KANNATTAAKO LEVÄTÄ?

Sunnuntai. Lepopäivä. Niin se on ollut jo kauan. Silloin on levättävä kun pystyy. Asia tuli mieleeni tässä yksi päivä kun pohdiskelin omia, aikaisempia toimintamalleja. Oli nimittäin aikoja, kun mielestäni lepääminen oli yliarvostettua ja vietinkin aina treenisunnuntain seuraavalla kaavalla: Herätys noin kl 12:00 jonka jälkeen 10 kilometrin juoksulenkki, sen jälkeen kotiin syömään ja suihkuun, sitten kamat kasaan ja ohjaamaan spinning, bodypump ja bodystep. Tämän jälkeen jatkoin vielä toisen ohjaajan ohjaamalle Bodycombat-tunnille, jonka jälkeen poljin pimeällä kotiin. Aika pimeetä meininkiä, vai mitä? 😀

Nykyään ajatusmaailma on erilainen ja lepopäivä on ihan pakollinen juttu. On toki satunnaisia viikkoja, kun jostain pakottavasta syystä (esim. työt) joudun jumpata sunnuntainakin, mutta sen huomaa kyllä aika nopeasti seuraavalla viikolla psyykkisessä olotilassa. Itselläni fyysinen väsymys tuntuu melko harvoin, mun kroppa toimii niin, että mitä enenmmän treenaan, sen vähemmän tunnen mitään. Psyykeessä tauoton meno kyllä tuntuu ja homma menee yleensä väkinäiseksi puurtamiseksi, jolloin liikunnan ilo on menosta aika kaukana.

_MG_8584

Jos siellä ruudun takana on vielä joku pöpi, jonka mielestä lepopäiviä ei tarvitse pitää, aion ehdottomasti yrittää muuttaa mielesi seuraavalla tekstillä. Asiaahan voi verrata autoon. Jos jatkuvasti vain ajat autolla, paljon ja pitkiä matkoja, etkä koskaan huolla sitä, auton hajoamiseen on aika suuri riski? Kun taas hyvin huollettu menopeli säilyy yleensä pidempään ehjänä. Kannattaa myös antaa oman moottorin huilia joskus.

Monet tietävät, että lihas kasvaa levossa. Treenin aikana lihakseen tulee minikokoisia repeämiä, eli lihaksesta tulee toisin sanoen heikompi, kuin ennen rasitusta, mutta kun se saa riittävästi ravinto-aineita ja lepoa, lihas vahvistuu ja onkin vahvempi kuin ennen rasitusta. Ravinnolla on siis palautumisessa todella suuri rooli. Monet kuvittelevat, että lihas tarvitsee vain proteiinia, mutta hiilarit ovat yhtä tärkeitä tässä rakennusurakassa. Salitreenistä palautuu 1-2 päivässä, joten treenijaolla on vaikutusta. Ei siis kannata treenata samoja lihasryhmiä peräkkäisinä päivinä.

_MG_8608

Miten sitten aerobinen treeni? Kävelylenkit ja kevyemmät meiningit vaativat vain lyhyen palautumisajan, riippuen toki ihmisen omasta kuntotasosta. Tunnin juoksulenkeistä normaalikuntoinen palautunee jo päivässä, mutta rankemmat intervallit rasittavat kehoa jo sen verran paljon, että niistä palautuu 1-3 päivässä ihmisestä riippuen, sillä kroppa on käyttänyt lihasten hiilihydraattivarastoja urakalla. Kovissa treeneissä lihaksiin ja jänteisiin tulee myös enemmän vaurioita, ja niiden täytyy antaa korjaantua ennen seuraavaa puristusta. Erittäin kovatehoiset treenit ja HIITit rasittavat myös hermostoa ja hormonaalista järjestelmää, joka voi liiallisena määränä aiheuttaa siis ongelmia esim. kuukautiskierrossa.

Ymmärän, että joskus ihmisillä on kiire poistua jumpista, ennen kuin tunti loppuu, mutta joskus ottaa kovasti päähän, jos samat tyypit häipyvät aina, kun loppuverryttely alkaa. Yritän aina perustella kaiken mitä teemme ja uskon, että mm. seuraava perustelu on auttanut aika paljon. Kovatehoisessa treenissä lihaksiin syntyy maitohappoja ja kuona-aineita. Jos homman jättää siihen pahimpaaan sykepiikkiin, myös kuona-aineet jäävät lihaksiin. Verryttelyn avulla maitohapot kaikkoavat verenkierrosta nopeammin ja kroppa pääsee ylivireystilasta kohti lepoa. Kannattaa muistaa, että selluliitti on myös osittain kuona-aineita, ja kovatehoisilla treeneillä ilman verryttelyjä voi aiheuttaa itselleen jopa sellukertymiä! Korkeat maitohappopitoisuudet kuitenkin lisäävät  rasvaa polttavien hormonien pitoisuutta veressä, joten kannattaa rohkeesti vetää myös hapottavia treenejä ja sitten jäähdytellä huolella. 🙂 Verryttelyyn liittyy myös kevyt, lyhyt venyttely, joka edesauttaa myös palautumista treenin jälkeen.

_MG_8491

Mainitsin, että ravinnolla on suuri rooli palautumisessa, joten kannattaa syödä riittävästi jotta treenit luistaa! Liikuntasuorituksen jälkeen pikaisesti ruokapöytään tai palautumisjuoma käteen. Mielestäni normi liikkuja pärjää ihan hyvin pelkällä riittävällä ravinnolla, mutta joskus ruokaa ei ole saatavilla heti treenin jälkeen, jolloin palautumisjuomat ovat käteviä apureita. Jos treenit tuntuvat tahmeilta tai rankemmilta kuin yleensä, viestii se usein liian vähäisestä ravinnosta tai levosta. Kehittymiseen vaaditaan laadukkaita treenejä, joten väsyneellä kropalla tuskin saat hirveästi tulostakaan aikaiseksi? kannattaa muistaa, että keho ei tiedä oletko bodypump-tunnilla vai siivoatko ulkovarastoa tavaroita kantaen. Joskus on ihan hyvä vain olla, ilman minkäänlaisia aktiviteettejä. 🙂

KUVAT: ANNA SNICKARS


Palautuminen ja levon merkitys urheilussa

Monesti unohdetaan kuinka tärkeä osa kehitystä palautuminen on. Jos tavoitteena on kehittää jotain ominaisuutta tai hankkia lihasta, silloin palautuminen on vähintään yhtä tärkeää kuin itse treeni. Palautuminen kestää muutamasta tunnista useampaan päivään ja riippuu harjoituksen tehosta, kestosta ja laadusta. Esimerkiksi kova kuntosalitreeni vaatii enemmän lepoa kuin kevyt juoksulenkki. Myös ravinto on tärkä osa palautumista. 

IMG_7284

Esimerkiksi kuntosalilla treenatessa ja lihasta rasittaessa lihakseen syntyy mikroskooppisia vaurioita, joka siis tekee lihaksesta heikomman, kuin ennen treeniä. Jos ja kun keho saa tarpeeksi laadukasta ravintoa ja lepoa, vauriot korjaantuvat jolloin lihaksesta tulee vahvempi, kuin ennen rasitusta. Sama pätee kaikkeen treeniin. Jatkuva rasittaminen voi vain huonontaa kuntoa, jolloin kehitystä ei tapahdu.

Monesti kysytään montako lepopäivää pitäisi sitten pitää? Tämäkin asia on varsin yksilöllistä. Jos keho tuntuu väsyneeltä ja lihakset eivät meinaa palautua treenin jälkeen, kannattaa ottaa iisisti. Minun vinkkini on siis kuunella omaa kropppaa ja toimia sen mukaan. Jos olo on energinen ja treeni kulkee, silloin luultavasti palautuminenkin on tapahtunut. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos lepää ennen kuin väsyy, ei väsy koskaan! Monesti tehdään se virhe, että jos treeni kulkee ei malteta levätä ennen kuin väsymys iskee. Vaikka olo olisi energinen, kannattaa viikkoon iskeä aina muutama lepopäivä, jolloin treeni-flow jatkuu pidempään! 

1479429_10153556237680577_409038738_n

Jos tekee paljon lihaskuntoharjoittelua, kannattaa suosia jaollisia ohjelmia. Tällöin pystyy treenata useamman kerran viikkoon, jolloin toiset lihasryhmät pääsevät palautumaan vaikka treenataan toisia. Esimerkiksi 2 tai 3- jakoiset ohjelmat toimivat hyvin perustreenaajille, joiden treeni keskittyy kuntosalille. Myös aerobinen treeni vaatii palautumista, sydän ja keuhkot ovat rasituksessa aina, kun vedetään kovilla sykkeillä ja jatkuva rasittaminen ei ole hyvästä. Myös hermosto vaatii palautumista. Jatkuva kovatehoinen treeni voi tehdä haittaa hermostolle ja hormonaaliselle toiminalle. Naisilla kuukautisten poisjääminen voi olla yksi oire hormonaalisen toiminnan häiriöistä.

Olen useasti puhunut unen tärkeydestä. Riittävä yöuni on erittäin olennainen osa kehitystä ja palautumista. Levossa elimistö uudistuu, kuona-aineet poistuvat ja energiaa varastoituu. Unen aikana erittyy kasvuhormonia. Nukkuminen on tärkeää myös aivojen palautumiselle. Päiväunet eivät korvaa menetettyjä yöunia, sillä unen laatu ei ole yhtä hyvää kuin yöllä. Päiväunien avulla palautuminen kahden treenin (aamu ja ilta) välissä edistyy jonkun verran. Itse nukun päiväunet aina jos mahdollista, koska treenaan sekä aamulla että illalla.

DSC00841

Käsi ylös kaikki joilla on joululoma? Mulle loma tarkoittaa taukoa myös jumpista. Normaalisti lomalla urheilen jonkun verran tehden omia treenejä, mutta tällä kertaa yritän pitää viikon levon. Kerroin teillekin n. kuukausi sitten revähtäneestä takareidestä, joka onkin parantunut todella hyvin. Kun jalka oli kipeä, en pystynyt kävelemään täysin normaalisti, jonka ansiosta tietyt lihakset kuormittuivat liikaa ja etureiden kiinntyskohta (?) kipeytyi. Uskon, että siellä on tulehdus, sillä koko viime kuukauden ajan jalka on ollut  vaihtelevasti kipeä treenatessa, varsinkin kyykätessä. Nyt yritän parannella sitä tulehduslääkkeiden, kylmän ja levon kanssa yhdessä.  

Oikein ihania joulupyhiä kaikille. Nauttikaa lomasta, rauhasta ja nukkukaa paljon! 🙂


Lepopäivän merkitys

Moikka! Mä en tiedä miksi joissakin asioissa täytyy olla jästipää ja tyhmä. Vaikka on kokenut saman asian monta kertaa ja todennut ettei se ole hyvä juttu, niin miksi silti toistaa samaa mokaa uudelleen? Kyseessä on siis mun tapauksessa palautuminen ja lepo. 

Treenaan 6 päivänä viikossa 2-3 h päivässä ja pidän siis yhden lepopäivän, joka on sunnuntai. Tämä on itselle toimiva systeemi ja entisenä kilpaurheilijana olen tottunut suuriin treenimääriin. Tämä yksi lepopäivä on kuitenkin mulle todella tärkeä, ja olen muutamia kertoja tehnyt sen virheen, että olen skipannut palautuspäivän ja mennyt ohjaamaan jonkun tunnin…Yleensä tilanne on ollut ns. hätä, ettei tunnille ole löytynyt toista ohjaajaa. 

Tein juurikin tämän virheen pari viikkoa sitten ja mun tapauksessa se tarkoittaa, että kovaa treeniä tuli heti 13 päivää putkeen. Oon ihmetellyt, kun olen ollut todella väsynyt, niin psyykkisesti kuin henkisestikin ja oivalsin jälleen kerran mistä se johtuu. Lepääminen ja palautuminen on oikeasti todella tärkeetä jos haluaa nauttia liikunnasta ja kehittyä siinä mitä tavoitteleen. Se ei ole mukavaa, kun joutuu pakottaa itsensä treenaamaan, kun mieli tekisi nukkua ja maata sohvalla. Jos olisin jossain muussa työssä, tämä makoiluhan onnistuisi, mutta ei meikäläisen arjessa. Sinne jumpalle mennään vaikka silmät olisi puoliksi kiinni 🙂 

Nyt aion korjata asian ja levätä kunnolla tulevana viikonloppuna.

Tällä postauksella haluan muistuttaa myös teitä muita. Muistakaa kuunnella omaa kroppaa sekä pääkoppaa ja antaa niille myös rentoja päiviä ja lepoa. Itse treeni kuluttaa kroppaa ja riittävän ravinnon, sekä levon avulla vartalo palaa takaisin vahvempana kuin ennen treeniä.

Joskus on myös hyvä olla päivä tai päiviä, jolloin unohtaa urheilut ja kaiken fitstrongeathealthy- touhut ja ottaa vaan ihan rennosti. Tällaisten päivien jälkeen motivaatio on taas huipussa ja kaikki maistuu paljon paremmalta!

DSC_0037-001

Normaaleissa voimissa tämä on mun lempimesta 😉

PS. Vastailen kommentteihin huomenna!