää lopettaa veden juominen lähes kokonaan. Siis anteeksi mitä? Ollaanko tässä valmistautumassa johonkin kisalavalle vai mihin 😀

IMG_4717

Tiedättekö, kun ihmisen kroppa toimii niin, että se pyrkii aina saamaan kaloritarpeen tasapainoon. Kun jättää jonkun aterian välistä, nälkä ei lähde pois seuraavalla aterialla, vaan kroppa lähettää signaaleja nälästä niin kauan kunnes kalorintarve on tasapainossa. Aterioiden skippailu kostautuukin yleensä napostelulla, jolloin syödäänkin enemmän kuin olisi tarvetta. Myös laihduttaessa on tärkeää syödä säännölisesti, jolloin miinuskaloreilla on ns. helpompi pysyä.

viime vuoden juhla-asu. Löysä toimii aina ;)

viime vuoden juhla-asu. Löysä toimii aina 😉

Tätä samaa ajatustapaa kannattaa miettiä myös juhlapäivänä. Jos lähtee paastoamaan pari päivää ennen juhlia, voi hyvin olla, että mekko sujahtaa helpommin päälle, mutta kun päästään juhlapöytään, tuloksena on usein se, että syödään ja juodaan liian suuria määriä, jolloin vatsan toiminta häiriintyy, nestetasapaino häiriintyy jne..Pahimmassa tapauksessa koko ilta menee pilalle huonon olon vuoksi.

Minä en tällä(kään) kertaa ala jakamaan neuvoja pikadieetteihin, vaan olen sitä mieltä, että syömällä ja urheilemalla normaalisti myös sillä juhlaviikolla, ylimääräiset turvotukset lähtevät aivan varmasti. Juhlapäivänä kannattaa syödä ja juoda normaalisti sekä säännölisesti. Tällöin juhlissakin tulee syötyä kohtuudella ja illasta voi nauttia ilman turvottavaa ja ahdistavaa oloa 🙂

IMG_4720

Aivan turha lähteä stressaamaan yhden illan vuoksi sekoittaen kehon toimintaa. Pitkällä tähtäimella tehdyt valinnat ovat aina parempia ja ne ovat myös pysyviä. Älkää siis ystävät hyvät stressatko, vaan nauttikaa näistä ajoista. Tammikuussa ehditään sitten lukea neuvoja tulevaa kesäkuntoa varten 😉

Hyvää Itsenäsyyspäivää!


Elämä on muutakin kuin ravintoa ja treeniä

Ainakin pitäisi olla. Vaikka kirjoitan päivittäin asioita liittyen ravintoon ja urheiluun, niin uskokaa tai älkää mielestäni nämä asiat ovat vain pieni osa kokonaisuutta. Omalla kohdallani ammatin vuoksi treeni on toki suuri osa arkea ja sen myötä myös ruokavalion merkitys on suuri. Muuten en pystyisi hoitamaan työtäni kunnolla. 

DSC_0197-001

Nykyään urheilu ja terveellisyys on niin sanotusti muotia, jonka vuoksi ihmiset treenaavat paljon, kilpailevat urheilulajeissa enemmän kuin ennen. Myös ns. aikuisena kilpaileminen on lisääntynyt fitneksen ja crossfitin ansiosta. Treeniblogeja on enemmän kuin koskaan ennen ja sen myötä mielipiteitä siitä mikä on oikea tapa elää, löytyy ainakin sata erilaista. Voin kuvitella kuinka ”pihalla” jotkut voivat olla. Joku sanoo, että syö sitä ja toinen sanoo että älä missään nimessä syö tätä. 

DSC00807

Blogistani löytyy paljon informatiivisia kirjoituksia ja voin sanoa, että seison vakaasti sanojeni takana. Kirjoitan paljon omia mielipiteitäni, mutta välillä kirjoitan myös artikkeleista tai tutkimuksista, koska ne kiinnostavat itseäni ja haluan pohtia asioiden eri näkökulmia.

En kuitenkaan väitä, että oma tapani olisi ainoa oikea ja tahtoisin, että etenkin nuoremmat lukijat ymmärtäisivät etteivät asiat ole aina mustavalkoisia. Ei ole olemassa täysin oikeaa tai väärää tapaa syödä tai treenata. Tiedän, että nuorempana imee paljon vaikutteita muilta ihmisiltä ja ollaan kiinnostuneita miten tuo tai se syö ja treenaa. Fakta on kuitenkin se, että tapa joka toimii toiselle, voi olla täysin väärä sinulle. Urheillessa taustalla on todella paljon merkitystä ja se kannattaa aina pitää mielessä kun miettii omia treenimääriä. Jos lähtee matkimaan toista henkilöä, koska sekin treenaa niin ja niin paljon, voi käydä huonosti, jos oma kroppa ei olekaan tottunut samanmoiseen rasitukseen. Blogien tai muiden sivustojen lukeminen on hyvä tapa kasvattaa tietoa ja hyviä vinkkejä löytyy varmasti paljon. Niistä täytyy vaan osata napata itselle sopivimmat tipsit. 

DSC00622

Palataanpa takaisin otsikkoon… Jos alkaa tuntua siltä, että omassa päässä ei pyöri enää mitään muuta, kuin milloin treenaa tai mitä voi syödä, kannattaa vetää stoppi päälle ja ottaa vaikka muutama lepopäivä. Huomaan itsekin vaipuvani välillä tähän omaan treeniruokaterveys-kuplaan, jolloin kaikki aika menee ainoastaan näiden asioiden miettimiseen ja analysoimiseen. Kuinka monta kertaa oonkin joutunut sanomaan ystäville tai perheelle, ”en mä voi kun mulla on ne jumpat..” tai ”en mä viitsi lähtee mihinkään, kun oon sitten niin väsynyt maanantaina. ” 😀 Tämä on toki myös ammattini, mutta silti välillä pitää herätellä itseään ja laittaa asioita tärkeysjärjestykseen. 

Terveyden tavoittelu, urheileminen ja hyvä ravinto ovat tärkeitä asioita ja niiden ansiosta voidaan hyvin myös psyykkisesti. Jos kuitenkin terveyden tavoittelusta tulee tärkeämpää kuin muut asiat elämässä, ei se enää silloin ole kovin tervettä.

DSC00633

Loppuun ajattelin listata asioita, joita tykkään tehdä kun en treenaa 

  • Rakastan maata sohvalla ja katsoa hyvää sarjaa monta jaksoa putkeen. Meiltä löytyykin melkoinen kokoelma eri sarjojen tuotantokausia. Tämän hetken lemppari on Breaking bad-sarja, jonka viides tuotantokausi tipahti juuri postiluukusta eilen. Lauantaina bongasin Greyn Anatomian yhdeksännen tuotantokauden Anttilan hyllyistä ja se lähti mukaan. Greyn Anatomia onkin yksi mun kaikkien aikojen lemppareista, en oo vieläkään päässyt yli George O’Malleyn kuolemasta 😀 
  • Tykkään käydä ulkona juhlimassa kavereiden kanssa. Etenkin pidemmät reissut, kuten festarit tai muut vastaavat on parhaita. Tulevana viikonloppuna mulla on kahdet pikkujoulut. Perjantaina on firman pikkujoulut, mutta mulla on lauantaina ne jumpat 😀 ..Joten keskityn ruokapuoleen. Lauantaina ei sitten tarvi stressata nukkumaanmenoajoista!
  • Rakastan syömistä ja nukkumista! Pidän myös sokerista ja muista epäterveellisistä ruuista, vaikka en niitä kovin usein syö. Joskus on kuitenkin rentouttavaa heittää omat rutiinit jäähylle ja tehdä asioita ihan eri tavalla. Sen ansiosta jaksan pysyä suurimman osan ajasta omassa normaalissa rutiinissani. Nukkuminen on parasta ja sitä tulee harrastettua etenkin vapaapäivinä.
  • Mun mielestä on mukavaa lähteä viikonloppuna ajelemaan jonnekin pidempään kohteeseen. Tykkään istua auton kyydissä (oon itse aika surkee kuski) ja katsella maisemia. Retken voi tehdä vaikkapa Keskisille Tuuriin tai johonkin muuhun suhteellisen turhaan mestaan. Mukavinta on ajatus retkelle lähdöstä, haha 😀 Ollaan muuten menossa kaverin kanssa Scooterin keikalle reilun viikon kuluttua, wohoo!

Tästä tuli hieman epätavallinen nössöily-postaus, mutta antaa mennä nyt tämän kerran 😀

Mitä te tykkäätte tehdä, kun ette urheile?

 kuvat joissa esiinnyn: ©eve


Treenikuulumisia

Hei! Tänään olen kärsinyt hieman motivaatio-ongelmista. Sellainen päivä, kun ei nappaa sitten mikään, ei saa mitään tehtyä ja sen vuoksi fiilis on entistä huonompi. Hohhoijaa, mun mielestä tällaiset päivät voisi vaan pikakelata läpi ja siirtyä seuraavaan. Tietysti huonotkin päivät ovat tärkeitä, silloin oppii arvostamaan niitä hyviä. 

DSC00683

Oon sentään ehtinyt treenata jonkun verran. Päivällä vedettiin kolmas fustratreeni ja kehitystä on havaittavissa, paikat alkaa pikkuhiljaa aueta ja liikkeet onnistua. Toivottavasti kymmenen kerran jälkeen olen edistynyt jo niin että pystyn alkaa itse ylläpitämään liikkuvuutta. Ihan ilman kipuja en ole selvinnyt. Nyt kun lihakset alkavat antaa periksi ja paikat aueta, kroppa on reagoinut eri tavoilla. Viime viikolla mun alaselkä oli krampissa melkein koko viikon. Torstaina aamulla en meinannut päästä kävelemään, mutta niin vaan menin ja ohjasin RPV-tunnin normaalisti 😀 Perjantaina oli pakko jättää spinning-bodypump väliin ja mennä sen sijaan hierojalle. Makasin hierontapenkillä ruhtinaaliset 2,5 h, kun meikäläistä vaivattiin menemään. Ehdittiin ottaa jalat, selkä ja hartiat tuon ajan sisällä. Lauantain vedin jumpat normaalisti, mutta niiden jälkeen olo oli aika rikki! Kärsin lihassäryistä koko päivän ja olo oli muutenkin löysä. 

Nyt kropassa on onneksi ollut parempi fiilis, joten eiköhän tämä voitoksi käänny. Sen siitä saa kun alkaa availla kokovartalojumeja monien vuosien ajalta. Tämän illan jumpat menivät ainakin ilman kipuiluja. Tosin meinasin pyörtyä spinningpyörän päälle muuten vaan 😀

Nyt ollaan jo joulukuussa, mutta osa tunneistani ovat ihan täynnä edelleen. Mun spinning tapaa mennä täyteen 30 minuuttia ennen kuin tunti edes alkaa, ihan hullua! Meillä on salissa 57 pyörää ja sinne olisi tulijoita lähemmäs 80 joka maanantai. Innokkaita polkijoita löytyy hurja määrä ja vaikka tunnista tulee kokoajan hullumpi ja rankempi, niin silti samat tyypit tulee paikalle joka viikko. Ihan mahtavaa, sanon minä 🙂

Vaihdoin viimeiseksi biisiksi tabata-kappaleen, jossa vedämme kahdeksan kierrosta niin, että poljemme 20 sekunttia täysillä ja raskaalla vastuksella, väliin 10 sekunttia vastusta keventäen. Voin kertoa, että neljän minuutin aikana ehtii mennä ihan kivasti hapoille!

DSC00904

Näyttää kiltiltä, mutta totuus on toinen 😀

Sain uusien LM-ohjelmien materiaalit viime viikolla ja oon ehtinyt katsoa attackin ja stepin läpi. Etenkin attackista oon aika innoissani! Steppi pitää päästä tekemään, ennen kuin siitä osaa sanoa kunnolla. Ensi viikolla ohjelmat vaihtuvat ja heti maanantaina päästään vetämään BODYATTACK™83:stä. Oon aika fiiliksissä molemmista sykehuipuista; nelosesta ja ysistä. Myös muut vaikuttavat toki hyviltä. Veikkaan että 6. biisissä tulee olemaan pientä sekoilua, ainakin ensimmäisellä kerralla. Katsotaan miten toimii käytännössä!

©eve

kuvat: eve©